پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در آستانه تعطیلات نوروزی و ایام ماه رمضان انجام شد؛
۱۴۰۲-۱۲-۱۷

برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت ریسک ازدحام جمعیت در حرم رضوی

در آستانه تعطیلات نوروزی و ایام ماه مبارک رمضان؛ کارگاه آموزشی مدیریت ریسک و ازدحام جمعیت در حرم مطهر رضوی برگزار شد. 

به گزارش آستان نیوز، کیوان بینا، استادیار دانشگاه و مشاور مدیریت بحران پدافند غیرعامل در این کارگاه آموزشی که در سالن جلسات اماکن متبرکه حرم رضوی برگزار شد، موضوع مخاطره ازدحام جمعیت در حرم رضوی را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: حرم رضوی با داشتن یک میلیون متر مربع مساحت، بزرگترین عرصه مذهبی در دنیا اسلام محسوب می‌شود بنابراین لازم است تدابیری برای مدیریت ریسک ازدحام در این مکان مقدس اندیشیده شود. 

وی تصریح کرد: مساحت زیاد این مکان مقدس که بیش از پنج برابر مساحت مسجدالحرام است و تشرف سالانه 30 میلیون زائر در این مکان مقدس، اهمیت توجه به مدیریت ریسک ازدحام جمعیت بحران و سرمایه‌گذاری در این زمینه را بیشتر می‌کند.

مشاور مدیریت بحران پدافند غیرعامل اظهار کرد: اگر مخاطره‌ای در این مکان مقدس که بزرگترین عرصه مذهبی جهان اسلام است اتفاق بیفتد، تبعات سیاسی، اجتماعی و روانی بسیاری نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهان اسلام و کل دنیا خواهد داشت. 

وی در معرض قرارگیری بالا، آسیب پذیری بالا و عدم وجود آئین‌نامه، قانون و دستورالعمل مشخص در این زمینه را از جمله ویژگی‌های مخاطره ازدحام جمعیت برشمرد و بیان کرد: برای کسب اطلاعات و مهارت در این زمینه نیازمند مطالعه و تحقیق بیشتری هستیم. 

استادیار دانشگاه افزود: تجربه نشان داده است که افراد فارغ از سطح سواد و تحصیلات و فارغ از شرایط فردی و خانوادگی وقتی در معرض خطر و در تنگنا قرار می‌گیرند برای نجات جان خود رفتارهای نابهنجار، خشن و خطرناکی از خود بروز می‌دهند که این مسائل میزان خسارت ناشی از ازدحام جمعیت را افزایش می‌دهد. 

وی بیان کرد: مهمترین پیامدهای مربوط به ازدحام جمعیت مرگ و میر و وارد شدن خسارت به تاسیسات عمومی است و علاوه بر این عوارض روحی و روانی آن نیز تا مدت‌ها نه تنها فردی که در معرض تنگنا و فشار جمعی قرار گرفته بلکه حتی اطرافیان و دوستان او را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

مشاور مدیریت بحران پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: قطعا ما قادر نیستیم جلو برخی از مخاطرات و اتفاقات را بگیریم ولی می‌توانیم با ارائه آموزش‌های عمومی در قالب بروشور و یا تبلیغات محیطی در زمان پیک زائر میزان خسارت‌های وارده را کاهش دهیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی