پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۲-۲۰

دستیابی به 3 رقم جدید از محصولات زراعی توسط موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی

نائب رییس هیات مدیره موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی از دستیابی این مجموعه به 3 رقم جدید از محصولات زراعی خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات سال جاری در موسسه بذر و نهال رضوی، اهتمام به ثبت ارقام مطلوب گیاهان زراعی بوده که در همین راستا 3 رقم از محصولات یولاف زراعی، چاودار و تریتیکاله تولید شده است.

دکتر رضا توکل افشاری در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: این بذور پس از چندین سال کار تحقیقاتی در حوزه‌های به‌نژادی، کشت و خالص‌سازی، امسال تولید و نسبت به ثبت ارقام مذکور از طریق موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور اقدام شده و مراحل آن در حال انجام است.
او ادامه داد: با توجه به اهمیت این بذرها، در سال زراعی جاری نسبت به تکثیر آن‌ها در مقیاس وسیع اقدام شده است.
مدیر بخش تحقیق و توسعه بذر موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی با بیان این‌که تولید و ثبت ارقام جدید گیاهی منطبق با شعار سال 1402 تدوین و اجرایی شده است، افزود: استفاده از این رقم‌ها با توجه به خصوصیات مطلوبی که به ویژه در حوزه عملکرد و ارزش غذایی دارند، سبب افزایش تولیدات زراعی در کشور شده و از سوی دیگر نیاز به واردات این محصولات را کاهش خواهند داد.
او ادامه داد: مراحل خالص‌سازی، ارزیابی‌های سازگاری با شرایط اقلیمی و مطالعه خصوصیات کیفی این گیاهان مبتنی بر زنجیره بذر تا نان در آستان قدس رضوی صورت گرفته و با همکاری بخش خصوصی تحقق یافته است.
توکل افشاری در خصوص روند اجرای این طرح تصریح کرد: شروع برنامه ثبت تجاری ارقام یولاف زراعی، چاودار و تریتیکاله از ابتدای سال 1400 اجرایی شده است و انتظار می‌رود پس از تکثیر در مقیاس وسیع، از ابتدای سال زراعی آینده قابل عرضه به بازار باشد.
او تاکید کرد: تمامی مراحل مرتبط با ثبت تا تکثیر این ارقام با نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور انجام شده است.
توکل افشاری، سازگاری با شرایط اقلیمی به ویژه مقاومت به سرما و خشکی را یکی از وجوه تمایز این ارقام در مقایسه با سایر ارقام موجود در کشور عنوان کرد و افزود: کیفیت بالای غذایی هم یکی دیگر از مشخصات قابل توجه ارقام مذکور است.
او ادامه داد: قابل ذکر است که در ارتباط با یولاف زراعی و چاودار، هنوز در کشور رقمی به مرحله ثبت و تکثیر نرسیده است، به طوری که می‌توان این دو محصول را به عنوان گیاهان جدید در حوزه صنایع غذایی کشور در نظر گرفت.
توکل افشاری همچنین از شرکت‌های آرد قدس رضوی و صنایع غذایی رضوی برای پیشبرد زنجیره بذر تا نان تقدیر کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی