پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۲-۲۰

تشریح جزئیات پروژه نوسازی زیرگذر حرم مطهر رضوی / تقویت زیرساخت‌های عمرانی و ایمنی، اصلاح معماری و نورپردازی 

رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی، جزئیات اقدام انجام شده در پروژه اصلاح و نوسازی زیرگذر حرم را تشریح کرد.

به گزارش آستان‌نیوز، خلیل‌الله کاظمی در مراسم افتتاح پروژه اصلاح و نوسازی زیرگذر حرم مطهر رضوی  به تاریخچه احداث این زیرگذر اشاره و اظهار کرد: طی یک دهه، از سال ۶۰ تا ۷۰ عملیات مربوط به احداث زیرگذر حرم مطهر امام رضا(ع) توسط آستان قدس رضوی انجام شد که هدف آن جداسازی مسیر تردد زائران پیاده از سواره بود اما با توجه به افزایش چشمگیر جمعیت زائران و مجاوران، وضعیت به گونه‌ای شده که امروز بالغ بر ۶۰ هزار خودرو و وسیله نقلیه در زیرگذر حرم تردد دارند و در زمان اوج تردد، تعداد آن طی یک ساعت به بیش از ۴۰۰۰ خودرو می‌رسد. 
 

تشکیل کارگروه تخصصی
کاظمی مهم‌ترین دلایل اجرای پروژه اصلاح و نوسازی زیرگذر را نیز تشریح و اظهار کرد: دشواری تهویه هوا، معضلات ترافیک و حوادث رانندگی، کمبود زیرساخت‌های ایمنی، نامناسب بودن معماری و نورپردازی، از مهم‌ترین دلایل برای اجرای پروژه اصلاح و نوسازی این محدوده بوده است. 
رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی ادامه داد: مجموعه‌ای از این مشکلات باعث شد نسبت به تشکیل کارگروه تخصصی از اساتید و افراد مجرب دانشگاهی اقدام کنیم و ورود جدی به این موضوع داشته باشیم. سال گذشته انتخاب مشاور را انجام دادیم. دانشگاه شریف نیز در این زمینه نقش داشت.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و ۱۳ ماه به طول انجامید، افزود: اولویت اصلی ما تهویه هوا و موضوعات بعدی ایمنی، روشنایی، ترافیک و هوشمندسازی بود. 
کاظمی ادامه داد: شاید مهم‌ترین چالشی که با آن مواجه بودیم این بود که در حین اجرای پروژه تردد زائران مختل نشود که در این راستا بالغ بر ۱۳ هزار متر مربع دیوارکشی انجام شد. 
وی در ادامه گفت: برای تحقق مهم‌ترین هدف یعنی بهبود شرایط تهویه هوا در زیرگذر، جت‌فن‌ها اورهال شد و با شبیه‌سازی پروژه توسط یک تیم دانشگاهی، بهترین محل نصب جت‌فن‌ها را مشخص کردیم. 
 

تقویت زیرساخت ارائه خدمات ایمنی
وی خاطرنشان کرد: برای ارتقاء سطح خدمات ایمنی، علاوه بر نصب ۲۱ دوربین، بالغ بر ۵۰۰۰ متر لوله‌کشی در زیرگذر و پارکینگ‌ها انجام شد و بیش از ۵۰ جعبه آتش‌نشانی و همچنین گاز فسفات آمونیوم و CO، با فاصله‌های ۵۰ متری نصب شد. 
به گفته او، همچنین ۸ درب خروج اضطراری ضد حریق بین زیرگذر و پارکینگ‌ها نصب و سیستم تخلیه دود نیز از اجرا شده است. 
 

افزایش نورپردازی و کاهش مصرف برق
رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی اضافه کرد: برای تامین روشنایی نیز ۱۸۱۵ چراغ LED فوق کم‌مصرف نصب شد که علاوه بر تقویت میزان نورپردازی، مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش داده است. 
 

تامین نیازهای ترافیکی
کاظمی در ادامه گفت: در حوزه زیرساخت‌های ترافیکی نیز برای کاهش سرعت خودروهای عبوری، علاوه بر نصب سه دستگاه راه‌بند، بالغ بر ۷۸۰۰ متر مربع تایل و موزاییک فرش نصب شد و با هدف جلوگیری از سانحه برای خودرو‌ها، بالغ بر ۴۰۰۰ متر جدول‌کشی صورت گرفت و در مجموع ۲۵۶۰ تن آسفالت نیز در این پروژه استفاده شد. 
 

زیباسازی معماری زیرگذر
وی با اشاره به اینکه وضعیت معماری زیرگذر حرم در شان این مکان نبود، تصریح کرد: برای بهبود وضعیت معماری و زیباسازی زیرگذر، بیش از ۲۰ قاب محرابی در خروجی پارکینگ‌ها ایجاد و ۲۲۰ دهنه با نقش‌های گره و کاشی‌کاری مزین شد، همچنین بالغ بر ۸۷ ستون کاربندی و ۱۹۰۰ متر مربع فضای سبز ایجاد شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی