پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گفت‌وگو با مدیرعامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی عنوان شد؛
۱۴۰۲-۱۲-۲۱

تخفیف سالانه حدود 2 میلیارد تومانی دارالشفای امام(ع) به بیماران محروم 

ارائه خدمات پزشکی به زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی سابقه‌ای دیرینه دارد و هر ساله بر سطح و میزان این خدمات افزوده می‌شود چنان‌که در حال حاضر شاهد فعالیت پایگاه‌های مجهز فوریت‌های پزشکی در حرم مطهر و ارائه خدمات متنوع تشخیصی و درمانی به بیماران در دارالشفای امام(ع) هستیم. 

به گزارش آستان نیوز، سال‌هاست مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی متولی ارائه خدمات پزشکی به ارادتمندان حضرت رضا(ع) به ویژه بیماران اورژانسی با همکاری نهادهای مختلف در محدوده اماکن متبرکه رضوی است. در ادامه با دکتر مهدی سلطانی‌فر مدیرعامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی در خصوص عملکرد این مؤسسه در سال 1402 به گفت‌وگو می‌نشینیم تا با خدمات شبانه‌روزی نیروهای مخلص و مجرب آن در یک سال اخیر بیشتر آشنا شویم. 
 

این مؤسسه با چه رویکردی ارائه خدمات خود را در سال 1402 دنبال کرد؟
دارالشفای امام(ع) قدمتی بیش از پانصد سال دارد و مبنای کار آن نیز از گذشته تا به امروز، ارائه خدمات درمانی به زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت رضا(ع) به ویژه در اماکن متبرکه رضوی است. مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی نیز هر ساله در تلاش است سطح کیفی و کمی خدمات خود را چه در داخل حرم مطهر و چه در دارالشفاء ارتقا دهد. این مؤسسه امسال نیز فعالیت‌های خود را در این راستا با استفاده از 200 نیروی حقوق‌بگیر(غیرپزشک) و 116 پزشک دنبال کرد. همچنین در حال حاضر، 436 خادمیار سلامت مشهدی و 500 خادمیار استانی در ارائه این خدمات با مؤسسه همکاری دارند.
 

امسال ارائه خدمات مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی در حرم مطهر به ویژه در پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی آن چطور انجام شد؟ 
خدمات در داخل حرم مطهر رضوی با بهره‌گیری از حدود 10 پایگاه ثابت فوریت‌های پزشکی به صورت شبانه‌روزی و رایگان ارائه می‌شود. در این میان، خدمت به بیماران اورژانسی، مهم‌ترین اولویت کاری نیروهای مؤسسه است به طوری‌که در هر نقطه از حرم مطهر زائر یا مجاوری نیاز به اقدامات اورژانسی داشته باشد و به مرکز فوریت‌های پزشکی حرم مطهر اطلاع داده شود، این نیروها در کمتر از 4 دقیقه طبق استانداردی که حرم مطهر برای مؤسسه تعریف کرده است، بر بالین بیمار حاضر شده و اقدامات اولیه اورژانس انجام می‌شود. اگر هم بیماری خودش به صورت سرپایی به پایگاه‌ها مراجعه کند، از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شود. در این میان، پایگاه فوریت‌های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) نسبت به سایر پایگاه‌ها بزرگتر و مجهزتر است و خدمات‌رسانی آن با مشارکت نیروهای خادمیار سلامت رضوی انجام می‌شود. در این پایگاه، 14 تخت بستری موقت وجود دارد و به صورت شبانه‌روزی پزشک در آن مستقر است، از این رو خدمات بیشتری به بیماران همچون نوار قلب و... ارائه می‌شود. در واقع تشخیص اولیه بیماری در این پایگاه انجام شده و در صورت نیاز بیمار با آمبولانس به مراکز بیمارستانی سطح شهر اعزام می‌شود. 
 

لطفا در خصوص ظرفیت‌های خدماتی دارالشفای امام(ع) هم توضیح دهید.
دارالشفای امام(ع) به عنوان نزدیکترین مرکز درمانی به بارگاه ملکوتی رضوی دارای بخش‌های مختلف اعم از بخش‌های پزشکان عمومی، پزشکان متخصص(در رشته‌های مختلف)، رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه، همودیالیز، اورژانس، تزریقات، پانسمان و سرم‌تراپی، پلی‌کلینیک دندانپزشکی(با حدود 10 یونیت)، زنان و مامایی، طب کار، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، اکو قلب و نوار مغز است. ضمن این‌که خدمات بخش‌های اورژانس، پزشکان عمومی و تزریقات، پانسمان و سرم‌تراپی این دارالشفا در تمام طول سال و خدمات بخش رادیولوژی آن در ایام مناسبتی خاص به صورت 24 ساعته به بیماران ارائه می‌شود. 
 

در مجموع این مؤسسه به چند بیمار در سال جاری خدمات‌رسانی کرد و چه توفیقاتی در این حوزه بدست آورد؟
در 10 ماهه نخست سال 1402، در مجموع 949 هزار و 170 بیمار از خدمات مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی بهره‌مند شدند که در این میان، 422 هزار و 736 بیمار از خدمات رایگان پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی حرم مطهر استفاده کرده بودند. این مؤسسه در این مدت به 74 هزار و 67 بیمار زائر غیرایرانی نیز خدمات‌رسانی کرد. علاوه‌براین، از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، 94 هزار و 292 بیمار توسط پزشکان پایگاه فوریت‌های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) معاینه و بررسی شده که از این تعداد، 274 بیمار برای دریافت خدمات تکمیلی پزشکی به بیمارستان اعزام شدند. همچنین به همت نیروهای مخلص و توانمند مؤسسه، درصد احیای بیماران از 41 درصد در سال 1401 به حدود 61 درصد در سال 1402 افزایش یافت که موفقیت ارزشمندی است، به خصوص که بالاترین درصد موفقیت احیای بیماران در مراکز پیش بیمارستانی در سطح جهانی، 51 درصد است. 
 

میزان ارائه تخفیفات امسال دارالشفای امام(ع) به بیماران محروم و کم‌برخوردار آن چقدر بود؟
تعرفه هزینه خدمات دارالشفای امام(ع) طبق تعرفه‌های بخش خیریه، جزء پایین‌ترین تعرفه‌های مصوب درمانی کشور است. از طرف دیگر، به همت بخش مددکاری این دارالشفاء به بیماران محروم و کم‌برخوردار تخفیفاتی ارائه می‌شود. امسال نیز از ابتدای سال 1402 تا پایان دی ماه، نزدیک به یک میلیارد و 900 میلیون تومان تخفیف به بیماران کم‌برخوردار در این مرکز درمانی داده شد.    
 

در راستای ارتقای خدمات مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی به بیماران چه اقداماتی انجام شد؟
با توجه به توسعه روزافزون حرم مطهر رضوی و افزایش تشرف هر ساله زائران به مشهدالرضا(ع)، این مؤسسه اقدامات ارزشمندی در راستای ارتقای خدمات خود در سال 1402 انجام داد که از جمله این خدمات می‌توان به راه‌اندازی یک پایگاه فوریت پزشکی جدید در جوار روضه منوره آقایان تحت عنوان پایگاه «روضه رضوان»، تقویت نیروها از طریق جذب نیروی جدید و افزایش تعداد خادمیاران سلامت اشاره کرد. همچنین مؤسسه سه دستگاه آمبولانس جدید خریداری کرده که در مرحله تجهیز قرار دارند. با افزوده شدن آن‌ها به چرخه استفاده، دو دستگاه آمبولانس قدیمی از چهار دستگاه قبلی مؤسسه از چرخه استفاده خارج شده و در مجموع تعداد آمبولانس‌های مورد استفاده در آستانه سال 1403 به پنج دستگاه افزایش می‌یابد. خریداری 10 دستگاه شوک سیار به منظور ارتقای احیای بیماران، افزایش 10 دستگاه مانیتورینگ به تجهیزات قبلی اورژانس مؤسسه در راستای نظارت بیشتر بر وضعیت بیماران قلبی و ریوی، خریداری یک دستگاه رادیوگرافی جدید، از دیگر اقدامات در راستای ارتقای تجهیزات مؤسسه است. همچنین تا پایان سال جاری، یک پزشک متخصص طب سنتی به جمع پزشکان متخصص دارالشفا افزوده خواهد شد. 
 

ارائه خدمات مؤسسه در ایام مناسبتی خاص و ویژه سال به چه صورت است؟
این مؤسسه با توجه به بحث شاخص زمان حضور نیروها بر بالین بیماران در اماکن متبرکه رضوی طرح مدونی برای ایام مختلف سال دارد چنان‌که این روزها به سه سطح اعم از ایام عادی، مناسبت‌های خاص و مناسبت‌های ویژه تقسیم‌بندی شده است. مناسبت‌های خاص همچون تاسوعا و عاشورا حسینی، اربعین، شب نیمه شعبان، زمان اقامه نماز عید فطر، مراسم دعای عرفه، ایام میلاد و شهادت امام رضا(ع) و... شامل 34 روز در سال است. مناسبت‌های ویژه نیز حدود 8 روز در سال و دربردارنده ایامی مثل تحویل سال نو، شب‌های قدر و... است که به دلیل حضور گسترده زائران و مجاوران در حرم مطهر تمام مسیرهای تردد بسته می‌شود. به طور مثال، در این ایام ویژه تعداد تیم‌های واکنش سریع در حرم مطهر از 10 تیم به حدود 100 تیم، تعداد آمبولانس‌های فعال از 4 دستگاه به 33 دستگاه و نیروها نیز از 95 نفر به حدود 1000 نفر افزایش می‌یابد. همچنین در این مناسبت‌های ویژه شاهد استقرار 3 دستگاه اتوبوس آمبولانس، 6 دستگاه موتورلانس و 3 بیمارستان سیار نیز در جوار حرم مطهر رضوی هستیم. 
بی‌شک ارائه خدمات پزشکی مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی به زائران و مجاوران در این مناسبت‌ها بدون حمایت‌های تولیت آستان قدس رضوی و همکاری نهادهایی از جمله مدیریت عالی حرم مطهر رضوی و معاونت‌های زیرمجموعه آن، بیمارستان رضوی، بنیاد کرامت رضوی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اورژانس 115، جمعیت هلال احمر و بهداری سپاه پاسداران و همچنین خادمیاران سلامت رضوی تحقق نمی‌یابد چنان‌که این مؤسسه با مشارکت نهادهای همکار خود توانست به بیش از 73 هزار بیمار زائر و مجاور در سه روز پایانی ماه صفر امسال خدمات درمانی ارائه کند. 
 

مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی امسال چه اقدامات خاص دیگری را با همکاری سایر نهادها انجام داد؟
این مؤسسه با نهادهای مختلف از جمله مراکز زیرمجموعه آستان قدس رضوی همچون دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، بنیاد کرامت رضوی و... در حوزه سلامت و درمان همکاری دارد. در این میان، ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی توسط برخی موکب‌های خدمت‌رسان در مناسبت‌های خاصی همچون ایام پایانی ماه صفر در محدوده حرم مطهر با بررسی، تأیید و نظارت این مؤسسه انجام می‌شود. 
 

مؤسسه چه برنامه‌هایی به منظور ارتقای هر چه بیشتر ارائه خدمات خود در آینده در دستور کار دارد؟
تجهیز و آماده‌سازی بخش گردشگران سلامت(IPD) دارالشفای امام(ع) در حال پیگیری است. همچنین در حال حاضر در حال تجهیز اتاقی مجزا ویژه ارائه خدمات درمانی به بیماران غیرایرانی در دارالشفای امام(ع) هستیم تا این گروه از زائران بیمار با آرامش بیشتری از خدمات سرپایی این مرکز درمانی بهره‌مند شوند. در این اتاق، مترجمان زبان‌های عربی و انگلیسی نیز حضور خواهند داشت. البته در صورت نیاز بیماران غیرایرانی به خدمات بستری و جراحی، مراحل پذیرش اولیه بیماران در بیمارستان رضوی در این مؤسسه انجام شده و آن‌ها به این بیمارستان فوق تخصصی در مشهد ارجاع داده می‌شوند. همچنین امیدواریم به همت گروه درمان آستان قدس رضوی، داروخانه دارالشفای امام(ع) از مکان فعلی آن به مکان بزرگتری در نزدیکی دارالشفا منتقل شود تا از یک طرف ارائه خدمات دارویی به زائران ارتقا یابد و از طرف دیگر، بخش اورژانس دارالشفا با بهره‌گیری از فضای فعلی این داروخانه بازسازی شده و فضای خدمات‌رسانی آن گسترده‌تر شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی