قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم آمادگی کامل تمامی دستگاههای اجرایی استان برای میزبانی از زائران نوروزی تاکید کرد.
لزوم آمادگی کامل دستگاههای اجرایی برای میزبانی شایسته از زائران نوروزی
به گزارش آستان نیوز، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ظهر امروز سه شنبه ۲۲ اسفندماه در جلسه هماهنگی برنامههای نوروز با دستگاههای اجرایی خراسان رضوی که به میزبانی آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن تبریک و تهنیت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، هدف از برگزاری این گونه نشستها را افزایش سطح همکاری های بین دستگاه های مجری در راستای خدمترسانی شایسته به زائران در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز دانست.
همه پای کار خدمت به زائران
مصطفی فیضی افزود: ما مسئولان افتخار میکنیم در شهر مشهد به عنوان خادم حضرت رضا(ع) تمام قد در خدمت زائرانی هستیم که از راههای دور و نزدیک به عشق زیارت به شهر مشهد مشرف میشوند و همه مدیران ارشد، از شخص ریاست جمهوری تا وزرا و معاون رئیس جمهور و همچنین دستگاه های اجرایی و نهادهای انقلابی در خصوص مسئله زیارت حساس بوده و در اولویت کاری آنهاست.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: مسئولان باید بیش از پیش به حل مسائل و مشکلات پیرامون زیارت بپردازند، چراکه افتخار خدمت رسانی به زائران امام رئوف نصیب و روزی شان شده است و چه افتخاری از این بالاتر.
فیضی ادامه داد: از همه دستگاهای اجرایی اعم از مدیران ارشد و روسای قوا که در حوزه فراهم آوردن شرایط زیارتی آسان تلاش میکنند تقدیر و تشکر میکنم چراکه خوشبختانه روز به روز شاهد توجه بیشتر و سرعت بخشی به اجرای پروژه هایی که به آرامش، استقرار و امنیت و بهره گیری از زیارتی دلنشین می انجامد، هستیم.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ضمن تقدیر از مدیران اجرایی استان و مشهد که همواره پای کار زائران بوده و هستند، تاکید کرد: در دهه کرامت امسال با همدلی و همراهی تمامی ارگان ها اتفاقات خوبی در حوزه زیارت و خدمت به زائر رقم خورد که امیدواریم در ایام پیش رو نیز شاهد ارائه خدمات چشمگیر به زائران باشیم.
حفظ مداوم کرامت زائران از بدو ورود تا لحظه خروج
فیضی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه توجه و عنایت با احترام و تکریم زائران همواره مورد تاکید تولیت آستان قدس رضوی است، افزود: به کرامت زائران از بدو ورود به شهر مشهد تا بازگشت به شهر و دیار خود توجه ویژه شود چراکه این بزرگواران میهمان امام رئوف هستند.
وی همچنین به سایر معضلات در حوزه زیارت و زائر اشاره و خاطرنشان کرد: بسته شدن راهها، سرگردانی زائران در حوزه پارکینگ، عدم اطلاع رسانی خدمات و ... برخی از معضلاتی است که زائران درگیر آن هستند که امیدوارم موضوع مسدود شدن راهها برای افراد مسن و دارای شرایط خاص حل شود و با مساعدت صدا و سیما و رسانه ها، اطلاع رسانی به صورت دقیق و مستمر انجام شود.
لزوم آمادگی برای میزبانی از ۵ میلیون زائر در لحظه تحویل سال
به گفته قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، حرم مطهر در لحظه تحویل سال، میزبان بیش از ۵ میلیون زائر است لذا همه باید آمادگی لازم را برای مواجهه با حوادث و موضوعات غیر مترقبه داشته باشیم و با تجربیاتی که از سال های گذشته در ایام نوروز کسب کردیم، بتوانیم خدمات ویژه ای به زائران ارائه دهیم.
فیضی به میزبانی هر چه شایسته از زائران غیر ایرانی این بارگاه منور تاکید کرد و افزود: زائران خارجی مهمانان ویژه ما به شمار میروند و قابل تکریم هستند، از همین رو امسال نیز همانند سال های گذشته مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی برنامههای ویژهای برای آنها تدارک دیده است.
ویژه برنامههای آستان قدس رضوی در ایام نوروز و رمضان
وی گفت: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام تعطیلات نوروز، برنامههای آستان قدس رضوی بر مبنای توجه به ساحت قرآن در طول شبانه روز، توجه به اذان و حجاب با رعایت همه چارچوب ها و ... تدارک و پیش بینی شده است که در همین راستا برخی از مجتمع ها در اطراف حرم در بخش اذان و نماز فعال خواهند شد و برای نخستین بار نماز در اطراف حریم حرم با حضور موذن و مکبرها در خیابان ها برگزار میشود.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: توجه به سفرههای افطار ماه رمضان به عنوان یک سنت خوب در کشور رواج پیدا کرده است و وظیفه داریم در ماه رمضان سفره های خود را گسترده تر کنیم و علاوه بر این، پیش بینی شده که چایخانههای حرم پس از افطار تا یک ساعت قبل از سحر فعال بوده و پذیرای زائران باشد.