پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در آستانه نوروز ۱۴۰۳؛ 
۱۴۰۲-۱۲-۲۷

آئین رونمایی از پانزدهمین دیوار نگاره بست شیخ بهایی در حرم رضوی برگزار شد

آئین رونمایی از پانزدهمین و آخرین دیوارنگاره بست شیخ بهایی با موضوع «تجلی ارادت در بارگاه خورشید» در حرم مطهر رضوی برگزار شد. 

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد؛ معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در این مراسم که با حضور مدیر عالی و جمعی از مسئولان فرهنگی حرم مطهر رضوی در محل بست شیخ بهایی برگزار شد، گفت: این دیوارنگاره در واقع روایتی از توسعه عمرانی بارگاه مطهر رضوی در طول تاریخ است. 
وی تصریح کرد: دیوارنگاره در حرم مطهر جایگاهی است که حرف اصلی حرم را در مقاطع مختلف زمانی و در مناسبت‌های مختلف برای زائران و مجاوران بازگو می‌کند و در این دیوارنگاره سیر تاریخی توسعه حرم مطهر رضوی از ابتدا تاکنون بازگو شده است. 
معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی افزود: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توسعه اعجاب انگیزی در حرم مطهر رضوی صورت گرفته که این توسعه برگرفته از اندیشه‌ای ژرف و عمیق بوده است که آینده را به دقت تشخیص داده و نیاز و ضرورت این موضوع را به درستی فهم کرده است. 
 

توسعه حرم رضوی یکی از برکات انقلاب اسلامی 

وی با بیان اینکه«تجلی ارادت در بارگاه خورشید» آخرین دیوارنگاره در بست شیخ بهایی است، اظهار کرد: حقیقتا یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی توسعه حرم رضوی بوده است و در این دیوارنگاره این موضوع به روشنی مشخص است چرا که در آن یک نگاه مقایسه‌ای در زمینه روند توسعه حرم رضوی در دوره‌های مختلف تاریخی شکل گرفته است. 
شریعتی‌نژاد عنوان کرد: حرم رضوی بزرگترین سازه معماری جهان تشیع محسوب می‌شود و در عالم اسلام نیز سومین سازه معماری بزرگ است که البته از نظر تنوع هنری باز هم در جهان اسلام بی‌نظیر است و در مقام و رتبه اول قرار دارد. 
وی اظهار کرد: در این دیوارنگاره مراحل توسعه حرم مطهر رضوی که هر نقطه از آن پر از آرایه‌های هنری است در قالب یک قاب هنری به مخاطب ارائه شده است و مخاطب با تماشای این اثر هنری با روند توسعه حرم مطهر رضوی که کار بسیار شگفت انگیز و بزرگی است که به برکت انقلاب اسلامی انجام شده، آشنا می‌شود.
 

آئین رونمایی از پانزدهمین دیوار نگاره بست شیخ بهایی در حرم رضوی برگزار شد


اجرای دیوارنگاره بر اساس پژوهش

 محمدرضا میری؛ خالق این اثر هنری در این مراسم گفت: اجرای این دیوارنگاره یکی از افتخارات کارنامه هنری من است و برای اجرای این پروژه که برای خود من هم جذابیت بسیاری داشت در ابتدا یک سری پژوهش‌هایی انجام شده است تا روند توسعه حرم مطهر رضوی به بهترین شکل و به صورت خلاصه به مخاطب ارائه شود. 

وی اظهار کرد: برای ترسیم این دیوارنگاره تصمیم بر این شد که المان‌هایی را به نمایندگی از بناهای هر دوره در کنار هم قرار دهیم و اجازه دهیم این دیوارنگاره یک راوی بی طرف باشد و قضاوت نکند تا مخاطب با دیدن این سیر تحول، خودش متوجه رشد کمی توسعه حرم مطهر در سال‌های پس از پیروزی انقلاب شود. 

این هنرمند اضافه کرد: تصاویری که از دوره انقلاب اینجا نقش بسته است چند تفاوت با تصاویر دوره‌های قبل دارد و به همین دلیل مجبور شدیم سرفصل‌ها را مختصر کنیم.
 

روایت روند توسعه حرم در یک قاب هنری

وی ادامه داد: برخلاف دوره‌های گذشته در دوره انقلاب اسلامی شاهد احداث یک صحن با پنجره فولاد، سقاخانه و دیگر المان‌های زیارتی همچون گلدسته هستیم و گنجاندن این همه توسعه در تصویر کار را کمی مشکل می‌کرد به همین دلیل مجبور شدیم از هر صحنی تنها یک سر درب را به تصویر بکشیم. 

وی با اشاره به ابعاد این دیوار نگاره که نود در شش متر است، اظهار امیدواری کرد: انشاءالله که این اثر هنری راوی خوبی برای رشد روند توسعه حرم مطهر رضوی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب باشد و مورد توجه زائران و مجاوران آستان مقدس رضوی قرار گیرد. 
گفتنی است؛ در پایان این مراسم از پدید آورنده این اثر هنری؛ محمدرضا میری با اهدای لوح نقدیر و هدیه‌ای متبرک و نفیس از سوی آستان قدس رضوی تقدیر شد

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی