پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همزمان با نوروز 1403،
۱۴۰۳-۰۱-۰۵

نمایشگاه «بهار در گنج ملک» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

همزمان با نوروز 1403، نمایشگاه «بهار در گنج ملک» در کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران گشایش یافت. 

به گزارش آستان نیوز، این نمایشگاه با نمایش آثار تاریخی و نسخه‌های خطی منتخب کتابخانه و موزه ملی ملک با موضوع نوروز و بهار با هدف گرامیداشت آغاز سال 1403 و میزبانی از گردشگران نوروزی، پنجم فروردین ماه در سرای این مجموعه فرهنگی افتتاح شد. 
از جمله آثار این نمایشگاه می‌توان به اسطرلاب مسطح شمالی، قطعه خوشنویسی دعای تحویل سال به خط ام سلمه (دختر فتحعلی شاه قاجار)، تمبر یک ریالی یادبود نوروز 1343، تصویر بر تخت نشستن جمشید در نوروز برگرفته از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی و تصویر کیومرس (کیومرث) برگرفته از نامه خسروان اشاره کرد. 
همچنین نسخه‌های خطی تقویم‌الملوک، حافظ، زادالمعاد و نوروزنامه در کنار این آثار تاریخی، نماهایی جذاب از حضور نوروز و بهار طبیعت در تاریخ و فرهنگ این سرزمین را در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان کتابخانه و موزه ملی ملک گذاشته است. 
تمبر یادبود نوروز 1343، از جمله آثار ویژه نمایشگاه بهار در گنج ملک به شمار می‌آید. پیشینه انتشار نخستین تمبرهای نوروزی در ایران به سال 1342 بازمی‌گردد. نخستین سری تمبرهای نوروز 1343 نیز با نماد شکوفه بر دو زمینه جداگانه آبی و سبز با قیمت‌های یک ریال و ۵۰ دینار در 12 اسفند 1342 منتشر شده است.
این خبر حاکی است، کتابخانه و موزه ملی ملک در ایام نوروز 1403، از یکشنبه پنجم فروردین تا پایان روز پنج‌شنبه نهم فروردین، از ساعت 10 تا ساعت 17 (سه‌شنبه هفتم فروردین از ساعت 10 تا ساعت 21) پذیرای پژوهشگران و دوستداران آثار تاریخی و فرهنگی به ویژه گردشگران و تهران‌گردان در دو بخش تالارهای موزه‌ای و کتابخانه‌ای این موقوفه است.
 
شایان ذکر است، این مجموعه فرهنگی توسط حاج حسین آقا ملک واقف بزرگ معاصر کشور در سال 1316 شمسی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر به نشانی «تهران، میدان امام خمینی، سر در باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق)» آماده خدمات‌رسانی به اهل تاریخ و هنر است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی