پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

یک مفسر قرآن کریم:
۱۴۰۳-۰۱-۰۶

شرط بهره‌مندی از هدایت قرآن، تقوای الهی است

یک مفسر قرآن کریم گفت: شرط بهره‌مندی از انوار هدایت قرآن کریم تسلیم بودن در برابر دستورات دینی و تقوای الهی است.

به گزارش آستان نیوز، آیت‌الله سید علیرضا صدرحسینی؛ مفسر و پژوهشگر قرآنی در سلسله جلسات «بهار بندگی» ویژه ایام ماه مبارک رمضان که با حضور جمعی از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: قرآن کتاب آسمانی است که از وی خدا بر قلب نبی مکرم اسلام(ص) نازل شده است و آیات این کتاب استوار و محکم است و هیچ تزلزل و خللی در آن دیده نمی‌شود. 

 

وی تصریح کرد: استوار بودن آیات قرآن کریم به خاطر این است که سخن خدا است لذا تفاوت سخن خدا و انسان در این است که انسان در هر سطحی از دانش باشد ممکن است سخنش نقص داشته باشد و یا اینکه در اثر گذشت زمان و پیشرفت علم کهنه شود ولی سخن خداوند تا ابد دارای منزلت است و هرگز نقص در آن راه ندارد. 

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: تمام قرآن نور و هدایت است ولی هر کس به اندازه ظرفیت خود از هدایت این کتاب آسمانی بهره‌مند می‌شود از همین رو یک نفر قرآن می‌خواند و یا به قرائت قرآن گوش فرا می‌دهد به همین اندازه از نورانیت قرآن بهره‌مند می‌شود. 

 

وی افزود: گاهی یک حکیم و یک عارف با قرآن مواجه می‌شود و این فرد به دلیل مطالعاتی که داشته بهره بیشتری از نورانیت قرآن می‌برد اما دسته دیگری از انسان‌ها مانند پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) در مواجهه با قرآن به حقیقت آن پی می‌برند و جلوه جمال حق را در آن مشاهده می‌کنند. 

 

این پژوهشگر قرآنی ابراز کرد: قرآن کریم در آیات بسیاری خود را به عنوان کتاب هدایت معرفی کرده است از همین رو هدایت دو گونه است یک هدایت تکوینی که همه مخلوقات از آن بهره‌مند هستند و بر اساس آن مراحل رشد خود را طی می‌کنند و دیگری هدایتی که مخصوص انسان است. 

 

وی با اشاره به آیه 3 سوره مبارکه لقمان؛ « هُدىً وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِين» بیان کرد: در این آیه شریفه قرآن کتابی برای هدایت نیکان و نیکوکاران عالم معرفی شده است و ما در هر لحظه از لحظات زندگی خود در حال تصمیم‌گیری هستیم و این تصمیم ما را به سوی رستگاری یا هلاکت می‌برد. 

 

آیت‌الله صدرحسینی اظهار کرد: همه موجودات بر اساس استعدادهایی که خداوند در وجود آنها قرار داده است به سوی کمال مطلوب خود پیش می‌روند اما انسان این ویژگی را دارد تقدیرش به دست خودش سپرده شده است و در هر عملی که انجام می‌دهد گامی به سوی سعادت یا شقاوت اوست. 

وی خاطرنشان کرد: انسان برای رسیدن به سعادت و کمال هر لحظه نیاز به هدایت دارد تا درست تصمیم بگیرد و خداوند قرآن کریم را وسیله‌ای برای هدایت افراد باتقوا قرار داده است.

 

این مفسر قرآن با بیان اینکه خداوند هدایت خود را تنها به قرآن مجید محدود نکرده است، عنوان کرد: خداوند به انسان نعمت عقل را ارزانی داشته و او می‌تواند به وسیله عقل خدا را بشناسد و معاد را باور کند لذا اگر انسان هدایت عقل را پذیرفت و در برابر آن سر تسلیم فرود آورد در این صورت است که می‌تواند از هدایت و نورانیت قرآن نیز بهره‌مند شود و قرآن چراغی برای هدایت او به سوی سعادت خواهد شد.

 

گفتنی است؛ سلسله جلسات «بهار بندگی» و بیان تفسیر قرآن کریم در ایام ماه مبارک رمضان در دو نوبت ظهرها؛ ساعت 12:30 و شب‌ها؛ ساعت 20:00 در رواق امام خمینی(ره) میزبان زائران و مجاوران حریم ملکوتی حضرت رضا(ع) است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی