پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در آستانه ولادت با سعادت امام حسن مجتبی(ع)،
۱۴۰۳-۰۱-۰۶

کتاب «سیره اجتماعی امام حسن مجتبی(ع)» معرفی شد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در آستانه ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع) کتاب «سیره اجتماعی امام حسن مجتبی(ع)» معرفی شد.

به گزارش آستان نیوز، امام حسن مجتبى (ع) نیز دومین امام شیعیان است كه مطالعه زندگى ایشان آموزه‏‌هاى فراوانى از معارف دینى برای انسان دارد که در این باره آثار فراوانی به چاپ رسیده است لذا یکی از آنها کتاب‌ها "سیره اجتماعی امام حسن مجتبی(ع)" است.

 

این کتاب به قلم محمد جواد برهانی در 4 فصل نگاشته شده و به موضوعاتی همچون روابط اجتماعی در گفتار و رفتار امام حسن(ع)، گروه‌های اجتماعی موثر در زندگی و روابط اجتماعی،آسیب‌شناسی روابط اجتماعی و رفتار امام حسن(ع) با دشمنان پرداخته شده است.

 

در یکی از فصول این کتاب عهدشکنی، بی‌وفایی، ضعف ایمان، مادی‌گرایی، تطمیع از سوی دشمن، لزوم حفظ خون مردم و... از جمله عوامل صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه ذکر شده است.

 

متن صلح‌نامه توسط خود امام حسن مجتبی(ع) نگاشته شد و صلح امام از نوع نرمش قهرمانانه بود، در متن این صلح نامه شروطی برای مصالحه بیان شده که در این کتاب آورده شده است، نخستین شرط در این صلح نامه این است که معاویه در میان مردم مطابق کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) و سیره جانشینان صالح او حکومت کند، معاویه نمی‌تواند پس از خود جانشینی برای حکومت تعیین کند، مردم باید در هر کجا که باشند در امان باشند، یاران و پیروان امام علی(ع) و زنان و فرزندانشان باید در امان باشند و معاویه باید در این خصوص سوگند یاد کند و پیمان دهد.

 

در بخشی از این اثر به مقایسه صلح امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پرداخته شده و آمده است هر دو بزرگوار هم صلح کردند و هم قیام، با این تفاوت که امام حسن مجتبی(ع) ابتدا قیام کردند و در ادامه تن به صلح دادند و امام حسین(ع) صلح برادرشان را به مدت 9 سال ادامه دادند و در ادامه دست به قیام زدند و نهضت کربلا را به وجود آوردند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی