پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۱-۰۶

سیری در آثار به نشر با موضوع زندگانی امام حسن مجتبی(ع)

در نیمه راه برکت‌‏خیز ماه رمضان، دروازه ‏های آسمان گشوده می ‌شود و زمین، در ستاره‏ باران میلادی بزرگ، به هلهله می ‏نشیند؛ چراکه سبط نبی پیامبر گرامی اسلام(ص)، امام حسن مجتبی(ع) در خانه امیرالمؤمنین و فاطمه (ع) دیده به جهان می‌گشاید و شهر مدینه آکنده از رایحه شکوفه ‏های یاس می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، آری؛ امشب جلوه کرامت خدا، جلوه جمال محمد، اقیانوس کرامت و سخاوت به خانه تنهایی فاطمه، به دنیای غربت خوبان پا گذاشته است و مقدر است که در روزگارانی نه چندان دور، وارث تمام صبر فاطمی و عدل علوی، در زمانه بی‏‌حیدر، امیرالمؤمنین باشد و زخم‏‌ها و طعنه‌های روزگار را جز به سکوت، پاسخی بر زبان نیاورد!

راه و منش کریم اهل بیت(ع) و یاور همیشگی مظلومان، الگو و سرمشق کامل و تمام عیار برای تمام مسلمان در سراسر جهان محسوب می شود، نیکوست برای بهره مندی تشنگان به قطره شفابخشی از دریای بی‏کران معرفت امام حسن مجتبی(ع) از کتاب هایی که در زمینه شناخت سیره و سبک زندگی ایشان منتشر شده، بهره بگیریم.

انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) نیز کتاب های متعددی را در زندگی و احادیث این امام بزرگوار چاپ و توزیع کرده است که همزمان با سالروز میلاد خجسته امام حسن مجتبی(ع)، به معرفی کتاب های منتشر شده به نشر در گروه کودک و نوجوان و بزرگسال می پردازیم.

 

داستانی بلند با محوریت ماجرای صلح امام حسن مجتبی(ع) 

«بازیگر پنجم» اثر داستانی بلند برگرفته از خط مشی امام حسن مجتبی(ع) است که با حوادث تاریخی گره خورده و مخاطب را با پیچیدگی‌های زندگی امروز درگیر می‌کند.

این اثر داستان گروهی از دانش‌آموزان پسر را روایت می‌کند که کار نمایش تئاتر را انجام می‌دهند و در ارتباطاتشان با هم دچار مشکلاتی می‌شوند. 

این اثر در قالب ۲۰ پرده نمایشی، ضمن روایت گفت‌وگوها و روابط اجتماعی در یک فضای صمیمی، اشاره مستقیم به شرایط امروز جامعه دارد و اینکه به چه صورت بعضی از پدیده‌های تاریخی تکرار می‌شود. 

 این اثر موفق شده است که نشان طلایی ادبیات کودک و نوجوان در هفدهمین گردهمایی بین المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی را کسب کند.

 

۴۰ حدیث از کریم اهل بیت(ع)

احاديث گران سنگ پيامبر اکرم و ائمه اطهار(ع) دومين منبع معرفت بخش پس از قرآن کريم است که در کنار تبيين مفاهيم قرآني تعاليم ارزشمند ديگري را نيز به مخاطب خود ارزاني مي دارد.

 «حکمت هاي حسني» پنجمين کتاب از سلسله کتاب هاي «راه زندگي» است که حجت الاسلام جواد محدثی، نویسنده و پژوهشگر قرآنی در آن به ترجمه و توضيح چهل حديث از امام حسن(ع) پرداخته است.

 از ویژگی های این کتاب که در سال 1389 توسط انتشارات آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شد، می توان به تبیین چهل موضوع اخلاقی و اجتماعی با ترجمه ای روان همراه با توضیحی مختصر و استفاده از اشعاری متناسب در لا به لای مطالب اشاره کرد.

«سیره حسنی» اثر دیگری از به نشر به قلم و پژوهش حجت الاسلام جواد محدثی از مجموعه «چراغ راه» است، نویسنده در این اثر علاو ه بر بیان 40 حدیث از امامان معصوم(ع) درباره امام حسن مجتبی (ع) به توضیح و تفسیر احادیث نیز می پردازد.

«زندگانی چهارده معصوم، امام حسن(ع)» جلد چهارم مجموعه ای ۱۴ جلدی از زندگانی ائمه معصومین(ع) است که به قلم جواد نعیمی برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است و این کتاب در قالب داستان های کوتاه، کودکان و نوجوانان را با زندگانی امام حسن (ع) آشنا می‌سازد.

کتاب «زندگی حضرت امام حسن بن علی (ع)» نوشته شهید عبدالزهرا عثمان و ترجمه سیدحسین محفوظی موسوی یکی دیگر از آثار حسنی به نشر است. این اثر به بسیاری از پرسش های مربوط به دوران اولیه استبداد امپراطوری اموی و نیز حوادث پیش از انقلاب عظیم حسینی پاسخ می‌دهد.

 

جلوه‌هایی از گفتار و رفتار امام حسن مجتبی در کتاب «نکند فرشته بودند»

کتاب «نکند فرشته بودند» هشت قصه از زندگی امام حسن مجتبی(ع) برای نوجوانان روایت می‌کند که از سوی به‌نشر منتشر شده است و در هریک از این داستان‌ها، جلوه‌ای از گفتار، رفتار و اتفاقات مهم زندگی امام دوم شیعیان به تصویر کشیده شده است.

«نکند فرشته بودند» اثر تقدیرشده در بیست‌ و یکمین جشنواره کتاب سال حوزه، چهارمین جلد از مجموعه کتاب‌های «داستان‌هایی از زندگی معصومین(ع)» است که همراه با تصویرگری اسماعیل چشرخ تاکنون در دو نوبت چاپ شده است.

«فرشته‌های خندان» یکی دیگر آثار به نشر با موضوع زندگی امام حسن مجتبی(ع) از مجموعه کتاب‌های «قصه‌های شیرین از زندگی معصومین(ع)» است که به قلم مسلم ناصری به رشته تحریر درآمده است و این اثر با تصویرگری محمدحسین صلواتیان در سال 1391 منتشر و تاکنون چاپ نهم آن روانه بازار کتاب شده است.

«با علي، يا علي، امام حسن (ع)» به نویسندگی فریبا کلهر و تصویرگری علیرضا گلدوزیان یکی دیگر از آثار به نشر با موضوع زندگی دومین امام شیعیان است.

قالب داستان های کوتاه شیرین به نقل يکي از ياران ايشان و گاهي هم از زبان يک لباس، ویژگی ها و خصوصیات رفتاری کریم اهل بیت(ع) را بیان می‌کند .

علاقه‌مندان به تهیه این مجموعه کتاب‌ها و همچنین سایر کتاب‌های انتشارات آستان قدس رضوی می‌توانند به نشانی اینترنتی www.behnashr.com مراجعه کنند. 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی