مفسر و پژوهشگر قرآن کریم گفت: نورانیت و حیات قلب، شرط اصلی برای دریافت حقایق قرآن مجید است.
نورانیت قلب، شرط درک حقایق قرآن است
به گزارش آستان نیوز، آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در سلسله جلسات «بهار بندگی» که با حضور جمعی از زائران و مجاوران حریم ملکوتی رضوی در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: تلاوت قرآن حتی بدون توجه به ترجمه و معنا و مفهوم آن نیز برای انسان سودمند است و موجب نورانیت قلب میشود ولی اگر این تلاوت همراه با تدبر در آیات باشد نورانیت و معنویت بیشتری نصیب فرد میشود.
وی تصریح کرد: انسان برای بهرهمندی بیشتر از نورانیت و معنویت قرآن در ابتدا باید حقیقتا قصد داشته باشد از هدایت قرآن بهره ببرد و با استفاده از راهنماییهای این کتاب آسمانی صراط مستقیم را بشناسد تا در این مسیر گام بردارد و در راه حق و صراط مستقیم ثابت قدم باشد.
این کارشناس قرآنی افزود: شرط دوم برای بهرهمندی از نورانیت قرآن و کلام وحی، حیات قلب است. کسی میتواند در امر تدبر در قرآن موفق باشد و معنا و مفهوم قرآن را درک کند که دارای قلبی زنده باشد و قلبش در اثر ارتکاب گناه و معصیت مرده و زنگار گرفته نباشد.
وی ابراز کرد: کسی که دلش آلوده به زنگار گناه باشد سخن خدا در او اثر نخواهد کرد چرا که گناه قلب را میمیراند ما همیشه باید مراقب باشیم که قلبی زنده و نورانی داشته باشیم تا بتوانیم حقیقت قرآن و کلام وحی را درک کنیم و آن را چراغ راه خود در زندگی قرار دهیم.
آیتالله شبزندهدار غفلت از یاد خدا در جوانی، مشغول شدن به کسب ثروت و قدرت را از دیگر عواملی دانست که باعث زنگار قلب میشود و بیان کرد: کسی که ثروت و قدرت بسیاری دارد دائما به فکر اضافه کردن آن است و از یاد خدا غافل میشود و چنین فردی تدریجا حیات و نورانیت قلب خود را از دست میدهد.
در ادامه این ویژه برنامه رضا تاجیک؛ از شاعران آئینی اشعاری را تقدیم کریم اهل بیت(ع)؛ امام حسن مجتبی(ع) کرد؛
حسن رسید و به دنیای ما حلاوت داد
چقدر آمدنش را نبی بشارت داد، خدا به یمن حضورش به ما ضیافت داد
حسن رسید و به دنیای ما حلاوت داد، و حافظ آمد و به گفتهام شهادت داد
(به حسن خلق و وفا کس به یار ما نرسد)، کسی به فیض کرامت به مجتبی نرسد
طلوع کرد و نگاهش به نور غالب شد
طلوع کرد و نگاهش به نور غالب شد، شبیه شیر خدا مظهر العجائب شد
دعای خلق گرفتار فی النوائب شد، فقط ولادت او بود روزه واجب شد
فقط ولادت او بود که در این ماه است، فقط ولادت آقا ضیافت الله است
قیامت است به واقع قیام صلح حسن، صلابت است شکوه پیام صلح حسن
بصیرت است بیان تمام صلح حسن، و کربلا گره خورده به نام صلح حسن
نبوده صلح بگو غزوه ی پیمبر بود، نبوده صلح بگو فتح باب خیبر بود
تمام آرزوی من زیارت حسن است
تمام آرزوی من زیارت حسن است، در آن مدینه که تحت حکومت حسن است
به گوشه گوشه شهرش علامت حسن است، و روزهای دوشنبه ضیافت حسن است
چگونه شرح کنم که چه لذتی دارد، مضیف را که غذاهای حضرتی دارد
خیال کن چه رواقی چه مرقدی دارد، کریم شهر مدینه چه مسندی دارد
چه سنگهای عقیق و زبرجدی دارد، چه آستان رفیعی چه مشهدی دارد
چقدر صحن حسن مثل صحن شیرخداست، وصحن جامع او صحن حضرت زهراست