پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

روایتی از نمایشگاه «قرآن بهار حرم؛ بهار زندگی» در پیاده‌راه آیت الله طبسی؛
۱۴۰۳-۰۱-۰۷

چند قدم در میان فرهنگ، هنر و معرفت رضوی

«قرآن بهار حرم؛ بهار زندگی» عنوان نمایشگاهی است در مجاورت حرم مطهر امام رضا(ع) واقع در خیابان آیت الله واعظ طبسی که برای آشنایی بیشتر با فضای این نمایشگاه به گفتگو با غرفه‌داران و مراجعه کنندگان پرداختیم تا از حال دلشان در این فضای نورانی و معرفتی آگاه بشیم.

به گزارش آستان نیوز، اولین ایستگاه، غرفه کتابت قرآن است که در آن یکی از اساتید خوشنویسی به کتابت آیات مبارکه قرآن کریم مشغول شده و کمی با او گفتگو می‌کنم که از استقبال زوار، برای آشنایی با کتابت قرآن برایمان می‌گوید.

برگه های« ابر و باد» ویژه خوشنویسی، قلم ها و جوهر روی میز چیدمان شده تا استاد خوشنویس به انتخاب مخاطبان یک آیه را برایشان بنویسد و به آنها هدیه کند و او می‌گوید: هر آیه یا حدیث یا اسم اهل بیت(ع) که مخاطبانم دوست داشته باشند برایشان به صورت زنده می نویسم؛ گاهی برای تماشا صف ایجاد می‌شود.
 

چند قدم در میان فرهنگ، هنر و معرفت رضوی


کتابت آیات قرآن به صورت زنده
استاد خوشنویسی اثرگذاری هنر کتابت قرآن بر آرامش زندگی اش را توصیف می‌کند و آن را در راستای ولایت پذیری اش می داند و آقای«دولتی» در ادامه تاکید می‌کند: اسمم را پای اثری که خلق می شود، نمی نویسم، نمی خواهم خودم دیده شوم، می خواهم توجه به سمت آیه قرآن باشد، اما تاریخ زیارت حرم را برای مخاطب می زنم تا برایش خاطره ماندگار شود.
در ایستگاه دوم؛ نمایشگاه موزه‌های رضوی از طریق عینک واقعیت مجازی، قرآن‌های نفیس ابراهیم سلطان، بایسنقر میرزا، ابن طباخ، مصحف شریف رضوی مشهد، جلدهای نفیس، مرمت قرآن و جلدسازی با حضور کارشناسان مرمت به نمایش گذاشته شده است.
در ایستگاه مرمت قرآن، بازدیدکنندگان نمایشگاه به تماشای میراث قرآنی موزه های آستان قدس می ایستند و سفری کوتاه به تاریخ کتابت نسخ قرآنی از زمان تیموری تا صفویه و معاصر دارند.
 

چند قدم در میان فرهنگ، هنر و معرفت رضوی


آشنایی با مرمت نسخ خطی
سعید زاده، کارشناس مرمت مرکز نسخ آستان قدس رضوی از حفاظت و مرمت نسخ خطی و مرمت جلدها برایمان می‌گوید؛ او توضیح می دهد: مرمت کتابهای خطی و چاپی برای زائران بازدیدکننده، جذابیت داشته و جلدهای نسخ قرآنی از دوره تیموری تا معاصر را به آنها معرفی و نحوه جلدسازی را نیز برایشان توضیح می‌دهد.
این مرمت‌گر نسخ خطی می‌افزاید: بازدید کننده‌ها همچنین با مواد، متریال ها، رنگرزی، نوع کاغذ، نحوه جلدکردن نسخ خطی از نزدیک آشنا می‌شوند.

ایستگاه سوم، فضای کار با کودک است با زائر شیرازی آشنا می‌شوم، پسری ۱۲ ساله که هتل محل اقامتشان نزدیک حرم است؛ او هرشب به نمایشگاه می‌آید و در مسابقات قرآنی شرکت می‌کند،« محمد» می‌گوید:«هرشب برنده می‌شوم و جایزه ام را می‌برم زیارت و آنجا هدیه می‌دهم به بچه هایی که زائرند.»؛ او در شبهای حضورش در نمایشگاه با دو برادر مشهدی، رفاقتی زلال آغاز کرده و حالا قرارشان شده، بعد از نمایشگاه حرم گردی بروند؛ «امین» و «حسین» برادرند و مجاور حرم رضوی هستند، آنها هم تجربه حضورشان در نمایشگاه قرآنی را فرصتی شیرین از آشنایی با یک دوست شیرازی تا آشنایی با کتابت، مرمت و کتابهای مفید می‌دانند.

معرفی «طرح من قرآن را دوست دارم» هم ایستگاه بعدی است و در این غرفه یکی از اساتید قرآن، این طرح را توضیح می دهد و شما می‌توانید با شرکت در این طرح گواهینامه قرآنی دریافت کنید و جوایزی هم در نظر گرفته شده است؛ او برایمان می گوید که شرکت کنندگان این طرح قرآنی بین المللی و از کشورهای آمریکا و آلمان نیز بوده اند و نیز از سراسر کشور در طرح ثبت نام داشته اند.
 

چند قدم در میان فرهنگ، هنر و معرفت رضوی


پاسخگویی به سؤالات و شبهات نوجوانان دهه هشتادی
«کافه گفتگو» هم مکانی است که «حجت الاسلام علی مشرف» از موسسه جوانان آستان قدس در غرفه «بی نهایت شو» پاسخگوی خانواده ها و نوجوانان دهه هشتادی است؛ او این نمایشگاه را فرصت ارزشمندی می‌داند و طرح «بی نهایت شو» را تشریح می‌کند: او معتقد است مطالبات عقیدتی و عقلانی و سؤالات و شبهات نوجوانان دهه هشتادی را باید پاسخگو باشیم و او و همکارانش در تلاشند این هدف را محقق کنند.
 

بفرمایید دمنوش
با بچه های مدارس امام رضا(ع) هم در غرفه پایانی آشنا می شوم، آنها موکب پذیرایی به صرف دمنوش و چای دارند، صدای خنده هایشان و رفتار دوستانه شان نشاط بخش است؛ برای یک یک زائران و بازدیدکنندگان نمایشگاه با چهره متبسم «بفرمایید دمنوش» را تکرار می‌کنند و پس از افطار میزبان مخاطبان نمایشگاه هستند، اگر به نمایشگاه سری بزنید، با این ۱۵ نوجوان پرشور که داوطلبانه و افتخاری پذیرای مهمانان هستند هم آشنا خواهید شد.

صدای اذان می آید، غرفه های کودکان هنوز پر مخاطب ترین هستند و مدیران و مربیان صبورانه پاسخگو و در حال بازی با بچه ها هستند، بازدیدکنندگان به «موکب امام رضا» ویژه پذیرایی در همجواری نمایشگاه می‌روند، سفره های افطار در حاشیه مسیر آیت الله واعظ طبسی برپا شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی