پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدیر بخش فناوری و نوآوری بذر موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی خبرداد:
۱۴۰۳-۰۱-۰۸

تولید ارقام امیدبخش در حوزه محصولات روغنی منطبق بر شرایط اقلیمی کشور

مدیر بخش فناوری و نوآوری بذر موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی، از تولید ارقام امید بخش در حوزه محصولات روغنی توسط این موسسه خبر داد و گفت: «کاملینا» و «گلرنگ فاقد خار» محصولاتی هستند که منطبق بر شرایط اقلیمی کشور تولید شده‌اند.

دکتر رضا توکلی افشاری در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: نداشتن الگوی کشت مناسب با توجه به پایش سرزمینی و پتانسیل مناطق یکی از مهم‌ترین کمبودها بخش کشاورزی در کشور است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات اساسی در این زمینه، نبود محصولات متنوع و به نوعی ارقامی است که در بخش‌های مختلف زراعی بتواند جایگزین محصولات در حال کشت باشد، محصولاتی که با شرایط اقلیمی، خاکی و توپوگرافی کشور نیز همخوانی بهتر و بیشتری داشته باشد که در اصطلاح از آن‌ها با عنوان ارقام امید بخش یاد می‌شود.

نائب رئیس هیئت مدیره موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی افزود: در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع، این موسسه توانسته روی خلأ نبود یا کمبود برخی محصولات در الگوی کشت کشور از جمله محصول «کاملینا» به صورت ویژه کار کند.

توکلی افشاری درباره ویژگی‌های گیاه «کاملینا» خاطرنشان کرد: «کاملینا» یک دانه روغنی بسیار منطبق با شرایط آبی کشور است که به دلیل نیاز آبی پایین، یکی از گزینه‌های مطلوب برای توسعه کشت به شمار می‌رود.

وی از «گلرنگ» نیز به عنوان یک دانه روغنی متحمل شرایط خشکی نام برد و افزود: تنها به دلیل داشتن خار در «کاسبرگ» این گیاه، مشکلاتی در برداشت توسط کمباین ایجاد می‌شود که به همت متخصصان موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی، تولید رقم گلرنگ بدون خار و خالص‌سازی آن در چندین سال اخیر در دستور کار قرار گرفته و اکنون به رقمی خالص شده و بسیار مطلوب دست یافته‌ایم.

مدیر بخش فناوری و نوآوری بذر موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی با اشاره به واردات بخش زیادی از روغن مورد نیاز کشور تصریح کرد: همین امر موجب شده است تا این موسسه براساس شعار «رشد تولید، مهار تورم» به حوزه تولید ارقام امیدبخش در بخش محصولات روغنی ورود کند.

او ادامه داد: نیاز بالای کشور به استفاده از دانه‌های روغنی و لزوم کاهش خروج ارز از کشور به دلیل واردات روغن از یک سو و از سوی دیگر انطباق بالای این محصولات با شرایط اقلیمی کشور و عملکرد مطلوب‌تری که نسبت به محصولی مانند کلزا دارد، باعث شده تا کشت این محصول اهمیت ویژه‌ای پیدا کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی