پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مفسر قرآن کریم: 
۱۴۰۳-۰۱-۱۰

سبک زندگی قرآنی بهترین روش برای حل معضلات اجتماعی است

مفسر قرآن کریم گفت: عمل به سبک و سیره قرآن کریم بهترین روش برای حل معضلات فردی و اجتماعی در جوامع انسانی است. 

به گزارش آستان نیوز، آیت‌الله سید علیرضا صدرحسینی در ویژه برنامه «بهار بندگی» که در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه در رواق بزرگ امام خمینی(ره) میزبان زائران و مجاوران حریم ملکوتی حضرت رضا(ع) است، به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه لقمان پرداخت. 
وی با اشاره به آیه 12 این سوره مبارکه «وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ» بیان کرد: در این آیه به یکی از وظایف انسان در برابر نعمت‌های الهی که یعنی شکرگذاری در برابر این نعمت‌ها اشاره شده است. 
این کارشناس قرآنی ابراز کرد: شکر نعمت این است که فرد نعمت را بشناسد و به درستی از آن استفاده کند لذا کسی که در برابر نعمت‌های الهی شکرگذار باشد این شکرگذاری نفعی برای خدا ندارد بلکه برای خود فرد منفعت دارد و فرد با شکر نعمت در واقع به نفع خودش کار می‌کند چرا که خداوند در این آیه فرموده‌ است؛« وَمَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ...».  

وی با اشاره به بخش دیگر از این آیه «وَ مَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ...» اظهار کرد: خداوند هیچ نیازی به شکرگذاری ما ندارد و اگر کسی در برابر نعمت‌های الهی ناسپاس باشد و کفر بورزد، به خودش زیان وارد کرده است.
 
آیت‌الله صدرحسینی با اشاره به واژه"حکمت" در این آیه، بیان کرد: خداوند برای هدایت انسان‌ها کتاب قرآن را نازل کرده است و به برخی از بندگان خود حکمت عطا کرده است تا آنها این کتاب را به دست انسان‌ها برسانند از همین رو در تفاسیر آمده است که منظور از "کتاب" همان باید و نبایدهای دین است. 

وی ادامه داد: اگر خداوند دستوراتی به ما می‌دهد، این دستورات پایه و اساسی دارد و این اساس همان "حکمت" است بنابراین به طور واضح‌تر، حکمت به معنای سنت‌ها و قوانینی است که خداوند در آفرینش به وجود آورده تا انسان بر اساس آن رشد و به سعادت و تعالی برسد. 

این مفسر و پژوهشگر قرآنی افزود: ما انسان‌ها در بخش زندگی طبیعی با حیوانات شریک هستیم و مانند آنها برای رشد مادی نیازمند آب، غذا، اکسیژن و ... هستیم اما در بُعد معنوی قوانین بسیاری بر زندگی ما حاکم است که اگر این قوانین را رعایت کنیم به سعادت می‌رسیم و گرنه دچار تباهی خواهیم شد. 

وی با اشاره به مشکلات اخلاقی موجود در جوامع انسانی عصر حاضر، بیان کرد: وجود این مشکلات دوری انسان از هدایت محکمی است که انبیاء به انسان‌ها نشان داده‌اند و خداوند به برخی از بندگان خود یعنی انبیاء الهی حکمت عطا کرده است و همه علومی که بشر برای رسیدن به سعادت نیاز دارد را به آنها آموخته است. 

این پژوهشگر قرآنی خاطرنشان کرد: هر کس از هدایت انبیاء الهی بهره بگیرد قطعا به سعادت می‌رسد و کسی که از این هدایت روی گردان شود دچار تباهی می‌شود و استفاده‌ از حکمت‌های قرآن کریم انسان را از آسیب‌ها در امان نگه می‌دارد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی