پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۱-۱۶

رونمایی از 14 نوع بذرهیبرید و استاندارد در موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی

سه سال از آغاز پروژه مهم تولید بذر هیبرید و استاندارد توسط موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی می‌گذرد و این تحقیقات حالا به ثمر نشسته؛ ثمره‌ای از جنس کمک به خودکفایی در تولید بذرهای سبزی، صیفی و غلات، آن هم در شرایطی که بیش از 90 درصد نیاز کشور به این بذرها از طریق واردات تامین می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، این بذرها شامل کاهو، ریحان سبز، شوید، گشنیز، هندوانه، کدو آجیلی قهوه‌ای، کدو آجیلی سفید، هندوانه آجیلی، چاودار، یولاف، گندم دوروم خراسان، ذرت bk 74 و تریتیکاله بوده و قرار است به صورت بسته‌بندی به بازار عرضه شود و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

تولید بذرهای هیبرید و غیرهیبرید متناسب با الگوی کشت کشور
در سال ۱۴۰۲ موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی موفق به تولید و معرفی سه رقم محصول یولاف، چاودار و تریتیکاله شد که این ارقام در مراحل نهایی ارزیابی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور برای معرفی قرار دارد. اهمیت ایجاد و ثبت ارقام مذکور علاوه‌بر ماهیت ثبت رقم که کار بسیار ارزشمندی بوده و معدود شرکت‌هایی در کشور موفق به انجام آن شده‌اند، به دلیل معرفی سه رقم از محصولاتی می‌باشد که کشور با کمبود شدید بذر آن‌ها روبرو بوده است.

از سوی دیگر استفاده از این محصولات به ویژه چاودار و تریتیکاله در الگوی کشت کشور به دلیل نیاز آبی بسیار پایین‌تر از گندم، راهکاری موثر در راستای کنترل مصرف آب کشاورزان و افزایش راندمان آبیاری به حساب می‌آید. یولاف هم که امروزه آرد آن در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد، یکی از محصولات بسیار مهمی می‌باشد که به دلیل واردات بالا، با تلاش گسترده تیم تحقیق و توسعه بذر این موسسه تولید و معرفی شده است.

مدیرعامل موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی با اشاره به تولید بذر هیبرید ذرت توسط این مجموعه اظهار کرد: در بخش تولید بذر هیبرید، یکی از مهم‌ترین محصولات مورد نیاز کشور که تأمین‌کننده علوفه با کیفیت و با کمیت بالا می‌باشد، بذر هیبرید ذرت است از همین رو موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی هدف‌گذاری کرده تا سطح زیرکشت تولید ذرت هیبرید را توسعه دهد.

محمد هاشم‌زاده با اشاره به فعالیت‌های موثر صورت گرفته در بخش بذرهای هیبریدِ محصولات سبزی و صیفی طی سال‌های اخیر در واحد تحقیق و توسعه این موسسه خاطرنشان کرد: این تحقیقات همچنان ادامه دارد تا به بهترین نتایج دست پیدا کنیم.

او ادامه داد: در زمینه تولید بذر هیبرید یا لاین گوجه فرنگی، 180 ژنوتیپ مختلف این محصول در گلخانه مرکز تحقیق و توسعه موسسه کشت و ژنوتیپ‌های برتر شناسایی شد و در حال حاضر نیز تلاقی این بذرها برای دستیابی به بذر لاین این محصول در حال انجام است.

ارزیابی بذر‌های هیبرید و استاندارد برای تعیین برترین ارقام
در بخش ارزیابی بذرهای هیبرید و استاندارد برای تعیین برترین ارقام نیز موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی در سال گذشته با امضاء یک تفاهم‌نامه همکاری با شرکت بین‌المللی تولید بذر دورگای هندوستان و با نظارت مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، نسبت به ارزیابی دسته مهمی از بذرهای هیبرید این شرکت در حوزه محصولات سبزی و صیفی اقدام کرد.

در همین راستا و با توجه به اهمیت این ارزیابی‌ها برای شناسایی ارقام مناسب و سازگار با اقلیم و اکوسیستم منطقه، علاوه‌بر مساحت حدود 2.5 هکتار در اراضی رضوی یک، گلخانه هیدروپونیک و مجهزی در فرامرز عباسی اختصاص داده شد.

هاشم‌زاده در این باره گفت: نتایج حاصل نشان از برتری و تطابق یک رقم بذر هیبرید گوجه فرنگی با شرایط منطقه خراسان دارد که می‌توانیم در آینده به ثبت مشترک این رقم با شرکت هندی در داخل کشور هم اقدام کنیم.

او افزود: همچنین به دلیل قیمت بسیار کم این بذر نسبت به بذرهای مشابه اروپایی، می‌توان آن را در راستای ایجاد امنیت غذایی پایدار و کمک به اقتصاد کشاورزان با همکاری وزارت جهاد کشاورزی ترویج داد.

عرضه بذرها به بازار مصرف
با توجه به اهمیت تولید بذرهای ذرت هیبرید، این بذرها هر ساله پس از تولید با کیفیت در مزارع موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی و با نظارت کامل موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود. البته به دلیل تأمین لاین‌های ذرت و نیاز این بذرها پس از برداشت به خشک کردن و بسته‌بندی، این عمل با مشارکت شرکت تولید ذرت غرب کشور در کرمانشاه صورت می‌گیرد.

اعمال فناوری پوشش بذر روی بذرهای محصولات مختلف
مدتی است که فناوری پوشش بذر در موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی نهادینه شده و تنها مجموعه‌ای در کشور به حساب می‌آید که توانسته است به واسطه همین فناوری به درجه دانش‌بنیانی نائل شود، به نحوی که تاکنون این فناوری روی بیش از 10 نوع محصول مختلف اعمال و نتایج آن ارزیابی و بررسی شده و برترین پوشش‌ها در شرایط مختلف فاقد تنش و دارای تنش شناسایی شده است.

هاشم‌زاده اظهار کرد: موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی برای پیشتازی در فناوری پوشش بذر نیازمند ایجاد مرکز پوشش بذر است که این مهم از جمله طرح‌های در دست اقدام موسسه برای راه‌اندازی این مرکز و اعمال انواع پوشش‌های بذر روی بذرهای مختلف است. ظرفیت این مرکز نه تنها می‌تواند جوابگوی تمامی شرکت‌های کشاورزی وابسته به آستان قدس رضوی باشد، بلکه بخشی از نیاز کشور به بذرهای پوشش‌دار را هم تأمین خواهد کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی