پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

سخنران حرم مطهر رضوی:
۱۴۰۳-۰۱-۲۰

خوش‌ گمانی، راهی برای جلب رحمت الهی و محبت مردم است

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: خوش گمانی راهی برای جلب رحمت واسعه الهی و دوستی و محبت مردم است.

به گزارش آستان نیوز، سید مهدی واعظ موسوی در سلسله جلسات «پرسمان دینی» ویژه ایام ماه مبارک رمضان که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، بیان کرد: سوء ظن یکی از گناهان بزرگ محسوب می‌شود و به حُکم قرآن باید از آن دوری کنیم سوء ظن و یا همان بدگمانی است.

وی بیان کرد: سوء ظن نه تنها خود گناه بزرگی است بلکه ریشه و زیرساخت بسیاری از گناهان دیگر از جمله تجسس، غیبت، دروغ، تهمت و پیش داوری نیز می‌باشد بنابراین باید از این گناه دوری کنیم تا در دام گناهان دیگری که بعد از آن پدید می‌آید نیز نیفتیم.

این کارشناس قرآنی افزود: نسبت به گمان انسان‌ها سه دسته‌اند؛ برخی خوش گمان هستند، برخی بدگمان و برخی هم خیلی خوش باور هستند از همین رو انسان‌‌های خوش باور مریض نیستند ولی نیاز به کسب مهارت برای کنترل هیجانات خود دارند چرا که این افراد خیلی زود به دیگران اطمینان می‌کنند.

وی اظهار کرد: انسان‌های بدگمان به ویژه کسانی که در سنین نوجوانی قرار دارند باید آموزش ببینند که زود به کسی اطمینان نکند و زود به کسی دل نبندد لذا ما باید بچه‌های خود را به گونه‌ای تربیت کنیم که بد گمان نباشد ولی از طرفی هم مراقب باشند که خیلی هم زود باور نباشند.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی در توضیح صفت بدگمانی ابراز کرد: سوءظن در واقع یک بیماری است و فردی که نسبت به همه سوءظن دارد باید به فکر درمان خود باشد در غیر این صورت آرامش روحی و روانی این شخص در معرض خطر قرار می‌گیرد و کم کم برای درمان نیاز به مصرف دارو پیدا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین(ع) که می‌فرمایند:«حَسُنَ ظَنُّهُ بِالنّاسِ حازَمِنهُمُ الَمحَبَّه»( خوش بینی نسبت به مردم، موجب دوستی و محبت آنهاست)، بیان کرد: خوشبینی یکی از عوامل جلب محبت مردم است و انسانی که نسبت به دیگران خوش بین است دوستان زیادی دارد.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در برخی از روایات معصومین(ع) از خوش گمانی به عنوان عاملی برای سلامت و آرامش قلب و همچنین سلامت دین و همچنین به عنوان برترین نوع تقوا و پارسایی معرفی شده است.

گفتنی است؛ سلسله جلسات پرسمان دینی در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه ساعت 16:00 در رواق امام خمینی(ره) پذیرای زائران و مجاوران علاقه‌مند به مباحث و موضوعات قرآنی است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی