پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی،
۱۴۰۳-۰۱-۲۶

کتاب «رهیافت‌هایی به زیارت» رهسپار بازار نشر شد / بررسی پیشینه، مبانی و روش شناسی زیارت

کتاب «رهیافت‌هایی به زیارت؛ روش‌شناسی، پیشینه و مبانی» به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، به چاپ رسید.

به گزارش آستان نیوز، کتاب «رهیافت‌هایی به زیارت؛ روش‌شناسی، پیشینه و مبانی» به قلم رمضانعلی ایزانلو، نویسنده و پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است که شامل رهیافت‌های مختلف به پدیده زیارت نظیرِ پدیدارشناسی، زبان‌شناسی، الهیات تطبیقی، تاریخ ادیان و.. می‌شود. 
زیارت پدیده‌ای جهانی و مشترک میان همه ادیان و فرهنگ‌ها و جزو آموزه‌های بنیادی و اساسی ادیان زنده به شمار می‌رود. رابطه میان دین و زیارت نیز از نکات مورد توجه برخی از زیارت‌پژوهان است همچنین اینکه زیارت مکان‌های مقدس و به‌ویژه زیارت قبور بزرگان، کارکرد و نقش مهمی در زندگی فردی و اجتماعی مردم دارد.
زیارت دارای ساحتی متعالی است که می‌تواند افزون بر تعالی فرد و رهنمونی وی به سوی امر قدسی، در عرصه اجتماعی و تمدن‌سازی نیز نقش اساسی داشته باشد از این رو باید این پدیده جهان‌شمول را از ابعاد گوناگون نظیرِ علوم اسلامی، فلسفه، عرفان، علوم انسانی مانند جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، تاریخ، مردم‌شناسی، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و..بررسی و تحلیل کرد.
بنیاد پژوهش‌های اسلامی به عنوان بازوی پژوهشی آستان قدس رضوی، برای جامه عمل پوشاندن به سیاست‌های کلان این آستان مقدس که همان ارتقاء اثربخشی فرایند زیارت و دستیابی به مرجعیت بین‌المللی در موضوع زیارت است، رویکرد تحولی راهبری و جهت‌دهی به پژوهش‌ها را سرلوحه برنامه سه‌ساله خود قرار داده است براین اساس با بهره‌گیری از دانش و تجربه صاحب‌نظران و متخصصان در این چند سال جلساتِ متعدد نقد و بررسی کتاب، کارگاه آموزشی و… را برگزار کرد.
کتاب «رهیافت‌هایی به زیارت» ثمره همین سلسله نشست‌های علمی است که هفت مقاله علمی-پژوهشی و پنج سخنرانی را دربرمی‌گیرد. بهره‌گیری از مطالعات میان‌رشته‌ای، رویکرد تطبیقی و کاربردی، تازگی مطالب، و مرجع‌بودن از جمله ویژگی‌های این اثر به شمار می‌رود.
این اثر در3 بخش به موضوعات روش‌شناسی، زیارت در ادیان، زیارت اسلام می‌پردازد و زیارت در الهیات تطبیقی، پدیدارشناسی دین با نظر به پدیده زیارت، تحلیل معنای زیارت: رویکرد شناختی – پیکره ای، بررسی تطبیقی سنخ شناسی زائران حرم مطهر رضوی و مکان های مقدس یهودیان بر اساس یافته های دو پژوهش کیفی و... از دیگر موضوعات مطرح شده در این اثر است.
کتاب «رهیافت‌هایی به زیارت؛ روش‌شناسی، پیشینه و مبانی» در شمارگان 1000 نسخه و در قطع رقعی نگاشته شده و در اختیار علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار گفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی