پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۱-۲۸

هدفگذاری موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی برای تولید 500 تن بذر هیبرید ذرت در 1403

مدیرعامل موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی گفت: براساس هدفگذاری صورت گرفته، قرار است در سال جاری بیش از 500 تن بذر هیبرید ذرت توسط این موسسه تولید شود. 

محمد هاشم‌زاده در گفت‌گو با آستان نیوز اظهار کرد: براساس رسالت ذاتی موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی و در راستای تأمین بخشی از نیازهای بذری کشور، این موسسه طی 3 سال گذشته سطح کشت ذرت هیبرید را از حدود 10 هکتار به 35 هکتار افزایش داده و برنامه‌ریزی شده است طی سال 1403 این مساحت با توجه به نیاز بالای کشور به علوفه، به حدود 150 هکتار افزایش یابد.

وی ادامه داد: در خصوص این بذر هیبرید که سالانه توسط موسسه تولید و به بازار عرضه می‌شود، تمام مراحل تولید از ابتدای آماده‌سازی برای کشت تا تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت، تحت نظارت کارشناسان موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور است.
 

بهره‌گیری از تیمی متخصص در تولید بذرهای هیبرید
مدیرعامل موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی افزود: این نظارت‌ها به نحوی دقیق است که کارشناسان در هر مرحله با شناسایی کوچک‌ترین عدم تطابقی، اجازه تولید بذر هیبرید را به مجموعه‌ها نخواهند داد، با این وجود به دلیل بهره‌گیری این موسسه از تیمی متخصص در تولید بذرهای مربوطه، همواره مزارع ما مورد تأیید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور قرار گرفته است.

هاشم‌زاده درباره برنامه‌های موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی در حوزه تولید بذرهای هیبرید صیفی و سبزی نیز خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بخش تحقیق و توسعه، هدفگذاری شده چندین رقم در سال 1403 معرفی شود و حتی در راستای تولید لاین این بذرها حرکت کنیم.

وی ادامه داد: علاوه‌براین موارد، در زمینه تولید بذر هیبرید (لاین گوجه فرنگی)، 180 ژنوتیپ مختلف در گلخانه مرکز تحقیق و توسعه موسسه کشت و ژنوتیپ‌های برتر شناسایی شده است که در یک سال اخیر برای دستیابی به بذر هیبرید این محصول در مجموعه گلخانه فرامرز عباسی موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی در حال کراس و تلاقی ژنوتیپ‌های برتر هستیم. 
 

دریافت گواهی و مجوز تولید بذر وزارت جهاد کشاورزی

مدیرعامل موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی اضافه کرد: البته این روند به دلیل پیچیده بودن زمان‌بر است اما امیدواریم در سال جاری بتوانیم اولین بذرهای هیبرید و لاین تولیدی محصولِ پر مصرف و مهم گوجه فرنگی را تولید کنیم.

هاشم‌زاده همچنین از دریافت گواهی و مجوز تولید بذر از سوی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی توسط موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی به دلیل فعالیت‌های تخصصی در حوزه تولید بذر خبر داد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی