پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیه السلام تشریح کرد
۱۴۰۳-۰۱-۲۹

 عدالت، محور تحول جامعه از منظر امام رضا علیه السلام

 پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیه السلام گفت: امام رضا علیه السلام در بیان و توصیف عدالت، امام را محول تحول جامعه معرفی کرده‌اند.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا مختاری پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیه السلام در سی و یکمین پیش‌نشست ملی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه‌السلام در مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیه السلام اظهار کرد: همان‌طور که در روایات و آموزه‌های ائمه اطهار (ع) به‌وضوح بیان شده، تمدنی که بر پایه ظلم و ستم بنا شده باشد، عمری کوتاه خواهد داشت و دیریا زود فرو خواهد پاشید. امام رضا علیه السلام به‌عنوان هشتمین امام شیعیان و مصلحی دینی، همواره بر ایجاد تحول در جامعه بر مبنای عدالت و قسط تأکید می‌ورزیدند. ایشان با ارائه تعریفی جامع از عدالت در ابعاد اخلاقی، اجتماعی و فقهی، نقشه راهی روشن برای نیل به جامعه‌ای آرمانی ترسیم نمودند.
 وی ادامه داد: عدالت اخلاقی ملکه‌ای نفسانی است که انسان را قادر می‌سازد تا بر نفس خود مسلط شده، قوای درونی خویش را مدیریت کند، از رذائل اخلاقی دوری گزیند و به‌سوی فضایل و کمالات انسانی گام بردارد. در این راستا، امام رضا علیه السلام با تأکید بر تزکیه نفس و تهذیب اخلاق، الگوی عملی کاملی از یک انسان عادل و فاضل را به نمایش گذاشتند.
 مختاری بیان کرد: عدالت اجتماعی مفهوم ظلم‌ستیزی و حمایت از مظلومان را در بر می‌گیرد. امام رضا (ع) در دوران امامت خویش، همواره مدافع حقوق ضعفا و ستمدیدگان بودند و با ظلم و ستم حاکمان وقت به‌شدت مخالفت می‌ورزیدند. ایشان معتقد بودند که عدالت اجتماعی زمانی محقق می‌شود که حقوق همه افراد جامعه به طور کامل و بدون تبعیض رعایت گردد.
 وی تصریح کرد: ناظر بر پایبندی به احکام و قوانین الهی و همچنین رعایت هنجارهای شرعی و عرفی است. امام رضا (ع) به‌عنوان فقیهی برجسته، همواره بر عمل به دستورات شرعی و پرهیز از محرمات تأکید می‌ کردند. ایشان معتقد بودند که عدالت فقهی، زیربنای نظم و انسجام جامعه را تشکیل می‌دهد و از هرج‌ومرج و گسست اجتماعی جلوگیری می‌کند.
 پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیه السلام خاطرنشان کرد: همان‌طور که امام رضا علیه السلام نیز در آموزه‌های خود بارها به این نکته اشاره کرده‌اند منشأ تحول در جامعه، تحول باطنی افراد است. زمانی که هر فرد در درون خود به اصلاح و تزکیه نفس بپردازد و عدالت را در ساحت وجود خویش نهادینه سازد، آنگاه این تحول فردی به سطح جامعه نیز تسری یافته و شاهد جامعه‌ای عادل و آرمانی خواهیم بود.
 وی با تأکید بر ضرورت تحول در سه‌لایه فرهنگی جامعه افزود: تحول جامعه در پرتو عدالت، امری چندوجهی و فراگیر است که باید در تمامی ابعاد و سطوح جامعه رخ دهد. امام رضا علیه السلام با تأکید بر اهمیت فرهنگ در ساخت جامعه، معتقد بودند که تحول بایستی در سه‌لایه اصلی فرهنگ، یعنی شکل، اندیشه و علوم و فنون، و آداب‌ورسوم اتفاق بیفتد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی