پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۱-۳۰

انجام انواع آزمایشات متداول و تخصصی در آزمایشگاه بیمارستان رضوی/ حدود 2 میلیون آزمایش در سال گذشته

رئیس آزمایشگاه بیمارستان فوق تخصصی رضوی، از انجام حدود 2 میلیون تست در انواع آزمایشات متداول (روتین) و تخصصی در آزمایشگاه این بیمارستان در سال 1402 خبرداد.

دکتر رضا سحابی ضمن تبریک فرارسیدن روز علوم آزمایشگاهی و عرض خداقوت به پرسنل خدوم این حوزه گفت: آزمایشگاه بیمارستان فوق تخصصی رضوی در سال گذشته پاسخگوی 264 هزار و 247 مراجعه‌کننده بود که از این میزان، تعداد 108 هزار و 901 بیمار سرپایی و 155 هزار و 346 بیمار بستری بیمارستان بودند. 
وی گفت: آزمایشگاه بیمارستان رضوی در حال حاضر در زمینه انجام آزمایشات روتین و تخصصی و در چهار شاخه آزمایشات کلینیکال، پاتولوژی، مولکولار پاتولوژی و جنین‌شناسی فعالیت دارد.
رئیس آزمایشگاه بیمارستان فوق تخصصی رضوی ادامه داد: همچنین بخش‌های مختلف این آزمایشگاه مشتمل بر خون‌شناسی، بیوشیمی، هورمون‌شناسی، سرولوژی، پاتولوژی، مولکولار پاتولوژی، جذب اتمیک و جنین‌شناسی است. 
سحابی با بیان این‌که واحد بانک خون آزمایشگاه بیمارستان رضوی نیز یکی از شاخص‌ترین بانک خون‌های استان خراسان رضوی به شمار می‌آید، افزود: این بانک خون وظیفه تأمین فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیماران را مطابق با استانداردهای سازمان انتقال خون به عهده دارد.
 

استفاده از دستگاه‌های روز دنیا
وی تصریح کرد: تجهیزات مورد استفاده در این آزمایشگاه از بروزترین و جدیدترین دستگاه‌های دنیاست که از دقت و صحت بالایی نیز برخوردار است همچنین تمامی این تجهیزات، قابلیت انجام تست‌های تشخیصی با بالاترین روش‌های روز دنیا را دارند.
متخصص آسیب‌شناسی– آناتومیکال کلینیکال بیمارستان رضوی ادامه داد: به طور مثال، در آزمایشگاه بیمارستان از دستگاه‌های مربوط به شرکت‌هایی همچون Roche ،SIEMENS ، Sysmex Mindray،B.D ،SAKURA ، TOSOH و… استفاده می‌شود. در این میان، دستگاه Cobas 6000 در بخش هورمون‌شناسی، یکی از شاخص‌ترین دستگاه‌های مورد استفاده در این آزمایشگاه به شمار می‌آید.
وی همچنین در خصوص گواهینامه‌های مختلف آزمایشگاه بیمارستان رضوی گفت: این آزمایشگاه تاکنون 5 دوره لوح کیفیت از سوی آزمایشگاه مرجع سلامت در شرق کشور، گواهی‌نامه ACI کانادا(سطح دیاموند)، لوح بانک خون برتر استان، گواهی‌نامه هموویژیلانس و لوح تقدیر از سوی نهادهای بیمه‌گر به عنوان آزمایشگاه برتر در سطح استان را کسب کرده است. 
 

ویژگی‌های بارز آزمایشگاه
رضا محمدیان، سوپروایزر آزمایشگاه بیمارستان رضوی نیز با تأکید بر این‌که تمامی مراحل پذیرش تا انجام آزمایشات در این آزمایشگاه به صورت یکپارچه و هوشمند است، بیان کرد: آزمایشگاه بیمارستان رضوی با بهره‌گیری از سیستم LIS و اتصال آن به تجهیزات و سیستم HIS بیمارستان از یک سو و استفاده از لیبل‌های هوشمند در زمان پذیرش از سویی دیگر، امکان خطای کاربری را به حداقل رسانده است.
وی افزود: تمامی مراحل انجام آزمایشات و ثبت جواب نیز از طریق این سیستم و بدون دخالت اپراتور و تحت نظارت کارشناس آزمایشگاه صورت می‌گیرد. 
سوپروایزر آزمایشگاه بیمارستان رضوی ادامه داد: همچنین از ویژگی‌های بارز آزمایشگاه بیمارستان، انجام پنل کامل آزمایشات تخصصی ایمونوهیستوشیمی، آزمایشات غربالگری، انجام آزمایشات تخصصی جنین‌شناسی، آزمایشات فلوسایتومتری و اندازه‌گیری کلی عناصر به روش جذب اتمی است. 
محمدیان گفت: یکی از فعالیت‌های این آزمایشگاه در راستای اهداف بیمارستان رضوی به عنوان یک بیمارستان سبز نیز الکترونیک‌سازی تمامی مستندات آزمایشگاه و همچنین جواب‌دهی اینترنتی به بیماران است که سهم بسزایی در کاهش مصرف کاغذ دارد. بدین‌ترتیب تمامی مستندات کنترل کیفی، ثبت موارد بحرانی، ثبت جواب‌های معوقه و... به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به همکاری آزمایشگاه بیمارستان رضوی با واحد پژوهش بیمارستان تصریح کرد: این آزمایشگاه در حوزه‌های پژوهشی هم فعال است به‌ویژه که در زمینه تحقیقات مرتبط با سرطان، همکاری‌های خوبی با این واحد داشته است.
 

اهداف سال جاری
سوپروایزر آزمایشگاه بیمارستان رضوی اضافه کرد: این آزمایشگاه در راستای تکریم ارباب رجوع و احترام به حقوق گیرندگان خدمت و حفظ ایمنی بیماران، افزایش فضای بخش نمونه‌گیری آقایان و بانوان، راه‌اندازی نمونه‌گیری کودکان و بالابردن ظرفیت پذیرش و نمونه‌گیری آزمایشگاه را به عنوان اهداف خود در سال جاری در دستور کار دارد.
محمدیان افزود: همچنین در راستای رفاه گیرندگان خدمت، قرارداد با بیشتر بیمه‌های تکمیلی صورت گرفته و پذیرش بیماران به صورت برخط(آنلاین) انجام می‌شود و از دیگر اهداف امسال آزمایشگاه هم می‌توان به راه‌اندازی تست‌های تخصصی و مورد نیاز بیماران و خریداری و به‌روزرسانی تجهیزات اشاره کرد.
وی گفت: آزمایشگاه بیمارستان رضوی از سال 1384 شروع به کار کرده و در حال حاضر در مساحتی نزدیک به 1900 مترمربع در هر دو فاز بیمارستان با شش مسئول فنی و همچنین 75 نیروی فنی و اداری در شیفت‌های مختلف در تمامی ایام هفته و به صورت شبانه‌روزی به بیماران سرپایی و بستری خدمات‌رسانی می‌کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

شورای شهر با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به توجه ویژه شورای شهر مشهد برای تحقق دستور رئیس جمهور در حل مشکل پارکینگ اطراف حرم مطهر در…

تلویزیون اینترنتی