دومین جلسه از سلسله نشستهای «پسرانه» با محوریت «مسیرهای رسیدن به نخبگی» با دعوت از استاد حوزه و دانشگاه حجتالاسلام والمسلمین دکتر صادقی صاحب سه مدال المپیادهای علمی و مسلط به سه زبان زنده دنیا در دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) واحد14 برگزار شد.
تلاش و هدفگذاری، پیشنیازهای دستیابی به موفقیت
به گزارش آستان نیوز، حجتالاسلام والمسلمین صادقی با تاکید بر نقش محوری تلاش در مسیر حرکت به سمت هدف و کسب موفقیت، اظهار کرد: برخلاف تصور، انسان های موفق نه از طریق پرورش صرف استعدادهایشان، با تلاش به مقصود رسیدهاند. مطابق آیات قرآنی نیز، خداوند متعال از وسع و تلاش انسانها از آن ها توقع دارد. همچنین خداوند متعال در قبال آنچه به آنها داده، بازخواست میکند.
وی گام دوم رسیدن به مقصود را هدفگذاری عنوان کرد و با برشمردن معیارهای هدفگذاری افزود: اولاً هدف انسان باید روشن و دقیق باشد، طوری که بداند یکسال آینده به چه مرحلهای میرسد، دو سال آینده به کجا میرسد و 10 سال آینده به چه جایی میخواهد برسد.
این مدرس دانشگاه ضمن توصیه مؤکد به مطالعه آثار بسیار دقیق و جذاب آیتالله مصباح یزدی بیان کرد: ویلیام چیتیک اسلام شناس و فیلسوف آمریکایی که از مترجمین برجسته آثار عرفانی و فلسفی است جهت ترجمه آثار آیتالله مصباح دعوت کردند، بعد از رایزنی قبول نکردند و گفتند با وجود تمایلی که به ترجمه آثار ایشان دارم، به جهت برنامهریزی که تا 18 سال آتی برای کار و زندگی خودم دارم، نمیتوانم این پیشنهاد را بپذیرم.
وی با تشریح دومین ویژگی هدفگذاری گفت: هدفها باید قابل دستیابی باشند. یعنی ما باید بر اساس توانمندیهای خود هدفی را تعریف کنیم تا امکان رسیدن به آن بیشتر باشد. علاوه بر این، یکی از ابزارهای تسریع در رسیدن به هدف، استفاده از زمانهای بلااستفاده در روز است که روند دستیابی به هدف را جلوتر از زمان پیشبینی شده سرعت میبخشد.
این مبلغ بینالمللی اضافه کرد: شما دانشآموزان در آستانه کنکور به این نکته بیشتر توجه داشته باشید که حفظ فرایند برنامه تعیین شده، از مهمترین نکات رسیدن به هدف است. یعنی هر اتفاقی هم افتاد بر تدوام و پیگیری برنامه روزانه خود مصر و پایبند باشید.
پروفسور حسابی از اینشتین استادش نقل کرده؛ میزان مطالعه روزانه خود را در روزی که والدینش فوت کردند ترک نکرد. همچنین از آیتالله سبحانی به چشم دیدم، حتی روزی که همسر ایشان به رحمت خدا رفتند، با همه عشق و مودتی که بین آن ها بود، مقدار حداقلی مطالعه خود را ترک نکردند.
او همچنین توصیه ای خطاب به دانش آموزان داشت: برای کسب رتبه زیر 100 با روزانه 3 ساعت مطالعه متمرکز و با توجه به مقصد میرسید. همان طور که در جلسه قبل اشاره شد، وقتی تمرکز قلبی، روحی و فکری نداشته باشید، مجبورید 12 ساعت یا بیشتر مطالعه کنید تا شاید به آن هدف برسید.
وی سومین و چهارمین معیار هدفگذاری را مطرح و با بیان توضیحاتی آن را بیشتر روشن کرد: برنامهای دارای کشسانی در نظر بگیرید؛ یعنی با هر نوع شرایط و ظرفیت وجودی شما قابلیت تطبیق داشته باشد. همچنین مشخص کردن مسیر رسیدن به هدف چهارمین ویژگی هدفگذاری است.