پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی مطرح کرد:
۱۴۰۳-۰۲-۰۱

تلاش مضاعف برای صیانت، تثبیت و بهره‌وری دارایی‌ها

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه صیانت، تثبیت و بهره‌وری دارایی‌های حضرت رضا(ع)، مهم‌ترین ماموریت خادمان این بنیاد است، گفت: در سال ۱۴۰۳، برای تحقق بیشتر این مهم تلاش مضاعفی خواهیم داشت.

به گزارش آستان نیوز، نخستین همایش عملکرد مدیران املاک و اراضی بنیاد بهره‌وری در سال ۱۴۰۳ با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از روسای و مدیران ادارات در سالن همایش موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی برگزار شد و با تشریح دستاوردها و گزارش عملکرد ادارات زیرمجموعه این معاونت همراه بود که مدیریت مستندات و حفاظت اسناد، صدور اسناد تک برگ، راه‌اندازی سامانه کاربری نقشه‌برداری، تهیه و بارگذاری تصاویر سه بعدی از املاک و اراضی کشور و  شهر مشهد و... از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.
رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات استان قدس رضوی در این نشست با بیان این‌که بیش از ۹۰ درصد ماهیت دارایی‌های آستان قدس، املاک و مستغلات است، گفت: در حوزه‌های صیانت، تثبیت و حفظ دارایی‌ها اقدامات خوبی انجام شده است که باید حساب شده‌تر و با جدیت بیشتری پیگیری شود.
سید مهدی سدیدی اظهار کرد: پهناوری و گستردگی دارایی‌ها مدیریت را پیچیده می‌کند که اداره آن نیاز به برنامه‌ریزی جدی، شجاعت و تحول در تصمیم‌گیری دارد.
 

رشد شاخص‌ها در سال ۱۴۰۲
وی با تاکید بر لزوم اداره موقوفات با استفاده از عواید حاصل از آن‌ها خاطرنشان کرد: در بحث حقوق موقوفه، سرمایه‌گذاری یک اجبار حقوقی است و باید با سرمایه‌گذاری دارایی‌ها، از عواید آن‌ها استفاده کرد که این امر، اصلی مهم در اداره نهادی همچون آستان قدس به حساب می‌آید.
رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ شاخص‌های بررسی شده در این مجموعه، رشد بالاتری را نشان می‌دهند و حتی در بحث درآمد، شاهد برابری درآمد سال ۱۴۰۲ با مجموع درآمد ۵ سال گذشته هستیم.
 

تحقق مازاد تکالیف بودجه‌ای
سدیدی تعهد بودجه‌ای و درآمد را دو موضوع با اهمیت در بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس دانست و افزود: این بنیاد از معدود مجموعه‌های اقتصادی در کشور است که در سال گذشته توانست مازاد تکالیف بودجه‌ای خود را محقق کند و این برای نخستین بار بود که درآمد از هزینه پیشی گرفت.
 

برنامه‌ریزی برای بهره‌وری حداکثری
وی درباره مشکلات موجود در حوزه املاک و اراضی تصریح کرد: مشکلات متعددی در حوزه‌های حقوقی، ساختاری، نظام پرداخت، منابع انسانی و... وجود دارد که با هم‌بستگی و هم‌افزایی می‌توان آن‌ها را به حداقل رساند.
رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: در حوزه شرکت‌ها و موسسات اقتصادی رضوی نیز مشکلاتی وجود دارد که باید متناسب با شرایط بازار، نحوه برخورد را تغییر داده و مدیریت کنیم تا بتوانیم از دارایی‌های در اختیار حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.
 

رشد ۴ برابری سود خالص در بازه ۳ ساله
سدیدی، رشد ۴ برابری سود خالص شرکت‌های تابعه بنیاد بهره‌وری آستان قدس رضوی در سه سال اخیر را موفقیتی مهم در این حوزه دانست.
وی بیان کرد: شفاف‌سازی و توسعه مشارکت مردم از طریق عرضه سهام شرکت‌های تابعه در بازار سرمایه، از جمله اقدامات اساسی و دنباله‌دار در این بنیاد است.
رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی تاکید کرد: صیانت، تثبیت و بهره‌وری دارایی حضرت رضا(ع)، مهم‌ترین ماموریت خادمان این بنیاد است و در سال ۱۴۰۳، برای تحقق این مهم تلاش مضاعفی خواهیم داشت.
 

گزارشی از وضعیت املاک و اراضی موقوفه
معاون املاک و اراضی بنیاد بهره‌وری آستان قدس رضوی نیز در این نشست با تاکید بر لزوم افزایش بهره‌وری از دارایی‌های در اختیار گفت: سال گذشته شاهد توفیقات ارزشمندی در این حوزه بودیم که به واسطه همکاری تنگاتنگ با سایر معاونت‌های بنیاد بهره‌وری، تشکیل تیم‌های تخصصی و... محقق شده است. 
مرتضی حقیقی اظهار کرد: با وجود اقدامات مثبت صورت گرفته، هنوز فعالیت‌هایی وجود دارد که انجام نشده و نیازمند هم‌بستگی بیشتر و بکارگیری منابع مختلف هستیم. 
وی ادامه داد: اگرچه تعداد اسناد منقضی شده در پنج سال گذشته از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته، اما همچنان ۵۷ هزار سند منقضی شده داریم.
معاون املاک و اراضی بنیاد بهره‌وری آستان قدس رضوی از تصرف بیش از ۸۰ هزار پلاک در حوزه اراضی شهری مشهد و حومه خبر داد و افزود: این متصرفین علی‌رغم مساعدت‌های صورت گرفته، حاضر به تمکین حقوق موقوفه نشده‌اند.
حقیقی ادامه داد: در حوزه اسناد مالکیت هم اقدامات خوبی انجام شده، با این حال ۱۰ درصد رقبات فاقد سند هستند. علاوه‌براین ۱۴۸ پلاک ثبتی فاقد اطلاعات هم شناسایی شده است.
وی با اشاره به اهمیت تعیین کاربری اراضی خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف اراضی بزرگ مقیاس در شهر مشهد موضوع مهم دیگری است که باید با جدیت بیشتری به آن رسیدگی و تکلیف اراضی که هنوز کاربری ندارند و یا کاربری آن‌ها اثبات نشده، مشخص شود.

گفتنی است، در این نشست مدیران بخش‌های مختلف معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی در حوزه‌های مستندسازی، املاک و شهرستان‌ها، وصول، حریم حرم، برنامه‌ریزی و بازاریابی و...، مهم‌ترین دستاوردهای سال ۱۴۰۲، مشکلات و موانع را مطرح کردند و در پایان هم از تعدادی بازنشستگان و کارکنان نمونه این معاونت تقدیر شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی