پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی:
۱۴۰۳-۰۲-۰۱

وبینار بررسی ابعاد و مفاهیم روانشناختی نهج البلاغه برگزار شد

وبینار بررسی ابعاد و مفاهیم روانشناختی نهج البلاغه با تاکید بر موضوع جایگاه خانواده برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، احسان پوراسماعیل در این وبینارهای مجازی که به همت مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی و با مشارکت مدیریت توانمند سازی و آموزش منابع انسانی این بنیاد برگزار شد، اظهار کرد: خانواده از بهترین و مقدس‌ترین بنیادهای بشری است و قرآن و نهج البلاغه تلویحا و تصریحا به این مهم توجه داشته و اشاره کرده اند. 

وی افزود:آنچه مسلّم است خانواده اسلامی را باید در یک جامعه اسلامی و افراد و اجزای این جامعه و با توجه به مسأله آخرت و زندگی جاودانه مورد بررسی قرار داد.

وی به رویکرد نهج البلاغه در  توصیف خانواده اسلامی از دیدگاه حضرت علی (ع) پرداخت و گفت: از نگاه حضرت زندگی و تشکیل خانواده سختی ها، دقت ها و ظرایف خاص خودش را دارد، البته رسیدن به پاره ای از کمالات و خواسته‌ها ممکن نیست؛ مگر با ازدواج و تشکیل خانواده و اینکه این سختی ها و ظرایف خود شیرین و دوست داشتنی هستند. 

پوراسماعیل ادامه داد:اما آنچه در  روانشناسی نهج البلاغه بالاخص در عرصه  خانواده اهمیت دارد توجه به این مهم است که بدانیم اینکه با دیدی باز و با نگاهی عقلانی، نه چون عاشقی که با چشمی بسته و گوشی ناشنوا از پی خواسته دل می‌رود و نهایتا هم به پشیمانی می‌رسد، دست به انتخاب بزنیم. البته این نکات حضرت هرگز به این معنا نیست که معیار در انتخاب، منهای علاقه و دوست‌داشتن باشد؛ بلکه آنچه مورد نهی حضرت است انتخاب کورکورانه است.

وی گفت: در گام دوم درک این مطلب که روحیات زنان و مردان روحیاتی متفاوت است. حضرت هم در چندین جای نهج‌البلاغه بر آن موضوع تاکید دارند و شناخت این تفاوت‌ها را در ساختارسازی بهتر خانواده پررنگ می‌دانند. 

پوراسماعیل بیان کرد: در روان شناسی و روان شناختی امروزی هم بسیار بر این مطلب تاکید شده و توصیه مکرر بر این شده که برای زندگی بهتر باید با دنیای متفاوت زنان و مردان آشنا بود و در گام بعدی حضرت توصیه‌های شنیدنی بسیاری به زنان و همسران برای تداوم شیرین زندگی دارند.
 
این استاد نهج البلاغه گفت:حضرت زنان پاکدامن را فرشته ای از فرشتگان الهی می‌داند و پاکی آنان را از مجاهدت در راه خدا و شهادت هم بالاتر دانسته و پایبندی به اصول خانوادگی و عدم اجازه ورود نامحرم به حریم زندگی را از صفات کمالی زن می‌دانند. همچنین امیر مومنان(ع) به مردان و زنان توصیه می‌کند که در ارتباطات خود علاوه بر اهمیت ارتباطات جسمانی و ذهنی ارتباطات روحی و روانی نیز بسیار شایان توجه است. 

وی  در خصوص ارتباط موثر در نهج البلاغه تصریح کرد: گرامی‌ترین و با ارزش‌ترین فضیلتی که در راس تمام امور خانواده قرار دارد، ارتباط موثر توام با اخلاق نیکو و سعی در رفع نیازهای یکدیگر است. حضرت در بیانی می‌فرمایند: «اگر اندوهی از اعضای خانواده بزداییم و دل آنها را شاد سازیم، خداوند این شادی را لطفی برایمان قرار می‌دهد که هنگام غم روزگار، چون آب زلالی برایمان باریدن می‌گیرد و اندوه و غم‌هایمان را می‌شوید.» (حکمت ۲۵۷)

پور اسماعیل خاطرنشان کرد: امام علی(ع) جهاد زن را نیکو شوهر داری دانسته و به مردان توصیه می‌کند هرگز با پرخاشگری با زنانتان سخن مگویید و احساسات و عواطف و هیجانات آنان را مد نظر قرار دهید و سعی زن و شوهر باید عیب پوشی از یکدیگر باشد. (خطبه ۱۴۰)

وی در پایان این وبینار تاکید کرد: در نهج البلاغه به خانواده به عنوان یک نهاد تاثیر گذار که باورها، نگرش ها و ارزش های رفتار های افراد را شکل می‌دهد، توجه شده است.

شایان ذکر است در این وبینارها به موضوعاتی از جمله «پذیرش واقعیت ها»، «بررسی مفاهیم روانشناختی با توجه به بعضی از نامه ها و حکمت ها در نهج البلاغه»، «مفهوم رهینه الایام»، «زیارت آل یاسین»، «تفاوت بین نشخوار فکری و حل مسئله»،«بررسی و تفسیر برخی از خطبه ها و اوامر حضرت» و «راهکارهای کنترل درگیری ذهنی» اشاره شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی