پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی،
۱۴۰۳-۰۲-۰۲

کارگاه آموزشی آرامش بخشی «تجربه معنوی زیارت» برگزار شد / سوغات اصلی زیارت آرامش و سلامت روان است

کارگاه آموزشی «آرامش بخشی تجربه معنوی زیارت از منظر دلبستگی به خدا و انگاره های مذهبی» با مشارکت مدیریت توانمندسازی و آموزش منابع انسانی و بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی ویژه مدیران آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، دکتر احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ابتدای این کارگاه آموزشی که در محل سالن شیخ طبرسی بنیاد برگزار شد، گفت: امروز بحث آرامش به عنوان یکی از نیازهای وجودی بشر روی میز مطالعاتی قرار دارد.
دکتر احد فرامرز قراملکی ادامه داد: بسیاری از فیلسوفان دین و دین پژوهان، روانشناسان، جامعه‌شناسان و ... بحث آرامش را به عنوان یکی از نیازهای مبرم‌ بشر امروزی مطالعه می‌کنند، در واقع آرامش و آسایش با هم اشتباه گرفته شد و بشر معمولا به جای آرامش در پی آسایش است.
وی تصریح کرد: دو سه سالی است که اولویت بنیاد پژوهش های اسلامی نیازهای پژوهشی آستان قدس رضوی و پاسخ دادن به این نیازهاست. به همین دلیل مباحثی چون وقف نذر، زیارت، امام رضا(ع) و... که کمتر مورد توجه بوده در دستور کار ما است.
 

کارگاه آموزشی آرامش بخشی «تجربه معنوی زیارت» برگزار شد


مهم‌ترین هدف آستان قدس رضوی تبلیغ و توسعه دین است
استاد روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست با اشاره به عدم توجه کافی به سرمایه بزرگ عینی، معنوی و حتی اقتصادی آستان قدس رضوی به همکاری بیشتر سایر مجموعه‌ها با این آستان مقدس تاکید کرد و گفت: نتیجه این همکاری توسعه و گسترش اسلام است و برگزاری چنین کارگاه‌های آموزشی نقش موثری در تحقق این هدف خواهد داشت.
دکتر مظاهری تصریح کرد: انسان موجودی ارتباطی است و انسان ارتباطی با انسان اجتماعی متفاوت است، این ارتباط از دوران جنینی آغاز می شود و رابطه لازمه بقای انسان است.آرامش، امنیت، حمایت، اطمینان و... مولفه‌هایی است که از رابطه به‌دست‌ می‌آید. 
وی به چگونگی شکل‌گیری رابطه احساسی خوب اشاره کرد و با بیان اینکه دلبستگی یک نیاز لازم و ضروری است،گفت: اگر مادر نیازهای کودک را درک کرده و به نیازهای او پاسخ دهد و تعهد داشته باشد، دلبستگی سالمی در کودک شکل می گیرد و در غیر این صورت دلبستگی ناسالم است.
این استاد روانشناسی در ادامه با بیان اینکه دلبستگی سالم، بقای انسان را تامین می‌کند و همجواری موجب محافظت می‌شود، افزود: نتیجه اصلی دلبستگی، آرامش است و سلامت روان نتیجه دلبستگی است، محبت و اعتماد دلبستگی را به‌وجود می‌آورد و مفهوم دلبستگی با وابستگی متفاوت است. 
وی ادامه داد: دلبستگی نیاز اولیه انسان است و باید به آن پاسخ داده شود. بنابراین کودک برای رشد باید از وابستگی عبور کند اما دلبستگی تا آخر عمر باید پاسخ داده شود. وابستگی موجب می‌شود کودک از حد و حیطه مادرش فراتر نرود اما با دلبستگی می‌تواند شجاعت فاصله گرفتن و جستجوگری را تجربه کند.
به گفته دکتر مظاهری آن چه که در دین و زیارت اتفاق می‌افتد، دلبستگی و نیاز دلبستگی ماست، رابطه مادر و کودک یک عشق بدون شرط است و رابطه ما با خداوند نیز همین گونه است، خدا آرامش بخش، کمک کننده، دلسوز، قدرتمند، حاضر و در دسترس است و آغوشی همواره گشوده دارد. 
این استاد روانشناسی همچنین خاطر نشان کرد: خدا موضوع اصلی دلبستگی است اما چهره‌های واسطی هستند که می توانند ما را به خداوند نزدیکتر کنند این چهره‌ها در زیارت نقش بزرگی دارند. امام رضا(ع) یکی از این واسطه‌ها هستند.
وی اظهار کرد: عصاره اصلی دلبستگی پناه و بهشت ایمنی‌بخش و امنیت و آرامشی است که قرار است در بارگاه منور رضوی دریافت کنیم، در زیارت حضور اتفاق می‌افتد و در حوزه دلبستگی حضور و در دسترس بودن بسیار مهم است. آرامش نه در مفهوم آسایش، در این مکان مقدس به دست می‌آید.
استاد روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی بزرگترین و مهم‌ترین اهداف و وظایف آستان قدس رضوی را تبلیغ و توسعه دین ذکر کرد و ادامه داد: ما  گنجینه عظیم و بی بدیلی در اختیار داریم و باید نشان دهیم گمشده اصلی ما اینجاست در واقع باید این گنجینه را به  صورت تجربی و واقعی به مسلمانان و غیر مسلمانان نشان دهیم.
به گفته وی سوغات اصلی زیارت آرامش و سلامت روان است و حرم خانه امن و امانی است که زائر در آن به پناه آمده و وقتی در آغوش امام خودش است آرامش را با خودش هدیه می‌برد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی