پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

خادم نیکوکار حرم امام رضا(ع):
۱۴۰۳-۰۲-۱۰

خدمت با کیفیت،گشاده رویی در مواجه با زائران است

خادم نیکوکار بارگاه رضوی معتقد است خدمت باکیفیت دربارگاه امام هشتم علیه السلام در گرو گشاده رویی با زائران است.

به گزارش آستان نیوز، روایت خدمت و نوکری در بارگاه حضرت شمس الشموس(ع) از آن روایت‌های شیرین و شنیدنی است که آن را از زبان هر کدام از خادمان بشنویم مشتاقتر به شنیدن روایت های دیگر می شویم.هم صحبتی با خادمان این بارگاه ملک پاسبان، نکات جالب و برکات زیادی دارد که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.
خادمی که این بار به سراغش رفتیم ، رضا خاکشور از خدام نیکوکار حرم مطهر رضوی با حدود ۳۰ سال سابقه خدمت است، او که قبلا افتخار خدمت در بخش کفشداری را داشته، این روزها در اداره خدام مشغول است.
 

۱۷ شب خدمت پیاپی
 حاج رضا خاکشور با اشتیاق خاصی از اولین روزهایی که لباس خدمت امام رضا(ع) را بر تن کرده صحبت می‌کند: «زمانی که فارغ التحصیل شدم کارم ساخت و ساز بود و شرکت ساختمانی و راهسازی داشتم، بنابراین برای کار به شهرها و استانهای دیگر زیاد رفت و آمد می کردم اما زمانی که لباس خدمت را برای اولین بار بر تن کردم با خودم عهد بستم دیگر برای کار از شهر مشهد خارج نشوم، بعد از اینکه برای اولین بار لباس خدمت را پوشیدم آنقدر اشتیاق داشتم که ۱۷ شب پشت سر هم برای خدمت به حرم مطهر رفتم و دلم نمی‌خواست که از خدمت جدا شوم.
 

رویای صادقه دو خواهر
 وقتی در مورد یکی از عنایات امام رضا (ع) می پرسم، اینطور پاسخ می‌دهد: «از زمانی که لباس خدمت پوشیدم عنایات زیادی از امام رضا(ع) دیده ام؛ یک بار در دهه کرامت از حرم مطهر با من تماس گرفتند و گفتند به حرم مراجعه کنم، وقتی رسیدم دو خانم را به من نشان دادند و گفتند این دو خواهر که یکی شان ناشنواست از شهرستان زیرکوه قائن آمده اند، چند شب قبل در خواب دیده‌اند که برای رفع گرفتاری بزرگی که در زندگی شان پیش آمده به حرم مطهر آمده اند و مشکلشان به دست یکی از خادمان امام رضا(ع) حل شده است، حالا از صبح آمده‌اند کنار پنجره فولاد و تک به تک خادمان را نگاه می‌کنند و در جستجوی آن خادمی هستند که در خواب دیده اند؛ وقتی من را دیدند گفتند همین آقا بود، خدا را شکر مشکلشان را توفیق حاصل شد و حل کردیم.
 

راز عاقبت به خیری 
او پایه گذار و مجری طرح ضامن آهو در حرم امام رضاست، طرحی که در آن خدام امام رضا(ع) با لباس خدمت جهت اخذ رضایت برای مجرمان مالی و غیر عمد و حتی محکومان به قصاص نفس در پرونده های نزاعی می‌روند و تا کنون باعث و بانی آزادی زندانیان زیادی شده اند.حاج رضا می‌گوید: برای این منظور بعد از ظهرها در دفتری پاسخگوی مراجعات و تلفن های مربوط به این طرح هستم، خدا را بابت این موضوع شاکرم و معتقدم راز عاقبت به خیری این است که وقتی افرادی برای کمک به انسان مراجعه می‌کنند، در حد توان باید پاسخگو باشیم و با هر وسیله ای که در اختیار داریم، مثل امکانات مادی یا آبرو و اعتبار ، مشکل آن بنده خدا را حل کنیم و اگر هم نمی‌توانیم، لااقل با زبان خوش و روی گشاده برخورد کنیم.
 

سخت‌ترین روزهای خدمت
 وقتی صحبتمان با این خادم نیکوکار به خاطرات ویژه اش از دوران خدمت می‌رسد، می‌گوید: عجیب ترین و شاید تلخ ترین خاطره ای که از دوران خدمت در بارگاه رضوی در خاطر دارم مربوط به دوران کرونا است. زمانی که وارد حرم مطهر می‌شدیم، به خاطر رعایت پروتکل‌های بیماری کرونا درب‌های حرم مطهر بر روی زائران بسته و صحن و سرای حرم خالی خالی بود، به همین دلیل آن روزها سخت‌ترین و پر غربت ترین روزهای خدمتم بود، زیباترین خاطراتم هم مربوط به اولین سال تحویلی بود که در حرم مطهر خادم بودم و آن خیل عاشقان امام رئوف را دیدیم، واقعا حس خوبی بود.
 

توفیق 30 سال خدمت حاصل دعای خیر پدر
 آقای خاکشور توفیق خدمت ۳۰ ساله اش را به زائران امام رضا نتیجه دعای خیر والدین می‌داند و می گوید: زمانی که برای حج واجب مستطیع شدم، پدرم هنوز به حج واجب نرفته بود، بنا‌بر وظیفه فرزندی، ایشان را به همراه خودم به حج بردم، ولی بیمار شدند و ۲۱ روز در عربستان همزمان با مناسک حج بستری شدند.من در بیمارستان پدر را مُحرم کردم تا مِنا پدرم را با آمبولانس آوردند و من ایشان را روی شانه خود در هوای داغ مکه نشاندم و ۸ کیلومتر در یک روز ایشان را به این وضعیت بردم تا اعمال را به جا آوردند، این موضوع باعث شد تا زمانی که در قید حیات بودند من را بیش از حد دعا و شرمنده محبت خود کنند.
من فقط وظیفه ام را انجام دادم؛ به جوانان توصیه می‌کنم اگر سعادت دنیا و آخرت را می‌خواهند احترام پدر و مادر را نگه دارند، من تا زمانی که پدرم در قید حیات بود حتی پایم را در حضورشان دراز نکردم.
 

خدمت با کیفیت یعنی روی گشاده در مواجه با زائر
شاید برای شما هم جالب باشد بدانید، خادمی که ۳۰ سال در بارگاه امام رضا(ع) خدمت کرده است، چه خواسته و درخواستی از این امام رئوف دارد، وقتی این سوال را با آقای خاکشور مطرح می‌کنم، می‌گوید: خداوند 6 فرزند به من داده که یک نفرشان در خراسان جنوبی ساکن است و بقیه در مشهد هستند و افتخار خادمی امام رضا(ع) را دارند، همین برای من بهترین هدیه بوده که امام رضا(ع) خودم و فرزندانم را به خدمت پذیرفته‌اند، تنها خواسته ای که الان از امام رضا علیه السلام دارم این است که شب اول قبر به دیدارم بیایند.من خدمت در بارگاه امام رضا را با هیچ چیزی در دنیا عوض نمی‌کنم.
وی می‌گوید: خدمت به امام رضا(ع) توفیق است، لذا زمانی که به نحو احسن و با روی گشاده و اخلاق خوب با زائران رفتار کنیم، زائران از همه آستان قدس رضوی به نیکی یاد می‌کنند و این رفتار و عمل ماست که کیفیت خدمت را بهتر می‌کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی