دستساختههای رنگارنگ هر کدام از غرفههای نمایشگاه، جذاب و تماشایی است. اما آنچه بیشتر از تولیداتشان ارزشمند به نظر می رسید، تغییر زاویه نگاهشان به کار و کسب و زندگی بود.
شروعی برای ستاره شدن از مدرسه
به گزارش آستان نیوز، نمایشگاه «ستارگان علم و هنر» دبیرستان دخترانه امام رضا(ع) واحد12 مشتمل بر طرحهای علمی و آموزشی استیم«Steam» و بازارچه تولیدات هنری و مهارتی با هدف کاربست عملی آموختههای دانش آموزان در دروس مختلف از جمله کاروفنآوری به مدت سه روز آماده بازدید است.
فرصتی برای بروز خلاقیت و توانمندی
مریم زارع مدیر دبیرستان با اشاره به ابعاد مختلف این نمایشگاه چند وجهی، بخش نخست آن را محیطی معرفی کرد و گفت: نمایشگاه گرافیک محیطی با نمایش خلاقیت و توانمندیهای دانش آموزان با همراهی دبیر هنر به منظور زیباسازی محیط مدرسه، دست به آیینهکاری و نقاشی روی دیوار زدند.
بخش دیگر این نمایشگاه، به نمایش مهارتهای مطالعه و تندخوانی دانش آموزان اختصاص دارد. دانش آموزان روش صحیح مطالعه را طی 8 جلسه آموزش دیدند و نتیجه آموزهها در قالب نقشه ذهنی به نمایش درآمده است.
وی افزود: یکی از بخشهای محوری نمایشگاهِ «ستارگان علم و هنر»، اجرای طرح «استیم» است که انجمنهای علمی مدرسه؛ سرفصلهای مختلف درسی را با خلاقیت معلم از جمله تاریخ، ادبیات، علوم، عربی و انگلیسی را در قالب نمایشی ارائه میدهند.
در قالب این نمایش علمی و آموزشی از معرفی شخصیتهای مشهدی، معرفی چهرههای مدفون در حرم مطهر رضوی بهایی، معرفی شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم خراسان رضوی؛ کاوه، شوشتری، صیاد شیرازی، کلاهدوز، برونسی، مرتضی مطهری، کامیاب، هاشمی نژاد، محمد جهانی، حسین هریری و... تا بیان ماجرای هجرت از مدینه به مرو و حدیث سلسله الذهب به زبان انگلیسی و بیان زندگینامه امام خامنهای به زبان عربی، شاهنامهخوانی، معرفی رشتههای بومی باچوخه و داژبال و معرفی زیست بوم گیاهی و جانوری خراسان رضوی گنجانده شده است.
آموختن توأم با تمرین کسبوکار
اما برای هر بازدیدکنندهای، نمایشگاه آثار و تولیدات دانش آموزی، جذابترین و برجستهترین بخش این رویداد دانش آموزی است. نمایشگاهی پروپیمان و خوش رنگولعاب که چشم و دل هر بینندهای را در همان بدو ورود به خود با خود همراه میکند.
از اولین غرفه که با دستپختهای رنگارنگ کیک و شیرینی به استقبال مهمانان میآید تا غرفههای بعدی که با انواع دستبافتههای هنرمندانه گلیم و گبه چشم نوازی میکند و کارهای ظریف بافتنی و چرمدوزی که بالاخره مشتریان را برای داشتن یکی از کارها، دست به جیب میکند.
سیده حدیثه طاهری دانش آموز در کنار دوستش مسئولیت یک غرفه را برعهده دارد. تعریف میکند؛ رزین، چرمدوزی و تریکوبافی را در کلاس کار و فنآوری یاد گرفته. اما از حرفهایش برمیآید در کنار آموزههای مهارتی و هنری، ادبیات کار اقتصادی در بازار؛ مدیریت هزینه و سود، کیفیت خرید مواد اولیه، تقاضا و مشتری را هم فراگرفتهاند:
« هر کلاس یک فن و مهارتی کار کرده. یک کلاس عروسکسازی، یک کلاس رزین، یک کلاس فرشینه و... با اینکه تولیدات هنری و ظریف هم داریم ولی محصولات رزین به دلیل ظاهر بهروزتر و تنوع محصولات، در بازار پر فروشتره. برای ما هم به صرفهتره که اون کالایی رو که مشتری میپسنده تولید کنیم که سرمایه اولیهمون برگرده و با یه حاشیه سود مناسب، کار و کسب درآمد رو ادامه بدیم.»
از آنها پرسیدم، فایده یاد گرفتن فن و مهارت در نوجوانی چیه؟ مگه الان میخواین کسب درآمد کنین و یا تو دانشگاه میشه این تخصص رو ادامه بدین؟
از کارهای کوچک شروع کن
زینب دهقان پور در غرفه کناری به میان گپوگفت ما و دوستانش دوید و در جواب گفت: این کارها، یه دستورزی برای آیندهمون به حساب میاد. از همین دوران نوجوونی یاد میگیریم با کمترین مهارت و امکانات، بیکار ننشینیم که همه چی مهیا بشه و کارودرآمد خودمون رو بسازیم.
مجدد پرسیدم؛ «چرا باید این همه زحمت به خودمان بدهیم و از نوجوانی دنبال کار و مهارتورزی باشیم. درس میخوانیم، مهندس میشویم و هر چه خواستیم از بازار میخریم؟» محکمتر جوابم را داد: در هر تخصصی که باشیم باز هم باید از همین کارهای کوچک شروع کنیم. ضمن اینکه اگر همه بخواهند از بازار خرید کنند، کاروتولید ایرانی میخوابد و رشد نمیکنیم. مجبوریم در خیلی از حوزهها وابسته بمانیم. برای ساختن موشک هم شهید حسن تهرانی مقدم از همان کارهای کوچک شروع کرد که امروز خودکفا شدیم و حرف برای گفتن داریم.
خودمان دست به کار شویم
یکی دیگر از فواید یادگیری مهارت را دوستش برایمان گفت: همیشه هر چه طبق میل و سلیقه ماست در بازار پیدا نمیکنیم. بلد بودن یک یا چند هنر ما را ترغیب میکند، دست به کار شویم و خلاقانه آنچه خودمان میپسندیم، تهیه کنیم.
میانبری از کلاس هنر به آینده
یکی دیگر از دانش آموزان پایه هفتمی مدرسه، محدثه حسینی از هنرهایی که در مدرسه یاد گرفته برایمان تعریف کرد: هنرهای دستی مثل گلیم و عروسکهای دستساز، هنرهای تزئینی مانند کار روی ظروف چوبی، سفالی، شیشه و سرامیک و نظایر اینها. هنرهای تجسمی مثل نقاشیهای ساندویچی، هاشور و برجستهسازی و...
او ادامه داد: من با آموزش دیدن در این دورهها متوجه شدم چه استعدادی، در چه حوزهای دارم. فهمیدیم که این رشتهها با کدام رشتههای دانشگاهی مرتبط است تا در صورت علاقهمندی، بهتر انتخاب رشته کرده و به صورت آکادمیک ادامه دهیم.
محصولی برای خود و دیگری
همکلاسیاش در این غرفه، فاطمه صمدی هم نظرش را این طور بیان کرد: ما در این دورهها، هم هنر، هم تکنیک و هم مهارت یاد گرفتیم. ما یاد گرفتیم چیزی تولید کنیم که هم به درد خودمان بخورد و هم بازار و مشتریان.
با هر کدامشان همکلام شویم، تعریفی از کار و تلاش و تولید دارند. ولی در این حرف که باید آستین همت را برای آموختن و ساختن بالا بزنند، متفق القولاند. شاید بیشتر از همه آثار و کارهای هنری روز میزها، این نگاه نو و تفکر کارآفرینانه که ماحصل یک سال تحصیلی بود، در نمایشگاه «ستارگان علم و هنر» خودنمایی میکرد.
گزارش از سارا صالحی