پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی:
۱۴۰۳-۰۲-۱۵

جهاد تبیین بهترین روش برای مبارزه نئولیبرالیسم است

کارشناس و تحلیلگر سیاسی گفت: جهاد تبیین بهترین روش برای مبارزه با نئولیبرالیسم و اقتصاد سرمایه‌داری است.

به گزارش آستان نیوز، دکتر سید یاسر جبرائیلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی در نشست تخصصی"اقتصاد اسلامی، مبارزه با نئولیبرالیسم" که در محل مرکز پاسخگویی به سوالات دینی واقع در مدرسه پریزاد حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تحلیل و بررسی موضوع اقتصاد اسلامی و مبارزه آن با نئولیبرالیسم پرداخت.
وی در تعریف "نئولیبرالیسم" گفت:  نئولیبرالیسم در واقع شکل افراطی لیبرالیسم و مبتنی به آزادی افراطی اقتصادی در جامعه است. آنها اعتقاد دارند که دولت نباید هیچگونه دخالتی در اقتصاد جامعه داشته باشد و آرمان نئولیبرالیسم‌ها نابود کردن و یا کوچک کردن دولت‌ها است.
وی با اظهار تاسف از اینکه اقتصاد ما به سوی لیبرالیسم و سرمایه داری پیش رفته است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) با هدف احیای اسلام سیاسی انجام شد و ایشان شدیدترین انذارها را راجع به لیبرالیسم دادند اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
جبرائیلی ابراز کرد: لیبرالیسم شدن محصول انقلاب اسلامی نیست. بلکه محصول انقلاب اسلامی تبدیل شدن ایران به قدرت اول منطقه است. ما هر جا بر مبنای تفکرات اسلامی و انقلابی عمل کردیم موفق شدیم. به عنوان مثال در عرصه سیاست خارجی افرادی مانند حاج قاسم سلیمانی بر اساس تفکرات انقلابی عمل کردند و نتیجه آن تبدیل شدن کشور به قدرت اول منطقه بود ولی متاسفانه انچه در اقتصاد پیاده کردیم نسخه‌های بومی خودمان نبود.
وی افزود: انقلاب اسلامی آمد تا به کمونیست، سرمایه داری و لیبرالیسم نه بگوید و تمدن نوین اسلامی را تاسیس کند. ما انقلاب اسلامی تاسیس کردیم ولی در زمینه اقتصاد هنوز دولت اسلامی تشکیل نداده‌ایم و برای رسیدن به این امر نیازمند جهاد تبیین و مبارزه با تفکر لیبرالیسمی و نئولیبرالیسمی در کشور هستیم.
این تحلیلگر اقتصادی بیان کرد: جهاد به معنای مبارزه با دشمن است وقتی می‌گوییم جهاد تبیین باید در ابتدا دشمن را بشناسیم. امروز دشمن انقلاب اسلامی آمریکا به عنوان یک کشور نیست بلکه دشمن انقلاب اسلامی آمریکا به عنوان یک تفکر و یک مکتب انسان سوز با عنوان تفکر لیبرال سرمایه داری است.
وی اذعان کرد: یکی از مخفی‌ترین عرصه‌ها در زمینه شناخت دشمن، شناخت تفکر دشمن است. تفکر دشمن امروز تفکر لیبرالیسمی و تفکر سرمایه‌داری است اما می‌بینیم که به جای مبارزه با این تفکر که بر خلاف ارمان انقلاب اسلامی است، متاسفانه همین ادبیات نئولیبرالیسم و همین اقتصاد سرمایه‌داری به نام علم در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود.
استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها که در دانشگاه به تفکر لیبرالیسم آشنا و تبدیل به کارشناسان و متخصصان اقتصاد سرمایه داری شده‌اند کم کم در قسمت‌های مختلف مدیریتی وارد می‌شوند و این تفکر را دنبال می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما در افق تمدن اسلامی باید تلاش کنیم روز به روز همه عرصه‌های مختلف جامعه از جمله اقتصاد به آن اقتصادی که در مد نظر تمدن نوین اسلامی است برسیم و بهترین روش برای رسیدن به این هدف متعالی جهاد تبیین و آشنا کردن افراد جامعه با مبانی اقتصاد اسلامی است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی