پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

خطیب حرم مطهر رضوی:
۱۴۰۳-۰۲-۱۵

ولایت پذیری مهمترین آموزه مکتب امام صادق(ع) است

حجت‌الاسلام صدر حسینی گفت: ولایت‌پذیری یکی از مهمترین آموزه‌های مکتب امام صادق(ع) بود.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام سید علیرضا صدر حسینی در ویژه برنامه شام شهادت امام صادق(ع) حرم مطهر رضوی که با حضور جمعی از زائران و مجاوران در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: مکتب امام صادق(ع) بر پایه هدایت بنا شده است و اگر می‌بینیم ایشان به عنوان بزرگ‌ترین شخصیت تاریخی جهان اسلام باقی مانده‌اند، به خاطر اتکا به این مقام رفیع است.

وی تصریح کرد: با استناد به واقعه غدیر، پس از پیامبر اکرم(ص) امامت امت اسلامی در اختیار امیرالمؤمنین(ع) قرار گرفت و این موضوع را پیامبر(ص) در زمان‌های دیگر غیر از غدیر هم برای مسلمانان بیان کرده‌ بودند اما اهل سنت قائل به خلافت به معنای جانشینی پیامبر(ص) هستند.

سخنران حرم مطهر رضوی بیان کرد: بین شیعه و اهل سنت در مورد امامت یا خلافت اختلاف وجود دارد، ولی همه مسلمانان بر این عقیده بودند که پس از پیامبر(ص) در جامعه اسلامی باید رهبر سیاسی وجود داشته باشد. 

وی افزود: اولین بُعد امامت، رهبری سیاسی و دومین بُعد آن، مسأله ولایت است لذا پس از رحلت پیامبر(ص) اسلام، ارتباط انسان با عالم ملکوت قطع نشد چراکه در هر زمان یک انسان کامل وجود دارد تا واسطه فیض الهی بین خدا و انسان‌ها باشد. 

از منظر این کارشناس مذهبی، بُعد سوم امامت به معنای پیشوایی و امامت دینی است. قرآن کریم در طول بیست و سه سال بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و ایشان در این مدت فرصت کافی برای تبیین همه دستورات الهی که در این کتاب آسمانی آمده است را نداشتند. 

وی اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) علوم و معارف دینی را به جانشین خود که امیرالمؤمنین(ع) بود منتقل کرد و این علوم پس از امیرالمؤمنین(ع) نیز به اذن خدا به دیگر ائمه معصومین(ع) منتقل شد.

حجت‌الاسلام صدرحسینی خاطرنشان کرد: پس از پیامبر(ص)، تنها ائمه معصومین(ع) که طبق نص قرآن کریم معصوم و از هرگونه ناپاکی به دور هستند، شایستگی امامت امت اسلامی را دارند و تنها آن‌ها هستند که مانند پیامبر(ص) الگوی عملی برای هدایت امت اسلامی هستند.

گفتنی است؛ در این مراسم ذاکران و مرثیه‌سرایان اهل بیت(ع)، احمد واعظی، جعفر ملائکه و امیر عارف به مرثیه سرایی و ذکر مصیبت به مناسبت شهادت جانسوز امام صادق(ع) پرداختند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی