پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

طی نشست های کتابخانه تخصصی قرآن و حدیث کتابخانه مرکزی حرم رضوی
۱۴۰۳-۰۲-۱۶

«جریان های سیاسی مذهبی نیمه نخست قرن دوم هجری» تحلیل و بررسی شد

کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی طی سلسله نشست های تخصصی خود، جریان های سیاسی مذهبی در نیمه نخست قرن دوم هجری را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. 

به گزارش آستان نیوز، در این نشست که با حضور دکتر سیدمحسن هاشمی در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی برگزار شد، دوران امامت امام صادق(ع) را مصادف با دوران بحرانیِ انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در جریان انتقال این قدرت آن دسته از شیعیان پدر ایشان که شیوه امامتِ غیرنظامی را ترجیح می‌دادند از او پیروی کردند، گفت: قبل از امام صادق(ع) اکثریت شیعیان سیاست‌های انقلابی زید بن علی را به سکوت رازآلود ایشان و پدر بزرگوارشان امام محمد باقر(ع) ترجیح می دادند که این امر باعث بروز حرکت های بسیاری در بین تیره های مختلف خاندان بنی هاشم شد. 
هاشمی، رقابت در انتقال قدرت از امویان به بنی هاشم و هم چنین سبقت گرفتن شخصیت های مهم سیاسی مذهبی در بنی هاشم نظیر زید بن علی بن الحسین (ع)، عمر بن علی بن الحسین (ع)، عبدالله محض و فرزندش محمد نفس زکیه، محمد حنفیه و فرزند او ابوهاشم، عبدالله بن معاویه بن عبدالله بن جعفر بن ابی طالب، فرزندان محمدبن علی بن عبدالله بن عباس ( ابراهیم، سفاح و منصور) از یکدیگر در تصاحب امر خلافت و قیام های ایشان اشاره کرد که در کنار ظهور فرقه اعتزال و وجود مرجئه و رهبران سایر مکاتب فکری و مذهبی شرایط بسیار سختی را برای امام صادق (ع) به وجود آورده بود. 
وی با اشاره به صیانت امام صادق (ع) از دین اسلام هشدار ایشان به رهبران قیام ها در عواقب کارشان، تصریح کرد: دوره انتقال قدرت فرصتی فراهم کرد تا ایشان در دوره 35 ساله امامت خویش شاگردانی بپرورانند که شمار آن بیش از 4 هزار نفر عنوان شده است. 
این پژوهشگر در ادامه به ذکر مباحثی پیرامون به قدرت رسیدن عباسیان پرداخت و وقایع شهادت امام صادق(ع) توسط این حکومت را تشریح کرد. 
وی اظهار کرد: امام صادق (ع) دنباله رو جهاد علمی بودند که پس از واقعه عاشورا، امام سجاد(ع) و امام باقر (ع) در پیش گرفتند و مسئولیت امامت را پس از خود به امام کاظم (ع) سپردند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی