پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:
۱۴۰۳-۰۲-۱۷

مربیان قرآن نقش مهمی در ترویج فرهنگ قرآنی دارند

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی گفت: مربیان قرآنی نقش مهمی در ترویج فرهنگ قرآنی دارند.

به گزارش آستان نیوز، دکتر احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در همایش بزرگداشت مربیان قرآنی این آستان مقدس، با اشاره به جایگاه والای مربیان قرآن، اظهار داشت: معلمی شغل انبیاست و معلم جایگاه بسیار والایی دارد، اما معلم قرآن در این میان جایگاه ویژه‌تری دارد چرا که او کلام وحی را به انسان‌ها آموزش می‌دهد.

وی افزود: اگر در مورد معلم همیشه می‌گوییم "معلمی شغل انبیاست" برای معلم قرآن این موضوع بیشتر صدق می‌کند چرا که کار او قداست بیشتری دارد و معلم قرآن هویتش واسطه بین کلام خدا و انسان‌‌هاست و به همین دلیل در جایگاه والاتری قرار دارد.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با تأکید بر صفات کریم بودن معلم قرآن، بیان کرد: در قرآن یک صفت با عنوان "کریم" داریم؛ به عنوان مثال «الله» کریم است، «رسول» کریم است و «کلام خدا» نیز کریم است لذا این صفت که در واژه "کریم" وجود دارد دو مولفه دارد که شامل جهش و جایگاه والا می‌شود و این صفات باید در مربی قرآنی نیز متجلی باشد.

وی با اشاره به اهمیت زبان‌های مختلف در آموزش، گفت: در نگاه اول به نظر می‌رسد در آموزش تنها زبان گفتاری تاثیر دارد اما در حالی که چنین نیست چراکه زبان گفتاری یکی از زبان‌هایی است که همزمان در فعالیت‌های آموزشی ما فعال هستند. و علاوه بر آن زبان بدن، زبان کوشش، زبان کرداری، زبان سیره و خلق و خو، زبان محیط و زبان سکوت هم در آموزش دخیل هستند و معلم در حین تدریس باید به همه این زبان‌ها توجه داشته باشد.

دکتر قراملکی با اشاره به قداست مربی قرآن، اظهار داشت: مربی قرآن هویتش وابستگی به کلام وحی دارد به همین دلیل قداست دارد. و در روایات آمده است که حتی ماهیان دریا نیز برای مربی قرآن دعا و برای او از درگاه باری تعالی طلب مغفرت می‌کنند چرا که وجود خود را وقف کلام وحی کرده است.

وی با اشاره به مسئولیت خطیر مربی قرآن، خطاب به مربیان قرآن گفت: در این زمان که در کنار دعوت شما دعوت‌های حمایت شده با انواع جذابیت‌ها نیز در فضای رسانه‌ای وجود دارد و با دعوت شما رقابت می‌کنند، کار شما که دعوت به قرآن است اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: قرآن کریم همانگونه که "هُدىً لِلْمُتَّقِيَن" است "وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا" نیز هست، اگر مربی قرآن با یک قرآن آموز رفتار نسنجیده داشته باشد، ممکن است رابطه او را با این ریسمان نجات بخش قطع کند و در همه آثار زیانبار آن شریک باشد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی