پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، 
۱۴۰۳-۰۲-۱۸

نشست علمی «وعده صادق نوید تمدن اسلامی جهانی، دستاوردها» برگزار شد / عملیات «وعده صادق» دفاع مشروع بود

به همت گروه پژوهشی انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست علمی «وعده صادق نوید تمدن اسلامی جهانی، دستاوردها» برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، پژوهشگرگروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در این نشست که 17 اردیبهشت ماه در سالن شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد، به ویژگی ها و دستاوردهای عملیات وعده صادق اشاره کرد.

وعده صادق، نوید تمدن اسلامی جهانی و دست آوردها
علی جان سکندری گفت: پس از تجاوز نظامی رژیم غاصب اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق  و شهادت چندتن از دیپلمات ها و فرماندهان نظامی که در واقع تجاوز به خاک ایران محسوب می شود مقام معظم رهبری در خطبه نماز عید فطرامسال وعده مقابله را دادند، بر این اساس در بامداد یکشنبه ۲۶ فروردین، نیروهای مسلح ایران با انجام حملات ترکیبی با استفاده از موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد اهدافی را در دو منطقه رژیم صهیونیستی هدف قرار داد. سپاه با انتشار بیانیه‌ای نام عملیات انتقامی علیه رژیم صهیونیستی را «وعده صادق» نامید که این عنوان پیش از این هم مورد استفاده قرار گرفته بود.
وی ادامه داد: در ۱۲ جولای ۲۰۰۶ (۲۱ تیر ۱۳۸۵) حزب‌الله لبنان با انجام عملیاتی برون مرزی و در پاسخ به عدم آزادی زندانیان توسط رژیم صهیونیستی، با حمله به دو خودروی گشت مرزی این رژیم، ضمن اسارت دو سرباز، هشت سرباز ارتش این رژیم را به هلاکت رساند. حزب‌الله لبنان این عملیات را «الوعده الصادق» نام‌گذاری کرده بود.
سکندری ادامه داد: عملیات سپاه که با رمز «یا رسول‌الله (ص)» انجام شد از جهاتِ مختلف نظامی و عملیاتی، منحصربه‌فرد محسوب می‌شد و بار دیگر به صهیونیست‌ها و حامیان آنها ثابت کرد که عبور از خطوط قرمز ایران، هزینه‌های سنگینی در پی خواهد داشت و هر اقدامی که علیه ایران می‌کنند، زوال و نابودی رژیم را تسریع می‌بخشند.

ویژگی‌های عملیات «وعده صادق»
وی رسانه‌ای کردن حمله و دفاع مشروع، اقتدار و قاطعیت نظامی ایران، خنثی بودن پدافند دولت اسرائیل( گنبد آهنین) و حملات بالستیک و پهبادی در تاریخ جهان را از ویژگی های این عملیات برشمرد و افزود: عملیات نیروی هوافضای سپاه پاسداران به منظور تنبیه رژیم غاصب صهیونیستی به اعتراف بسیاری از کارشناسان و مقامات کشورهای غربی و متحدان صهیونیست‌ها بسیار عظیم و فراتر از انتظارات آنها بوده است.
به گفته این پژوهشگر، این عملیات در برگیرنده چند پیام بود، نخست اینکه انتقام ایران ساختاری است تا فردی، پیوست رسانه‌ای این حمله، پاسخ ایران حداقلی و پدافند رژیم حداکثری بود و شکست بین المللی اسرائیل پس از عملیات وعده صادق، شورای امنیت سازمان ملل و با اسم «وضعیت خاورمیانه» برای بررسی اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی و به درخواست این رژیم تشکیل شد اما بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.
وی ادامه داد: عملیات «وعده صادق» ایران علیه صهیونیست‌ها، از منظر اصول حقوقی حاکم بر مجامع بین‌المللی، مبتنی بر اصلِ پذیرفته‌شده «دفاع مشروع» بود که در ماده ۵۱ منشور ملل متحد نیز بدان صحه گذاشته شده است. هر چند تجربه ثابت کرده است که صهیونیست‌ها برای موازین و مقررات بین‌المللی، وجاهت و اعتباری قائل نیستند، اما گزاره فوق‌الذکر باید مدنظرِ کلیه دولت‌ها به‌ویژه حامیان آشکار و نهان رژیم نامشروع اسرائیل باشد.

عملیات وعده صادق؛ تیر خلاص به حوزه ظرفیتهای نرم و سخت نظام سلطه غرب 
پژوهشگر حوزه پدافند غیر عامل نیز در ادامه این نشست به ویژگی‌ها و نقش عملیات وعده صادق در تغییر تقابل با نظام سلطه غرب اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ تقابل قدرت نرم ما با قدرت سخت دشمن شکل گرفت وبا محوریت تبدیل جامعه اسلامی از عقلانی به احساسی برنامه‌ریزی شد، در همین راستا اقشاری از جامعه اعم از نوجوانان، جوانان و بانوان که احساسی‌ترین قشر جامعه هستند، انتخاب شدند و مورد هدف قرار گرفتند.
استاد علی نجارزاده تصریح کرد: از سال 57 تا 67 و طی این مدت ده ساله بارها برای براندازی جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی شد، 8 سال درگیر جنگ تحمیلی بودیم و در داخل کشور نیز گروههای تروریستی اقدام به عملیات های تروریستی کرده و در دهه 60 نیز چند تن از سران ارشد نظام را از دست دادیم. 
وی ادامه داد: از دهه دوم وارد تقابل نرم در کنار تقابل سخت شدیم، در سال 1402 دشمن به مهارت و تسلطی رسیدند و یاد گرفتند از قدرت سخت به نرم در کنار هم استفاده کنند که تغییرهوشمند نام دارد. این قدرت سخت و نرم دائما در حوزه تقابلی بوده و فراز و فرودهایی داشته است.
نجارزاده تصریح کرد: عملیات طوفان الاقصی یک عملیات کاملا برنامه‌ریزی شده و هماهنگ بوده و آغاز به اوج رسیدن تقابل سخت و نرم ما با نظام سلطه به شمار می‌رود. امروز دانشگاهیان آمریکا و قشر روشنفکر دچار روشنگری شده و متوجه جایگاه ظلم و عدالت شدند.
وی خاطر نشان کرد: عملیات وعده صادق در واقع تیر خلاص  را به حوزه ظرفیت های نرم و سخت نظام سلطه غرب وارد کرد و نکته مهم اینکه جمهوری اسلامی ایران جرات و جسارت استفاده از قدرت سخت را به دنیا به نمایش گذاشت و ضمن عبور از قدرت بازدارندگی اتمی غرب، از قدرت منطقه ای به قدرت جهانی تبدیل شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی