پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

دبیر بخش ملی کنگره جهانی حضرت رضا (ع) عنوان کرد: 
۱۴۰۳-۰۲-۲۰

 کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در جست وجوی معماری تمدن نوین اسلامی با بازخوانی تعالیم رضوی

دبیر بخش ملی کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دستیابی به نقشه راه و معماری تمدن نوین اسلامی براساس آموزه های اسلامی با تاکید برتعالیم امام هشتم را مهمترین اهداف برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) عنوان کرد. 


حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی جلائیان اکبرنیا در گفت وگو با آستان نیوز، با بیان این مطلب افزود: ارائه خوانش جدید از تعالیم رضوی متناسب با نیازهای روز فرهنگی و اندیشه‌ای در سطح ملی و جهانی، تقویت و گزارش فضای همگرایی و ایجاد مشارکت برای ارتباطات جهانی در حوزه مبانی تعالیم رضوی از مهمترین موضوعاتی است که در پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) دنبال می‌شود.

وی با اشاره به پیشینه برگزاری کنگره که به سال 1362 بر می‌گردد، اظهار کرد: تا سال 1372 چهار دوره از کنگره برگزار شد و هر بار نیز مقام معظم رهبری سخنران اصلی آن بودند و اندیشمندان، دانشمندان و همچنین مراجع عظام تقلید نیز در کنگره حضور داشتند. حال پنجمین دوره کنگره جهانی حضرت رضا(ع) مبتنی بر فرهنگ رضوی بعد از سه دهه توقف، دوباره از سرگرفته می شود تا شیفتگان حریم ولایت و امامت از سر چشمه فیض خاندان عصمت و طهارت بهره مند شوند.
این استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی همچنین گفت: باتوجه به گذر زمان و شکل گیری رویکردهای جدید و بحث تمدن اسلامی، کنگره پنجم به موضوع بازخوانی تعالیم تمدنی امام رضا(ع) می‌پردازد.
جلائیان ادامه داد: دانشمندان اسلامی حاضر در کنگره با یک نگاه کلان اجتماعی و حکومتی و حکمرانی در سیره اولیا خدا به موضوع نگاه می کنند، چون هدف ارائه و ایجاد یک جامعه اسلامی است و جامعه اسلامی مقدمه اش حکومت اسلامی است. 

دبیر بخش ملی کنگره جهانی حضرت رضا(ع) همچنین تمرکز بر روی نگاه تمدنی را فصل جدیدی برای محققان و پژوهشگران دانست تا به مدد انطباق های اندیشه امام رضا(ع) با مدل حکومتی، بستر حکومت فراگیر دینی فراهم شود.

به گفته جلائیان، دستیابی به نقشه راه و معماری تمدن نوین اسلامی براساس آموزه های اسلامی با تاکید بر تعالیم امام هشتم، تحکیم و استمرار تعالیم تمدنی به عنوان منبع غنی در سپهر تمدن نوین اسلامی، ارائه خوانش جدید از تعالیم رضوی متناسب با نیازهای روز فرهنگی و اندیشه‌ای در سطح ملی و جهانی، تقویت و گزارش فضای همگرایی و ایجاد مشارکت برای ارتباطات جهانی در حوزه مبانی تعالیم رضوی از جمله اهداف پنجمین کنگره است.

وی توجه به موضوع خاص «عدالت برای همه ظلم به هیچ کس»، این مقوله را محور ونظام واره طرح ۲۷۰ مساله در حوزه عدالت عنوان کرد که پژوهشگران در قالب کنگره به آن پرداخته اند.

دبیر بخش ملی کنگره جهانی حضرت رضا(ع) شرکت کنندگان حاضر در کنگره را جامعه نخبگانی دانست و یاد آور شد: این گروه بهره‌مند از بضاعت تحقیق و دانش هستند که بر روی کارکردهایی که در دین وجود دارد و زمینه ساز استقرار عدل و نفی ظلم است، کار می‌کنند.

جلائیان با اشاره به پدیده هوش مصنوعی در دوره معاصر گفت: این تکنولوژی می‌تواند با جان‌مایه اخلاقی مبتنی بر مدارهای دینی از طریق استخدام تکنولوژی به بشریت خدمت کند.

این مقام مسئول در کنگره همچنین بازخوانی دیدگاه‌ها، تبدیل آن به گفتمان و به کارگیری گفتمان درست در بستر نگاه تمدنی را از دیگر اهداف کنگره ذکر کرد.

جلائیان با اشاره به ارسال ۲۰۰چکیده مقاله از خارج و داخل ایران، اظهار داشت: ۱۲۰مقاله در روزهای برگزاری کنگره ارائه می‌شود و اصل مقالات نیز در بستر فضای مجازی در اختیار اسلام‌پژوهان قرارمی گیرد.

شایان ذکر است؛ این کنگره طی روزهای۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ماه در تالار قدس حرم مطهر رضوی در مشهد برگزار می شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی