پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۲-۲۰

"دختران خورشید" میلاد بانوی کرامت را جشن گرفتند

همزمان با شب میلاد کریمه اهل بیت(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) ویژه برنامه "دختران خورشید" در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، دختران مشهدی عصر روز پنج‌شنبه بیستم اردیبهشت و در آستانه شب میلاد حضرت معصومه(س) در حالی که شاخه‌های گل در دست داشتند، در عرصه میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی را با پای شوق طی کرده بودند، اکنون به رواق امام خمینی(ره) که محل برگزاری مراسم پایانی آئین گلباران؛ جشن بزرگ "دختران خورشید" است رسیده اند.

شور و اشتیاق آنها در این عصر بارانی که معطر به نام بانوی کرامت، حضرت معصومه(س) است تماشایی ا‌ست. آنها شاخه‌ گل‌های رنگارنگی که در دست دارند را تکان می‌دهند و میلاد فرخنده خواهر را به محضر برادر تبریک می‌گویند و زمزمه "معصومه خوش آمد، معصومه خوش آمد" بر لب دارند.

این مراسم باشکوه که مزین به حضور جمع کثیری از دختران و بانوان ولایی است با همخوانی آیاتی از قرآن کریم توسط گروه همخوانی «اسماءالحسنی» آغاز شد.

درس بزرگ حضرت معصومه(س) برای دختران
خانم دکتر فائزه عظیم‌زاده اردبیلی، عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه امام صادق(ع) در این مراسم طی سخنانی با اشاره به شخصیت والای حضرت معصومه(س) بیان کرد: داشتن روحیه مقاومت و جهاد فرهنگی از بارزترین شاخصه‌های این بانوی با کرامت است.

وی تصریح کرد: این بانوی مُکرمه وقتی برای ملاقات با امام رضا(ع) از مدینه به سوی خراسان عزیمت کرد، در طول مسیر و در منزلگاه‌های مختلف جلسات تفسیر قرآن برگزار می‌کرد و با افراد گوناگون تعامل داشت و در جهت رفع مشکلات مردم تلاش می‌کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: جهاد فرهنگی و تعاملات اجتماعی موثر این بانوی بزرگوار در طول مسیر با مردم به گونه‌ای بود که دستگاه خلافت بی عباس وجود ایشان را یک کاروان فرهنگی از مدینه به سوی خراسان به راه انداخته بود را خطری بزرگ برای حکومت خود دانستند و با توطئه به این کاروان حمله کردند و آنها را از ادامه مسیر بازداشتند.

وی افزود: درس بزرگ حضرت معصومه(س) برای دختران امروز جامعه ما عفت، پاکدامنی، تقوا و داشتن روحیه مقاومت و اطاعات در برابر پدر و مادر است.

وی ادامه داد: این بانوی بزرگوار دختری عفیف و پاکدامن بود که وجودی سراسر محبت و مهربانی داشت ولی با این وجود در برابر دشمن قوی و با صلابت بود.

استادیار دانشگاه امام صادق(ع) ابراز کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) دارای چنان مرتبه و مقام معنوی بالایی است که سفارش شده کسی که قبر این بانوی باکرامت را زیارت کند مانند این است که قبر حضرت زهرا(س) را زیارت کرده است.

یکی دیگر از بخش‌های این مراسم دکلمه‌خوانی مداح نوجوان؛ ریحانه اکابری بود که در وصف بانوی با کرامت قم اینگونه دکلمه خوانی کرد؛

شفاعت با عنایت می‌رسد وقتی تو می‌آیی
کرامت در کرامت می‌رسد وقتی تو می‌آیی، شکوه ناب رحمت می‌رسد وقتی تو می‌آیی
گلستان دل عُشاق لبریز حضور دوست، شفاعت با عنایت می‌رسد وقتی تو می‌آیی
این بانوی نوجوان در ادامه دکلمه‌ای را تقدیم به مادر سادات حضرت زهرا(س) کرد؛
مادر قسم به جان خودت دوست دارمت
مادر تویی که مهر بلند اختر منی، روح منی و جان منی پیکر منی
ای شمع دل فُروز من ای یار مهربان، تو بهترین مربی و روشنگر منی
باشد کتاب مهر و محبت کمال تو، ای بهترین کتاب که در باور منی
لبخند جاودانیِ تو کِی رَوَد ز یاد، سرتا به پا حُسنی و اندر بر منی
ای روشنی زندگی جاودانه‌ام، ای سرفرازِ صالحه تو سرور منی
دریای خاطرات تو موج سعادت است، در موج موج خاطره‌ها گوهر منی
مادر قسم به جان خودت دوست دارمت، ای مهربان تو ماه بلند اخترمنی
گویند زیر پای تو باب جنان بود، دارم یقین تو جنتی و کوثر منی
روحم همیشه سوی تو پرواز می کند، من مرغ عشق هستم و تو شهپر منی

گفتنی است؛ اجرای سرود و همخوانی توسط گروه سرود دختران "رُمَیصا" اجرای مسابقه فرهنگی و مدیحه‌سرایی و مولودی خوانی توسط مدیحه‌سرای اهل بیت(ع)، احمد واعظی از دیگر بخش‌های جشن بزرگ "دختران خورشید" حرم رضوی در شب میلاد حضرت معصومه(س) بود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی