پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

سخنران حرم مطهر رضوی:
۱۴۰۳-۰۲-۲۳

گره‌گشایی از کار مردم از مصادیق کرامت است

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: گره‌گشایی از کار مردم و کمک به آنها در هنگام گرفتاری و مشکلات از جمله مصادیق کرامت است. 

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیم شرفی در سلسله جلسات سخنرانی و بیان معارف دینی حرم مطهر رضوی که در رواق امام خمینی(ره) این بارگاه کبریایی برگزار شد، به بیان ویژگی‌های انسان کریم و با کرامت پرداخت و بیان کرد:  انسان‌ها یا کریم هستند و یا لئیم و رفتار انسان است که نشان می‌دهد آن شخص کریم و یا لئیم است. 

وی با استناد به حدیثی از امیرالمومنین(ع) بیان کرد: کریم کسی است که همواره به دیگران کمک می‌کند و زمانی که در فراخی روزی به سر می‌برد کمک او به دیگران بیشتر است اما زمانی هم که وضع مالی خوبی ندارد نیز کمک‌هایش قطع نمی‌شود و در حد توان خود به دیگران کمک می‌کند. 

این کارشناس دینی اظهار کرد: انسان کریم اهل گره‌گشایی از کار مردم و کمک به آنها است و این کمک را نیز به صورت پنهانی انجام می‌دهد تا کرامت فرد مقابل خدشه دار نشود. 

وی با اشاره به آیه 56 سوره مبارکه اعراف، "إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ" ابراز کرد: کسی که به دیگران کمک و از کار آنها گره‌گشایی می‌کند در زمره محسنین و نیکاکاران قرار می‌گیرد و طبق این آیه شریفه چنین فردی مشمول رحمت خاص خداوند می‌شود. 

حجت‌الاسلام شرفی افزود: خداوند یک رحمت عام دارد که شامل همه انسان‌ها و همچنین همه موجودات عالم هستی می‌شود و یک رحمت خاص و ویژه که تنها شامل حال نیکوکاران و افرادی که اهل گره‌گشایی از کار مردم و کمک به آنها هستند، می‌شود. 

وی عنوان کرد: گره‌گشایی و کمک به دیگران تنها شامل کمک مالی نمی‌شود بلکه مصادیق دیگری از جمله گره‌گشایی فکری، گره‌گشایی آبرویی، گره‌گشایی اجتماعی مانند آشتی دادن بین دو نفر که با هم قهر هستند، نیز می‌شود. 

وی عنوان کرد: کسی که با حفظ کرامت انسان‌ها به آنها کمک می‌کند و در مواقع گرفتاری و مشکلات به داد مردم می‌رسد در واقع رضایت خداوند را جلب کرده است و ثمره جلب رضایت خداوند این است که عشق به خدا و عشق به معنویات در دل او قرار می‌گیرد و چنین فردی با تمام وجود عاشق خدا می‌شود. 

گفتنی است در این مراسم که با مولودی‌خوانی و مدیحه‌سرایی ذاکران آل‌الله به مناسبت ایام دهه کرامت همراه بود، مداح و دکلمه‌خوان نوجوان، امیر عباس موسوی در مدح حضرت معصومه(س) اینچنین دکلمه‌خوانی کرد: 
 

خواهر نگو که دارو و ندار برادر است
شوق نماز شکر پدرها چه محشر است، وقتی خبر رسیده که نوزاد دختر است
دختر چه دختریست کریمه مطهر است، در یک کلام مظهر الله اکبر است
ریحانه بهشتی موسی بن جعفر است، بار دگر نشسته به منظور دیگری
موسای دیگری وسط طور دیگری، تابیده شد به عرش خدا نور دیگری
زهرا هبوط کرده زمین جور دیگری، خیر کثیر خانه باباست کوثر است
لولاک آمدست برای دو فاطمه، پیغمبران شدند گدای دو فاطمه
عالم فدای شرم و حیای دو فاطمه، ما سجده میکنیم به پای دو فاطمه
معصومه مثل مادر خود از همه سر است، نشنیده اند از لب او جز رضا رضا
دارد تپش تپش دل او یک صدا…رضا، طوری دل کریمه گره خورده با رضا
وابسته اش شدست دراین سالها رضا، خواهر نگو که دارو و ندار برادر است

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی