پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۲-۲۴

بهره‌گیری از استانداردهای نوین فنی در ساخت مرکز درمان ناباروری بیمارستان رضوی 

سطح ارائه خدمات پزشکی مراکز درمانی به عوامل بسیاری همچون جذب کادر درمان مجرب یا تجهیزات پیشرفته وابسته است. در این بین، چگونگی طراحی و ساخت بنای مراکز درمانی نیز اهمیت بالایی در تعیین سطح این خدمات دارد و  بیمارستان فوق تخصصی رضوی در مشهدمقدس در اجرای جدیدترین پروژه خود یعنی ساخت بزرگترین مرکز تخصصی درمان ناباروری(IVF) شرق کشور که به زودی افتتاح خواهد شد، به استفاده از استانداردهای نوین طراحی توجه خاصی داشته است. 

به گزارش آستان نیوز، آبان ماه 1401 بود که مراسم آغاز ساخت مرکز تخصصی درمان ناباروری بیمارستان رضوی در فضایی مجزا از ساختمان اصلی آن برگزار شد. در حال حاضر ساخت بنای این مرکز به پایان رسیده و در حال تجهیز است و به زودی تمامی خدمات بخش درمان ناباروری بیمارستان رضوی به این مرکز منتقل می‌شود از همین رو بی‌تردید با افتتاح این مرکز، شاهد افزایش ظرفیت پذیرش بیمارستان در این حوزه نیز خواهیم بود.

 در این مجال، در یکی از روزهای گرم بهاری که کارگران همچنان در ساختمان نوبنیاد مرکز درمان ناباروری بیمارستان رضوی در حال تلاش و تکاپو برای تجهیز بخش‌های مختلف آن در طبقه همکف هستند، با مهندس علیرضا نشاسته گیرپور رئیس واحد فنی و مهندسی بیمارستان در خصوص طراحی و ساخت این پروژه به گفت‌وگو می‌نشینیم که در ادامه می‌خوانید. 
 

ارائه خدمات درمان ناباروری در 2900 مترمربع زیربنا
رئیس واحد فنی و مهندسی بیمارستان رضوی اظهار می‌کند: اسکلت بتُنی ساختمان این پروژه در سال 1393 با عرصه حدود دو هزار و 100 مترمربع احداث و سپس عملیات ساختمانی متوقف شده بود. البته در آن زمان، بیمارستان کاربری محدودی را برای این پروژه در نظر داشت. 

نشاسته گیرپور می‌افزاید: در سال‌های بعد وقتی با توجه به سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی، طراحی و ساخت مرکز درمان ناباروری در بیمارستان رضوی مطرح شد، بررسی‌های کارشناسی لازم برای استفاده بهینه اقتصادی از اسکلت این ساختمان و اجرای پروژه صورت گرفت. همچنین طراح ساختمان طبق آیین‌نامه‌های روز، کنترل محاسبات سازه‌ای مورد نیاز را انجام داد و طرح تقویت سازه پروژه نیز ارائه و اجرا شد. 

او تصریح می‌کند: در مجموع این بررسی‌ها و امکان استفاده از سازه فلزی، زیربنای پروژه مد نظر به حدود هفت هزار و 800 مترمربع جهت ساخت بنا در سه طبقه شامل طبقه همکف، نیم طبقه منفی و طبقه منفی یک، افزوده شد و در این میان، طبقه همکف ساختمان با زیربنای دو هزار و 900 مترمربع به ارائه خدمات درمان ناباروری اختصاص یافته است.

او درباره دیگر جزئیات این پروژه می‌گوید: در واقع در طبقه همکف، پنج اتاق عمل در فضای 230 مترمربع، اتاق ریکاوری 215 مترمربع با ظرفیت استقرار 23 تخت، لابی در مساحت 360 مترمربع، بخش پذیرش بیماران بین‌المل (IPD)  در فضایی با معماری خاص در 50 مترمربع و سایر فضاهای پزشکی همچون بخش جنین‌شناسی، تانک ازت، بررسی مولکولی، آماده‌سازی اسپرم، آزمایشگاه‌ها و نمونه‌گیری، اتاق جلسات، اتاق پزشکان، اتاق سرد، داروخانه و... قرار دارد.

رئیس واحد فنی و مهندسی بیمارستان رضوی بیان می‌کند: ساختمان طبقه منفی یک نیز برای راه‌اندازی کلینیک زنان، کلینیک پوست و مو و بخش دیالیز بیمارستان طراحی شده است. 

او ادامه می‌دهد: در حقیقت در راستای گسترش خدمات مرتبط با زنان و تسهیل دسترسی مراجعان به آن‌ها، در آینده قرار است خدمات کلینیک‌های مذکور نیز به این ساختمان نوساز منتقل شود. طبق طراحی این پروژه، نیم طبقه منفی به فضاهای خدماتی و پشتیبانی مرکز اختصاص دارد.
 

ویژگی‌های تأسیسات فنی پروژه
به گفته نشاسته گیرپور، شرکت مجری پروژه ساخت بزرگترین مرکز تخصصی درمان ناباروری شرق کشور، آبان 1401 اسکلت پروژه را در بیمارستان رضوی تحویل گرفت. در نهایت در انتهای سال 1402، بنای پروژه آماده شد که در حال حاضر مراحل تجهیز آن در طبقه همکف توسط بیمارستان در حال اتمام است.

او با تأکید بر توان بالای بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی از جمله شرکت‌های مسکن و عمران قدس رضوی و نیز مهندسان مشاور معماری و شهرسازی آستان قدس رضوی در اجرای چنین پروژه ارزشمندی اظهار می‌کند: ساختمان این پروژه در سه طبقه، به چهار درب ورودی مجزا به «مرکز درمان ناباروری اصلی بانوان»، «بخش جراحی مردان»، «بخش آزمایشگاه‌ها و محل نمونه‌برداری‌ها» و همچنین «بخش دیالیز»، در ضلع شرق و غرب آن مجهز است. 

رئیس واحد فنی و مهندسی بیمارستان رضوی می‌افزاید: همچنین این بنا در مجموع دارای چهار آسانسور اعم از سه آسانسور برانکاردبر و یک آسانسور 13 نفره و دو دستگاه پله با رعایت ضوابط آتش‌نشانی است. تقریباً کل تأسیسات ساختمان در فضای موتورخانه به مساحت 275 مترمربع در طبقه منفی یک قرار گرفته است. دستگاه‌های خنک‌کن (چیلرها) نیز در پشت‌بام ساختمان تعبیه شده است.

او در خصوص سایر ویژگی‌های تأسیسات فضای مرکز درمان ناباروی بیمارستان می‌گوید: دستگاه‌های هواساز هایژنیک کاملاً مجزا در هر کدام از اتاق‌های عمل مرکز با کانال‌کشی و سیستم تأسیساتی مجزا تعبیه شده است. وجود دو دستگاه هواساز در طبقه همکف نیز سایر بخش‌ها را پوشش می‌دهد. 

نشاسته گیرپور می‌گوید: سرمایش و گرمایش در مرکز درمان ناباروری بیمارستان با استفاده از فن کویل‌های کاستی در فضا پخش می‌شود. سیستم اطفاء حریق آن نیز همگام با علم روز دنیا طراحی شده و تأسیسات برقی مجهز به سیستم بی.ام.اس است.
 

بکارگیری اقلام و تجهیزات باکیفیت
رئیس واحد فنی و مهندسی بیمارستان رضوی بیان می‌کند: علاوه‌بر طراحی و ساخت این بنا در سه طبقه، تأسیسات زیربنایی به منظور پشتیبانی از این پروژه در حدود یک سال اخیر اجرا شده است که به طور مثال می‌توان به پُست برق مجزا برای آن اشاره کرد تا برق ایمن این پروژه و طرح‌های توسعه‌ای آینده مجزا از پست برق بیمارستان در بخش‌های دیگر، تأمین شود.

او با تأکید بر وجود تصفیه‌خانه فاضلاب در بیمارستان رضوی می‌گوید: خط انتقال فاضلاب تمامی طبقات بنای پروژه به تصفیه‌خانه بیمارستان همراه با تعبیه مخازن پمپاژ انجام شده است. همچنین مخزن ذخیره آب با ظرفیت 300 متر مکعب برای آبیاری فضای سبز و خدمات آتش‌نشانی سایت در نظر گرفته شده است.

نشاسته گیرپور خاطرنشان می‌کند: در واقع از آنجایی که طراحی ساختمان مرکز درمان ناباروری بیمارستان رضوی در سال 1401 کلید خورده، تلاش شده تمامی تأسیسات فنی متناسب با استانداردهای نوین بیمارستانی و توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی و حفظ کامل ایمنی طراحی و اجرا شود. 

او می‌افزاید: همچنین ساخت معماری و تأسیسات این مرکز درمان ناباروری در بیشتر موارد با بهره‌گیری از مصالح و اقلام درجه یک و باکیفیت تولید داخل انجام شده است.

خاطرنشان می‎شود در راستای حمایت از اجرای سیاست‌های فرزندآوری، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» همزمان با ایام دهه کرامت و روز ملی جمعیت در بیمارستان رضوی مشهد افتتاح خواهد شد. این مرکز با زیربنای ۲۹۰۰ مترمربع، دارای بخش‌های مختلفی اعم از اتاق پزشکان، اتاق‌های عمل، جنین‌شناسی، داروخانه، آزمایشگاه تخصصی و... است و به بیماران و خانواده های نابارور داخلی و خارجی خدمات‌رسانی خواهد کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی