تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل و اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید.
انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی صبح امروز دوشنبه(24 اردیبهشتماه) در پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که با موضوع «عدالت در اندیشه تمدنی امام رضا(ع)» و با حضور جمعی از اندیشمندان اسلامی و دیگر ادیان توحیدی از ایران و 4 قاره جهان در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد؛ ضمن تبریک ایام دهه کرامت و فرارسیدن میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) و امام علی بن موسی الرضا(ع)، ابراز کرد: از منظر تاریخی میتوان به عدالت به مثابه مهمترین ابتلای تاریخیِ بشریت نگریست و از منظر امروز، میتوان گفت انسانِ عصر جدید بیش از هر زمان دیگر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید.
وی ارائه الگوهای دقیق و قابل تحقق از عدالت را از جمله وظایف اندیشمندان و نخبگان اسلامی در عصر حاضر دانست و تصریح کرد: امروز وظیفهی هر کس که دل در گرو مکتب قرآن و عترت(ع) دارد بهویژه نخبگان و متفکران، این است که با تأمل و اندیشیدن در چارچوب فکری امامت و ولایت به مفهوم عدالت چه در ساحت نظر و چه در ساحت اجراء و عمل به درک درستی از عدالت دست یابد و نظریهی منقَّحی از عدالت را مطرح نموده و الگوهای دقیق و قابل تحقّقی از عدالت را برای سطوح مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و بهویژه در سطح حکمرانی و حل مسئلههای مربوط به آن ارائه داده و چیستی و بایستگیهای عدالت در افق تمدن نوین اسلامی را روشن سازد.
حمایت غرب از جنایات اسرائیل سندی آشکار از پوچی ادعاهای عدالت خواهانه آنهاست
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به رفتار دوگانه غرب و مدعیان حقوق بشر در قبال موضوع فلسطین، اظهار کرد: این روزها ماهیت حقیقی گفتمانهایی که بر ساختِ مطلق گراییِ زورمداران، استعمارگران دیروز و نو استعمار گرانِ امروز است به خوبی برای تمامیِ جهانیان افشا و روشن شده که چگونه از دل چنین گفتمانهایی، زنجیرهای از بیعدالتیها و تبعیضهای گسترده و فراگیر رقم میخورد و خم به ابروی مدعیان عدالت و برابری و آزادی نمیآید.
تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: حمایت تمام قد دولتهای غربی از ظلمها و جنایات صهیونیسم بهویژه در ماههای اخیر سند بَیِّن و دلیل آشکاری است بر پوچ بودن ادعاهای عدالت خواهانه و آزادیخواهانهی غرب و امروز در دنیا کمتر کسی است که بتواند عدالتخواهی و آزادیخواهی دولتهای مستبد و خودبرتربین غربی را باور کند و به آن دل بندد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود یاد عملیات ظفرمندانه و غرورآفرین «وعده صادق» را گرامیداشت و با بیان اینکه این عملیات پیروزی انسانیت و ارزشهای والای انسانی و عدالت بر ظلم، ظلمت و تاریکی بود، از بذل عنایت رهبر حکیم انقلاب به کنگره جهانی حضرت رضا(ع) قدردانی و عنوان کرد: از رهبر معظم انقلاب به سبب بیان مطالب مهم و دقیق پیرامون مسئله عدالت که در دیدار اعضای کنگره امام رضا(ع) فرمودند بسیار سپاسگزار هستم و همچنین از توجه مراجع اعظام تقلید به ویژه حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی که با ارسال پیامهای ویژه این کنگره را مفتخر داشتند، کمال امتنان را دارم.
ترسیم مظاهر عدالت در کلام حضرت رضا(ع)
وی با بیان اینکه یکی از اسماء حسنای الهی «عدل» است، به خطبه 214 نهجالبلاغه که در آن امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند «وَ أَشْهَدُ أَنَّهُ عَدْلٌ عَدَلَ» اشاره و اظهار کرد: این کلام متعالی و عَلَوی، بدان معناست که حضرت حقّ، نه تنها عادل است بلکه عین «عدل و عدالت» است و یکی از اسماء حسنای او «عدل» میباشد. و نیز این جهان خلقت و نظام هستی از فیض الهی نشأت گرفته که تجلّی عدل و مبتنی بر عدالت است.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه علاوه بر عدالت تکوینی در جهان طبیعی، در نظام و زیست انسانی نیز «عدالت» مورد توجه و تأکید معارف وحیانی است؛ به ترسیم سهگانهای امام رضا(ع) از مظاهر عدالت در جوامع انسانی اشاره و خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) ترسیم سه گانهای از مظاهر عدالت در جوامع انسانی دارند که بسیار حائز اهمیت میباشد؛ مرتبه نخست «عدالت در روابط انسانها با یکدیگر» که حضرت میفرمایند کسی که با مردم در تعامل است ولی ظلم نمیکند، با مردم سخن میگوید اما دروغ نمیگوید و به آنان وعده میدهد اما تخلّف نمیکند، مروّت او کامل و عدالت او آشکار و عیان است.
وی دومین مرتبه عدالت از منظر حضرت رضا(ع) را «عدالت در حوزه زمامداری و حکم رانی» معرفی و عنوان کرد: امام رضا(ع) فلسفهی حکمرانی الهی را اقامه قسط و عدل دانستهاند و عدالت زمامدار اسلامی را به آن شناساندهاند که در سخنانی که میگوید دروغ نگوید و در قلمروِ حکومت خویش به عدالت رفتار میکند و وعدههایی را که میدهد، تَخلّف نمیکند و تمامی آنها را محقق سازد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه از منظر حضرت رضا(ع) عدالت زمامدار اسلامی به صدق گفتار و وفای به وعدهها محک میخورد، اضافه کرد: صدق گفتار و وفای به وعدهها در مورد روابط میان مردم با یکدیگر نیز دو معیار اصلی عدالت سنجی است، با این تفاوت که طبعاً دامنهی آن در مورد زمامدار در افقی کلان و گسترده و امکانسنجی عدالت او با آنها بس پر مصداقتر و دراز دامن تر است.
وی سومین مرتبه از مظاهر عدالت در کلام حضرت رضا(ع) را عالیترین مرتبه آن که در «انسان کامل» و «امام معصوم» تجلی و ظهور پیدا میکند، معرفی کرد و توضیح داد: امامت، منزلت و فضیلت والایی بود که حضرت ابراهیم خلیل پس از پیامبر و مرتبه «خُلَّت» به آن دست یافت و آن گاه که او درخواست داشت که «و مِن ذرّیتی» پاسخ شنید: «لا یَنالُ عهدی الظّالمین، پیمان من [که امامت و پیشوایی است] به ستمکاران نمی رسد.»؛ امام رضا(ع) میفرماید: فأبطلت هذه الآیة إمامة کل ظالم إلى یوم القیامة. خدای متعال با پاسخی که به جناب ابراهیم داد امامت هر ظالم تا روز قیامت را منتفی گردانید.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: این مرتبه از عدالت، همان توازن و تعادل تام وجودی است که انسان را به انسان کامل تبدیل میکند به گونهای که امام، مظهر تامّ اسماء حسنای خداوند یعنی «عدل» الهی میشود، به عبارتی اگر ما در قوس نزول، تجلّی اسم عدل را در «نظام خلقت و تکوین طبیعت» میبینیم، در قوس صعود تجلّی اسم حسنای عدل الهی را در «وجود پیامبر اعظم(ص) و اهلبیت(ع)» مشاهده میکنیم، و بدین گونه است که عدالت، اسم جاری حضرت حق در مراحل گوناگون و مراتب مختلف است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی، کنگرهی جهانی امام رضا(ع) را فرصتی مهم برای تأملات و گفتگو پیرامون عدالت در جهان دانست و گفت: امیدوارم این کنگره که به نام مبارک حضرت ثامنالحجج(ع) معطَّر است، با سخنرانیهایی که ارائه خواهد شد و مقالاتی که تدوین شده و منتشر خواهد گردید، بتواند در افق گشایی از جایگاه عدالت در معارف رضوی گامهای ارزشمندی بردارد.