پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در ششمین نشست تخصصی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) بررسی شد؛
۱۴۰۳-۰۲-۲۵

واکاوی عدالت فرهنگی مبتنی بر تعالیم اسلامی / توحید اصلی‌ترین مبانی شیعه است

ششمین نشست تخصصی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با موضوع «عدالت فرهنگی مبتنی بر تعالیم اسلامی» عصر دوشنبه 24 اردیبهشت و در روز نخست این کنگره با حضور چهار اندیشمند علوم اسلامی ایرانی و خارجی برگزار شد و بر اهمیت نقش خداپرستی و توحید به عنوان اصلی‌ترین مبانی شیعه تاکید کردند.

به گزارش آستان نیوز، دکتر محسن جهانگیری رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی به عنوان مدیر ششمین نشست تخصصی کنگره جهانی امام رضا(ع) با تشریح موضوع مورد بحث نشست با محوریت «عدالت فرهنگی مبتنی بر تعالیم رضوی»، از محتواهای ارائه شده توسط خانم دکتر دلال عباس، حجت الاسلام علی میرزا، دکتر امیر سلمانی رحیمی و دکتر کارلوس فردریکو تقدیر و اظهار امیدواری کرد: آثار فاخر و سخنان تاثیرگذار میهمانان کنگره در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت تا بتوانند بهره بیشتری از تعالیم رضوی داشته باشند.
وی بر اهمیت حوزه فضای مجازی برای انتقال مفاهیم به دوستداران معرفت و اخلاق تاکید کرد و گفت: در دوران حاضر روش‌های سنتی اطلاع رسانی کارساز نیست و نمی‌توان با ابزارهای قدیمی اثرگذاری مطلوبی بر مخاطب داشت و می بایست با انتشار تعالیم رضوی در فضای مجازی فضای گفتمانی در جامعه ایجاد کرد.
جهانگیری همچنین در این نشست بر ضرورت ترجمه آثار و مقالات علمی به زبان‌های انگلیسی و عربی برای دسترسی آسان دانش‌پژوهان حوزه اسلامی تاکید کرد و ترویج پژوهش های مبتنی بر تعالیم اسلامی را گامی موثر در عملیاتی شدن آن در جامعه دانست.
 

توحید؛ اصلی‌ترین مبانی تفکر شیعه است

در ادامه این نشست دکتر امیر سلیمانی رحیمی، پژوهشگر فرهنگ و سیره رضوی در سخنانی  مهمترین و اصلی ترین مبانی تفکر امامان شیعی را توحید توصیف کرد و گفت: توحید کلیدی ترین سیره انبیا و امامان در طول تاریخ بوده است و  آنان یگانگی خدا را تنها راه رستگاری بشر می دانستند، امروز این نیاز کاملا در جوامع مختلف احساس می شود و با بازگشت به این مفاهیم است که می توان در راستای تمدن سازی گام برداشت.

این پژوهشگر، توجه به خدا را مقدم بر همه رفتارها برای رسیدن به سعادت دانست و دوری از فرمان الهی را پیش در آمد همه پلشتی ها ذکر کرد.
 

مقاومت زنان ایرانی برای تحقق عدالت

در ادامه این نشست خانم دکتر دلال عباس، استاد دانشگاه ادبیات لبنان نیز به ارائه مقاله خود پرداخت. 
وی  با اشاره به موضوع تحقیق خود، گفت: حفظ و صیانت دین بعد از پیامبر از  بحث های تاریخی که ائمه اطهار (ع) همیشه با آن مواجه بودند، دنیای اسلام بعد از پیامبر به امامان سپرده شد، ائمه اطهار (ع) برای حفظ دین تلاش‌های زیادی کردند و در مقابل انحرافات دینی زیادی نیز از سوی دشمنان اسلام و شیعه شکل گرفت.
وی ادامه داد: در دوران معاصر بخاطر تمدن قوی که داریم در آماج شبهات هستیم و در مسیر رفع شبهات و حفظ دین، این نقش بعد از امامان به علما واگذار شده است. 
دکتر دلال عباس که در مقاله خود به مقاومت زنان ایرانی برای تحقق عدالت پرداخته بود، افزود: در این راستا زنان تاثیر فراوانی داشتند آنها علاوه بر نقش‌های فردی نقش‌های اجتماعی زیادی داشتند و پا به پای مردان تلاش کردند تا دین سرپا بماند. 
 

جهاد؛ حرکت بر روی ریل خدا پرستی
در ادامه دکتر شجاع علی میرزا مدیر مدرسه عالی مطالعات اسلام غرب قم، هم با ارائه مقاله خود به مقوله ضرورت ارائه محتوای خوب به جوانان برای تقویت بنیه عقیدتی اشاره کرد و خداپرستی و خداترسی را پیش در آمد پرهیز از خشونت خواند.
به اعتقاد این استاد حوزه، هر خشونتی منشأ مادی دارد که نوعی دوری از خدا را تداعی می‌کند.
به گفته وی در مرام امام رضا(ع) مفهوم جهاد، حرکت بر روی ریل خدا پرستی و توحید است، هر کاری که خدا توصیه کند مظهر نیکی و نهی خدا مظهر پلیدی است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی