پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در پنجمین نشست تخصصی کنگره جهانی حضرت رضا(ع) مطرح شد:
۱۴۰۳-۰۲-۲۵

تفکرات متفکران غربی ذهن دانشمندان مسلمان را تسخیر کرده است/ ماجرای غزه نقاب از چهره غربی‌ها برداشت

پنجمین نشست تخصصی کنگره جهانی حضرت رضا(ع)  با موضوع «عدالت اجتماعی مبتنی بر تعالیم رضوی» به دبیری دکتر مسعود میرزایی  در نوبت عصر روز دوشنبه 24 اردیبهشت و همزمان با روز نخست برگزاری این کنگره در ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار و به موضوعاتی چون تسخیر ذهن دانشمندان مسلمان از سوی اندیشمندان غربی و لزوم غربی زدایی از محیط های علمی کشور تاکید شد.

به گزارش آستان نیوز، دکتر محمد زالی استاد دانشگاه تهران در ابتدای این نشست در خصوص پژوهش خود با موضوع «آیاخوانش درون دینی از عدالت اجتماعی ممکن است؟ » گفت: وظیفه حاکم این است که عدالت را در سطح جامعه پیاده کند. و مفهوم عدالت اجتماعی را به فعل تبدیل کند.
در ادامه ندا الحدید پژوهشگر هنر در دانشگاه لوند سوئد با موضوع«تکریم هنر تجسمی، خدمت به امام رضا(ع) از طریق هنر محمود فرشچیان» به صورت مجازی در این موضوع برای حاضران به ایراد سخن پرداخت.
دکتر نعمه دهش فرحان، رییس دانشکده علوم اسلامی دانشگاه بغداد، نیز به ارائه مقاله خود با موضوع «الگوهای چالش علوی و مضامین مقاومت رضوی و تاثیر آن در دستیابی به امنیت اجتماعی» پرداخت و گفت: در سیره امام حسین(ع) شهادت اتفاق افتاد تا عدالت در جامعه برقرار شود.به طور کلی ائمه از ظهور اسلام برای برپایی عدالت جنگیدند و مبارزه کردند.
وی ادامه داد: در سیره امام رضا(ع) در مواجه با حکومت،  رفتارهایی از آن حضرت دیده می شود تا با تدابیر و راهکارهایی  عدالت را در جامعه اقامه کنند.
رییس دانشکده علوم اسلامی دانشگاه بغداد نهضت‌ها و قیام‌هایی که در عصر ائمه اتفاق افتاده را در راستای گسترش عدالت و مبارزه با ظلم عنوان کرد.

جایی خالی اندیشه های دینی مبتنی بر عدالت در دانشگاه ها
هم چنین دکتر طلال عتریسی استاد دانشگاه معارف اسلامی لبنان در موضوع« بحران انسان معاصر در پرتوی بینش تمدنی امام رضا(ع)» سخن گفت.
وی با تاکید بر اینکه آموزه های قرآنی و رضوی بدون درک چالش های معاصر قابل فهم نیست گفت: آنچه امروز بر فضای علمی و دانشگاهی دنیای اسلام درباره عدالت حاکم است، همان اندیشه غربی است  و حقیقت آن است که تفکرات اندیشمندان غربی درباره عدالت ذهن دانشمندان مسلمان را تسخیر کرده است و جایی برای بروز اندیشه‌های دینی درباب عدالت در فضاهای علمی ما باقی نمانده است و دانشمندان مسلمان پذیرفته‌اند که تفکرات غربی درباره عدالت صحیح است.
طلال عتریسی ادامه داد: غربی ها با رسانه های گسترده ای که در اختیار دارند تفکرات خودساخته درباره عدالت را هم به تمام جهان از جمله جوامع اسلامی مخابره کرده اند و برای مقابله با تفکرات مسلمان‌‌ها هم باید از همین زبان و تریبون استفاده کنند.
این استاد دانشگاه  تصریح کرد: غربی‌ها در جهان اینطور جا انداخته‌اند که غرب مهد عقلانیت است و اسلام دینی ضدعقلانی است اما عقلانیت غرب فاشیسم، نازیسم و صهیونیسم را به وجود آورده و نتیجه آن را در جنایات امروز اسراییل می‌توان به وضوح دید.

دکتر طلال عتریسی در پایان سخنانش گفت: دانشگاه‌ها و علمای جهان اسلام باید راهی برای برون رفت از چیرگی تفکرات غربی در فضاهای علمی خود بیابند تا بتوانند اندیشه‌های اسلامی را بیان کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی