پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با افتتاح بزرگترین مرکز تخصصی درمان ناباروری شرق کشور صورت می‌گیرد؛
۱۴۰۳-۰۲-۲۵

ارائه بسته کامل خدماتی به زوجین نابارور در بیمارستان رضوی

ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات پزشکی در حوزه درمان ناباروری در کشور به مثابه رویش امید در قلب زوجینی است که سال‌هاست چشم انتظار تولد فرزندی هستند؛ فرزندی که از تار و پود وجودشان باشد و میراث خانوادگی‌شان را حفظ کند. آستان قدس رضوی نیز به زودی با افتتاح بزرگترین مرکز تخصصی درمان ناباروری شرق کشور در بیمارستان فوق تخصصی رضوی، این شکوفه امید را در جسم و جان زوجین بسیاری بارور خواهد کرد.

به گزارش آستان نیوز، بیمارستان رضوی به عنوان مجهزترین مرکز درمانی وابسته به آستان قدس رضوی، هر ساله در تلاش است با ارتقای امکانات و تجهیزات پزشکی خود و جذب برجسته‌ترین استادان و متخصصان، بر سطح خدماتش بیفزاید چنان‌که در حال حاضر مرکز تخصصی درمان ناباروری این بیمارستان نیز مراحل نهایی راه‌اندازی خود را طی می‌کند.

در این میان، به سراغ دکتر فرید فرخی مسئول بخش جنین‌شناسی مرکز درمان ناباروری بیمارستان رضوی می‌رویم تا در خصوص ویژگی‌های این مرکز جدید با او هم‌کلام شویم. دکتر فرخی، متخصص پاتولوژی و فوق تخصص جنین‌شناسی است که 19 سال در این بیمارستان مشهد فعالیت می‌کند.

چگونگی احداث مرکز
از دکتر فرخی درباره اهداف احداث این مرکز می‌پرسیم و او پاسخ می‌دهد: با توجه به سیاست‌های کشور در حوزه افزایش جمعیت و از طرف دیگر، رشد روزافزون تعداد مراجعان بخش درمان ناباروری بیمارستان رضوی در فاز یک و گسترش همکاری‌های پزشکان متخصص در این حوزه با بیمارستان، نیاز به راه‌اندازی مرکزی بزرگتر با هدف افزایش ظرفیت پذیرش مراجعان بود، از این رو با توجه به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی، حوزه درمان این آستان مقدس ملزم به ورود به این حوزه شد.

مسئول بخش جنین‌شناسی مرکز درمان ناباروری بیمارستان رضوی ادامه می‌دهد: با اخذ تصمیمات کلان آستان قدس رضوی در خصوص احداث یک مرکز تخصصی و مجهز با استانداردهای روز دنیا در بیمارستان، بنای این مرکز طراحی و اجرای پروژه ساخت آن از سال 1401 در داخل محیط بیمارستان آغاز شد.

او می‌گوید: از آنجایی‌که بنای این مرکز با هدف ایجاد چنین مرکز مجهزی طراحی شده، بنابراین استانداردهای روز جهانی در بالاترین سطح در آن رعایت شده است. در این بین، بخشی از تجهیزات مورد نیاز این مرکز از داخل بیمارستان تهیه و بخش دیگر با تأمین بودجه لازم خریداری شده است.

معرفی بخش‌ها و خدمات
فوق تخصص جنین‌شناسی بیمارستان رضوی بیان می‌کند: این مرکز درمان ناباروری دارای بخش‌های اصلی «جنین‌شناسی»، «پرستاری» و «اتاق عمل» خواهد بود که ارائه خدمات آن در پنج اتاق عمل اختصاصی‌، ریکاوری و سایر خدمات مرتبط در زیرمجموعه بخش پرستاری، تحت نظر مدیرگروه زنان بیمارستان انجام می‌شود.

دکتر فرخی با تأکید بر این‌که بخش جنین‌شناسی تحت مدیریت او نیز شامل واحدهای آندرولوژی، جنین‌شناسی و ژنتیک و همچنین بانک‌های ذخیره تخمک، اسپرم و جنین خواهد بود، می‌گوید: به طور مثال این مرکز با برخورداری از بانک اسپرم، امکان انجماد و نگهداری اسپرم را برای آقایان مبتلا به سرطان که نیاز به انجام شیمی‌درمانی دارند، فراهم می‌کند. بنابراین ارائه خدمات مرکز به درمان ناباروری زوجین محدود نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: در این مرکز ابتدا برای مراجعان پرونده تشکیل می‌شود تا مجموعه معاینات و آزمایش‌های اولیه آنان انجام شود. پس از کسب نتایج و مشاوره با متخصصان مرکز، در خصوص انتخاب نوع درمان ناباروری برای آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.
دکتر فرخی تصریح می‌کند: در این مرکز خدمات مختلفی اعم از خدمات سرپایی نظیر تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI)، انجام مراحل آی.وی.اف(IVF) همچون تخمک‌کِشی، خدمات دارویی و تزریقات مورد نیاز و...، به زوجین ارائه می‌شود.

ویژگی‌های بارز مرکز
در ادامه مسئول بخش جنین‌شناسی مرکز درمان ناباروری بیمارستان رضوی اظهار می‌کند: همچنین با حضور پزشکان در رشته‌های مختلف تخصصی همچون زنان، اورولوژی، غدد و روانپزشکی در این مرکز، امکان ارائه تمامی خدمات پزشکی کشور در درمان نازایی وجود دارد. به عبارتی زوجین نابارور نیازی به مراجعه به سایر مراکز نخواهند داشت.

او می‌افزاید: از طرف دیگر، در جامعه امروز مسائلی همچون اهدای جنین، تخمک و رحم جایگزین مطرح است که این خدمات مرتبط و انجام مراحل شرعی و حقوقی آن‌ها نیز طبق قوانین مدون کشور در این مرکز ارائه خواهد شد.

فوق تخصص جنین‌شناسی بیمارستان رضوی، وجود واحد ژنتیک مجزا را از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مرکز درمان ناباروری می‌داند و تصریح می‌کند: بدین‌ترتیب تعیین جنسیت جنین نیز در این مرکز انجام می‌شود.

به گفته دکتر فرخی، در واقع بیمارستان رضوی با راه‌اندازی این مرکز درصدد ارائه بسته کامل خدماتی در حوزه درمان ناباروری به زوجین در یک محل و به صورت متمرکز، بدون مراجعه بیماران به ساختمان‌ اصلی بیمارستان است.

او ادامه می‌دهد: از طرف دیگر بیمار تحت درمان ناباروری ممکن است به یک عمل جراحی عمومی نیاز داشته باشد که در چنین مجموعه بیمارستانی مجهزی، تمامی امکانات پزشکی برای مراجعان فراهم است.

مسئول بخش جنین‌شناسی مرکز درمان ناباروری بیمارستان رضوی در این خصوص توضیح می‌دهد: به طور مثال، بیمارستان دارای یک آزمایشگاه بزرگ و مجهز است، از این رو امکان انجام تمام آزمایش‌های مورد نیاز مراجعان از جمله آزمایش‌های فوق تخصصی در این مجموعه درمانی وجود دارد.

او می‌افزاید: البته زوجین با آرامش خاطر می‌توانند مراحل نمونه‌گیری خود را در مرکز درمان ناباروری بیمارستان رضوی انجام دهند و نیازی به مراجعه به آزمایشگاه در داخل ساختمان اصلی بیمارستان ندارند.

دکتر فرخی با تأکید بر این‌که این مرکز تقریباً به تمامی امکانات و دستگاه‌های پزشکی روز دنیا مجهز خواهد شد، می‌گوید: بیمارستان رضوی با وجود مشکلاتی که امروزه در تهیه مواد اولیه باکیفیت در بخش جنین‌شناسی و افزایش هزینه‌ها با آن‌ها روبرو است اما همچنان با توجه به اولویت‌های آستان قدس رضوی، از مواد استاندارد با بهترین کیفیت در انجام مراحل آزمایشگاهی خود استفاده می‌کند.

او تصریح می‌کند: تمامی مراحل لقاح و تشکیل جنین در محیط‌های استاندارد و تحت نظارت بخش جنین‌شناسی این مرکز با بهره‌گیری از تخصص و تجربه کارکنان بخش با دقت کامل انجام می‌شود.

به گفته مسئول بخش جنین‌شناسی مرکز درمان ناباروری بیمارستان رضوی، با ارتقای همه‌جانبه خدمات این بیمارستان در حوزه درمان ناباروری در قالب راه‌اندازی این مرکز مجهز در شرق کشور، شاهد افزایش چشمگیر جذب زوجین نابارور از داخل ایران و همچنین کشورهای منطقه خواهیم بود.

خاطرنشان می‎شود در راستای حمایت از اجرای سیاست‌های فرزندآوری، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» همزمان با ایام دهه کرامت و روز ملی جمعیت در بیمارستان رضوی مشهد افتتاح خواهد شد. این مرکز با زیربنای ۲۹۰۰ مترمربع، دارای بخش‌های مختلفی اعم از اتاق پزشکان، اتاق‌های عمل، جنین‌شناسی، داروخانه، آزمایشگاه تخصصی و... است و به بیماران و خانواده های نابارور داخلی و خارجی خدمات‌رسانی خواهد کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی