پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

نویسنده حوزه کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب :
۱۴۰۳-۰۲-۲۵

رسالت‌ مهم نویسندگان کودک، بیان ساده و روان زیبایی‌های رفتاری است

سید محمد مهاجرانی نویسنده مطرح حوزه کودک و نوجوان در بازدید از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: یکی از رسالت‌های مهم نویسندگان کودک، شفاف‌سازی، برجسته‌سازی و بیان ساده و روان زیبایی‌های رفتاری است که رفتار زیبا، مفهوم کلی و درختی تماشایی با شاخه‌ها و زیر شاخه‌های فراوان است.

 به گزارش آستان‌نیوز، «حجت الاسلام سید محمد مهاجرانی» متولد 1348 در اراک از نویسندگان و شاعرانی است که کتاب های زیادی در حوزه مذهبی در قالب شعر و داستان برای سه گروه سنی خردسال،کودک و نوجوان نوشته است. او معتقد است؛ یکی از رسالت‌های مهم نویسندگان کودک، شفاف‌سازی، برجسته‌سازی و بیان ساده و روان زیبایی‌های رفتاری است و رفتار زیبا، مفهوم کلی و درختی تماشایی با شاخه‌ها و زیر شاخه‌های فراوان است که ایثار و از خود گذشتگی یکی از شاخه‌های اصلی و مهم آن  به شمار می‌رود.  هم چنین رفتار زیبا می‌تواند در موضوعات مختلف مانند ایثار مال و ثروت، ایثار توان و انرژی، ایثار عاطفه و همدلی و ...  روی دهد. همدلی در فرهنگ ما از آن به عنوان انفاق یاد می‌شود که در شکل‌های مختلف خمس، زکات، صدقه، وقف و ... بروز پیدا می‌کند در بین این‌ها وقف اهمیت فوق العاده‌ای دارد.
او با اشاره به لزوم آشنایی کودکان با وقف و آثار آن در قالب داستان اظهار کرد: واقفان نقشی برجسته در احیا و ترویج ارزش‌های دینی و ملی داشته‌اند و نیاز است که عمل ارزشمند آن‌ها یعنی وقف برای نسل جدید به ویژه کودکان و نوجوانان تبیین شود تا این سنت حسنه مثل گذشته استمرار داشته باشد. هر اندازه آشنایی کودکان با موضوع مثل وقف بیشتر باشد ممکن است در آینده خود نیز واقف باشند و یا برای ترویج این امر پسندیده در جامعه تلاش کنند. می‌توان قصه‌های مختلفی را از وقف برای کودکان نوشت ؛ چرا که قصه و داستان این قدرت را دارند که یک مفهوم انتزاعی و دور از ذهن مثل وقف با پردازش ظرافت‌های داستانی به ذهن انسان نزدیک کند.
نویسنده مجموعه کتاب «فرهنگ وقف» تصریح کرد: دین اسلام، تنها نماز و روزه نیست؛ بلکه توجه به دیگران، خیرخواهی دیگران، انجام فعالیت‌های اجتماعی وتعامل و با دیگران نیز مورد تاکید اسلام است که یکی از بهترین نمونه‌های آن وقف کردن است.
حجت‌الاسلام مهاجرانی که سابقه چندین ساله در نگارش کتاب‌های‌مذهبی دارد، اذعان می‌کند: اصولا نگارش در حوزه دین دشوار‌تر از سایر حوزه‌هاست؛ زیرا نویسنده همیشه این دغدغه را دارد که مبادا مطلبی را نسنجیده و نادرست منتقل کند و به دین‌داری کودکان لطمه بزند. در بین بخش‌های دین، نوشتن شعر و داستان پیرامون احکام، باز دشوارتر از بخش‌های مربوط به عقاید و اخلاق است، زیرا هنگام نوشتن احکام باید تلاش کند حکم شرعی را دقیق و درست منتقل کند و چارچوب‌های شرع را در نظر بگیرد.

 از دیگ ننه حلیمه تا مجموعه «فرهنگ وقف» 
نویسنده کتاب مجموعه10 جلدی «فرهنگ وقف اظهار کرد: این مجموعه شامل داستان خواندنی و مصور در اهمیت وقف است. در هریک از این کتاب‌ها، علاوه بر یادآوری اهمیت و آثار مهربانی، از منظری متفاوت، داستان‌های از بخشش و همدلی در جامعه روایت می‌شود  وکودکان و نوجوانان ضمن مطالعه ماجرای آموزنده و هیجان‌انگیز با مفهوم، اهمیت، ارزش و آثار وقف آشنا می‌شوند. به طور مثال در یکی از جلدهای مجموعه فرهنگ وقف با عنوان خانه‌های شکلاتی کودکان داستانی پزشکی را می‌خوانند که خانه‌ای 300 متری را خریداری می‌کند. کودکان در ابتدا فکر می‌کنند که او فردی مال اندوز است؛ ولی آن پزشک خانه‌ای را که خریده تبدیل به آزمایشگاه می‌کند و برای استفاده کودکان محله وقف می‌کند. 
حجت الاسلام مهاجرانی با بیان اینکه اگر واقفان نبودند بسیاری از مدارس، کاروانسراها و مساجد وجود نداشت، گفت: در «فرهنگ وقف» توضیح دادم که بچه ها هم می توانند در حد توان خود وقف کنند.
مهاجرانی از کتاب «دیگ ننه حلیمه» به عنوان اولین اثر خود در موضوع عنوان می‌کند و می‌گوید: این اثر در نشر جمال چاپ شده است و روایت زنی به نام ننه حلیمه است که یک دیگ می‌خرد و آن را برای آشپزی مجالس در اختیار مردم محله خود قرار می‌دهد.
 گفتنی است: «جوجه‌های جور واجور»، «یک سبد انجیر بچین»، «از مورچه تا دایناسورها» و «سه سوته»، «خانه‌ی شکلاتی»، «بوستان بچه‌ها»، «بی نمک با نمک»، «برف شادی»، «دوربین بنیامین» و«پل پنجمی‌ها» عناوین مجموعه 10 جلدی «فرهنگ وقف» هستند که با تصویرگری مجید صابری نژاد و اسماعیل چشرخ در انتشارات به‌نشر برگزیده شده و توانسته در بخش تصویرگری بیستمین جشنواره ملی کتاب رشد برگزیده شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

تروریستی اعلام کردن سپاه نشانه اوج خباثت دشمنان ایران است
تولیت آستان قدس رضوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را قهرمان مبارزه با تروریست خواند و تروریستی اعلام کردن این نهاد مردمی…

تلویزیون اینترنتی