پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در پانزدهمین نشست تخصصی کنگره جهانی حضرت رضا(ع) مطرح شد؛
۱۴۰۳-۰۲-۲۶

خلقت و هستی بر پایه عدالت و  متوازن خلق شده است

پانزدهمین نشست تخصصی کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با موضوع«عدالت در تعامل با دیگری مبتنی بر تعالیم رضوی» و به ریاست دکتر محمود واعظی عصر سه شنبه 25 اردیبهشت برگزار و بر اهمیت تعادل و تعاون در راستای پیشرفت اسلامی تاکید شد.

به گزارش آستان نیوز، دکتر سیدعلی اکبر موسوی، رئیس مرکز فیزیک دانشگاه تهران، در این نشست با اشاره به موضوع مقاله خود با عنوان تعادل و تعاون رمز و راز پیشرفت بزرگ در پرتو حکمت الهی، عدالت را سرچشمه گرفته از عدل دانست و گفت: در نگرش امام رضا(ع) خلقت و هستی متوازن خلق شده و سرشت آن با عدالت برقرار شده است.
این استاد دانشگاه افزود: اگر تعادل و توازن  مدنظر قرار گیرد، جهان باعقل و علم دنیا را اداره می کند و در پرتو آن زندگی خوب و با عدالت برای همه شکل می گیرد.
موسوی معتقد است: دور شدن از تعادل، زمینه انحراف را فراهم می‌کند، چون تعادل منظومه ای  یکپارچه است.
وی جامعه متعادل را، در حرکت به سمت عدالت توصیف کرد و افزود: هرگونه انحراف در این موضوع تخریب به بار می‌آورد.

عدالت کیفری در آموزه‌های رضوی 
در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین فرزانه، استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی در توضیح مقاله خود با موضوع «عدالت کیفری در آموزه‌های امام رضا(ع)» گفت: عدالت فصل مشترک همه انسان‌ها است که از آن به عنوان کهن‌ترین آرزوی بشر یاد می‌شود.
وی افزود: همه در انتظار تحقق عدالت در همه زمینه‌ها هستند و عدالت واقعی با ظهور حضرت مهدی(عج) بر پا می شود، دعا می‌کنم با آمدن امام زمان(عج) عدالت کامل مستقر شود.
حسین فرزانه با تشریح برداشت‌های قشرهای مختلف از عدالت، عدالت کیفری و جزایی را مصداقی مطلوب از نگاه فقه ذکر کرد.
وی گفت: مهمترین اصل کیفری تناسب جرم با مجازات است که امری کاملا عقلایی است.
 

خلقت و هستی بر پایه عدالت و  متوازن خلق شده است


لزوم ورود منطق و سیره امام رضا(ع) به زندگی امروز
راسیم النفیس این نویسنده شیعی مصری، با ارائه تصویری از جامعه کنونی مصر، تاخت و تاز افراد بی منطق را نقد کرد و اظهار داشت: امام رضا(ع) با فریبکارانی مواجه بود که امروز هم در جامعه امثال آن هستند و باید با آنها با روش درست برخورد کرد.
وی با اشاره به تأسیس یک مرکز تفکر انحرافی با طرح آمریکا و هزینه امارات و مشارکت وهابی ها در مصر، خواستار تربیت نیروهای قوی برای تقابل با این رفتارها شد.
راسیم النفیس برای مقابله با سکولاریسم بین المللی تاکید کرد؛ باید منطق و سیره امام رضا(ع) را وارد زندگی امروز خود و رفتارهای‌مان‌کنیم.

حکم عادلانه از منظر امام رضا(ع) 
خانم وفا عیسی پژوهشگر لبنانی هم در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: ما باید در عصر انتشار اخبار ضد و نقیض در فضای مجازی، روش‌های مناسب داشته باشیم که مهمترین آنها روش امام رضا(ع) در بحث با مخالفان بود. 
وی با اشاره به زندگی سراسر پند امام هشتم(ع)، گفت: امام معصوم جایگاهی است که خدا آن را منصوب می‌کند اما ما فقط پیروی خوب باید داشته باشیم. 

منطق؛ قدرت حقیقت در وسایل ارتباطی مدرن
خانم دکتر میدون مرتضی استاد ریاضیات دانشگاه لبنان، هم با اشاره به شیوه‌های مناظره امام رضا(ع)، به ویژه برهان با قاعده، و برهان به تناقض از آنها به عنوان راهکارهای بسیار موثر در تقابل با مخالفان یاد کرد و خواستار کاربردی کردن این شیوه‌ها شد.
وی آگاهی بخشی، اقناع مخاطب، شگردهای قوی مباحثه را از آموزه‌های رضوی دانست که در دسترس قرار دارد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی