پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با حضور پژوهشگران ملي و بين‌المللي،
۱۴۰۳-۰۲-۲۷

افتتاحيه چهارمين كنگره بين‌المللي «امام رضا (ع) و علوم روز» برگزار شد

همزمان با دهه كرامت رضوي و در آستانه ميلاد با سعادت حضرت رضا(ع)، آيين افتتاحيه چهارمين كنگره بين‌المللي «امام رضا (ع) و علوم روز» در مشهد برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، آيين افتتاحيه چهارمين كنگره بين‌المللي امام رضا(ع) و علوم روز و برگزاري اولين نشست علمي اين كنگره با حضور پژوهشگران ملي و بين‌المللي از جمله دكتر والريو دويتو، دكتراي مطالعات اسلامي، دانشگاه آلبرت لودويگ فرايبورگ، دكتر زينب ياسين، استاد دانشگاه المعارف لبنان و دكتر سندو هيرا، نويسنده و محقق بين‌المللي مطالعات پسااستعمار و اساتيد و دانشجويان رشته‌هاي مختلف در سالن همايش شهيد سليماني واحد خواهران دانشگاه بين‌المللي امام رضا (ع) برگزار شد.
دكتر والريو دويتو با اشاره به ضرورت پيوند بين علوم روز و دين، خاطرنشان كرد: دو ضلع اعتقادات و منطق در تمامي جوامع وجود دارد، اما متأسفانه در جامعه مدرن اروپايي امروز، بين دين و منطق پيوندي وجود ندارد و از هم گسسته شده است.

 دين موضوعي علمي و احساسي است
به گفته اين محقق و پژوهشگر ايتاليايي، نسبت به دين نمي توان نگاه صرفاً علمي داشت و به عنوان يكي از شاخه هاي علم مانند فلسفه آن را قلمداد كرد، بلكه دين و اعتقادات علاوه بر رويكردي علمي، موضوعي احساسي، قلبي و دروني است.
وي در ادامه با بيان اينكه براي نخستين بار است كه به ايران و مشهد سفر مي كند، عنوان كرد: در ابتدا هيچ اطلاعاتي در مورد ايران و فرهنگ و آداب و رسوم آن نداشتم، اما به واسطه دعوت به كنگره جهاني امام رضا(ع) از مطالعاتي انجام دادم.
دكتر والريو دويتو افزود: معماري حرم مطهر رضوي بسيار براي من جذاب و شگفت انگيز بود و اين مكان مقدس را مي توان جلوه هايي از هنرهاي معماري منحصر به فرد معرفي كرد.
 

 تلاش استعمار براي جدايي دين و علم
دكتر سندو هيرا، نويسنده و محقق بين‌المللي مطالعات پسااستعمار در كشور هلند با بيان اينكه در طول تاريخ و در تمدن هاي مختلف در مورد علوم موضوعات مختلفي بيان شده است، عنوان كرد: متأسفانه آن چيزي كه بين پيوند دين و علم جدايي ايجاد كرده است، استعمار است و استعمار درصدد است براي استثمار ملت ها، دين را از علم جدا نمايد.
وي با اشاره به مطالعه 20 كتاب مختلف در مورد امام رضا(ع)، عنوان كرد: با توجه به شناختي كه من نسبت به شخصيت حضرت رضا(ع) كسب كرده‌ام، ايشان به عنوان يك عالم و انديشمند بزرگ، همواره در تمامي مسائل معتقد به پيوند بين علم و دين هستند و آن را قابل تفكيك و جدا شدن نمي‌دانند.
وي با اشاره به اينكه در مسيحيت رابطه بين علم و دين مورد پذيرش نيست، افزود:  در تمدن اسلامي، هيچ گاه بين عقل و منطق و دين تضاد و تقابل وجود ندارد، بلكه اين دو همراه و مكمل يكديگر قلمداد مي شوند.

 
مناظرات حضرت رضا (ع) منطبق با علم است

دكتر زينب ياسين، استاد دانشگاه المعارف بيروت لبنان ديگر سخنران اين مراسم با اشاره به جايگاه علم در مباني ديني و قرآني عنوان كرد: نه تنها در قرآن كريم بلكه تمامي گفتگوها و مناظرات حضرت رضا (ع) منطبق با علم بود.
به گفته اين استاد دانشگاه نه تنها در الهيات بلكه در تمامي شاخه‌هاي علوم بين دين و علوم نه تنها تعارضي وجود ندارد بلكه اگر به تنهايي مورد توجه باشد، به گمراهي كشيده مي‌شود.
به گفته اين پژوهشگر لبناني، تنها راه حل اصلاح جوامع بشري در عصر حاضر، توجه به علوم در كنار دين است و جدايي بين دين و علوم وجود ندارد.
در ادامه اين مراسم با حضور پژوهشگران ملي و بين‌المللي از سومين شماره فصلنامه بين‌المللي «امام رضا(ع) و علوم روز» كه بر اساس مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و به سه زبان فارسي، انگليسي و عربي منتشر شده است، رونمايي شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

پیوند مردم را با ائمه اطهار(ع) پس از محرم و صفر حفظ کنیم
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت حفظ پیوند با ائمه اطهار(ع) در طول سال گفت: حفظ پیوند با امام حسین(ع) و امام رضا(…

تلویزیون اینترنتی