پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۲-۲۹

امیدآفرینی و نشاط‌ در «زیر سایه خورشید»

آسمان این شهر با خورشید پر فروغش حال دیگری دارد. وقتی شمس الشموس همیشه تابانی داشته باشد چه نیاز به شمس آسمانی! خورشیدی که طلوعش همیشه به افق دل‌های بی‌قرار است. 

به گزارش آستان نیوز؛ دهه‌ای که کرامت می‌خوانیمش برابر است با میلاد اولاد با کرامت‌ آقا موسی بن جعفر (ع) که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می‌شود و به میلاد امام رئوف (ع) ختم می‌گردد. تقویم تاریخ به این زمان که می‌رسد تپش‌های استجابت و دعا دو چندان می‌شود. نه فقط ایران بلکه یک جهان مشتاق استشمام عطری می‌شود که بوی بهشت می‌دهد و پرچمی که رنگ سبزش آرامش است و آشوب دل را می‌زداید. بی‌شک در لحظه لحظه‌های این زمان و مکان دستان پر مهر این خاندان بر سر ماست و دل‌های خسته و مشتاق زیر سایه پر مهر آنان آرام و قرار می‌گیرد.  
این دهه نماد ابراز ارادت ویژه مردم کشورمان نسبت به امام رضا(ع) و سایر بزرگوارانی است که میلادشان در این ایام مصادف شده. همین بهانه‌‌ مناسبی است برای نشر معارف ناب رضوی و رساندن این معارف به تشنگان و محبان این خاندان در هر کجا که هستند تا علاوه بر پرداختن به جشن‌ها و شادمانی‌‎ها، با فرهنگ‌سازی بذر امید و نشاط و شادابی را بین مردم منتشر کنند. 
 

17 سال با کاروان خدام
قطعا بهترین نقطه اتصال در زیارت از صحن و سرای حضرت رضا(ع) صورت می‌گیرد، اما گاهی این فرصت برای زائر فراهم نمی‌شود، پس چه بهانه‌ای بهتر از این که زائر را از راه دور مهمان این صحن و سرا کرده و از دریای پر مهر این امام سیرابش کنیم.
جشن‌های مردمی دهه کرامت آستان قدس تنوع قالب و برنامه‌های متعددی را با اهداف مختلف ذیل خود گنجانده که بدون شک مهم‌ترین آن حضور کاروان زیر سایه خورشید به اقصی نقاط ایران و جهان است. 
کاروان‌های زیر سایه خورشید چند سالی است که با ایجاد فضایی بر اساس قرابت معنوی به بهانه حضور خدام رضوی و برافراشته کردن پرچم رضوی حال و هوای زیارت را برای مردم به ارمغان می‌برد.
امسال شاهد هفدهمین سال حضور کاروان‌های زیر سایه خورشید در ۲ هزار و ۱۰۰ نقطه کشور از 29 مرکز استان هستیم. کاروان‌هایی که در نقاط مختلف کشور نظیر شهر‌ها و روستا‌های دور افتاده، عشایر، هنگ‌های مرزی و… حضور پیدا می‌کنند و برنامه‌های خود را به عنوان وسیع‌ترین عملیات فرهنگی با اعزام 90 کاروان برگزار می‌کند.
در فضای بین‌الملل نیز امسال کاروان زیر سایه خورشید در ۱۸ کشور مختلف حضور یافته و برنامه‌های فرهنگی مختلفی برای مسلمانان و ادیان مختلف اجرا می‌کند.  
از شمالی‌ترین نقطه ایران تا جزایر سیری و بوموسی، و از شرقی‌ترین خطه تا مرزی‌ترین نقاط غرب، دل‌ها شوق حضور خادمان را می‌طلبد تا کوی و محله‌ متبرک شود به نام حضرت رضا(ع). همان امامی که وقتی نامش برده می‌شود مریض شفا می‌گیرد و اسیر به خوش یمنی این ایام آزاد می‌گردد. 
 

میزبانی زرندی‌ها از سفیران امام مهربانی
مردمان سخت کوش زرند هم امسال از نعمت حضور خدام علی بن موسی الرضا(ع) محروم نبودند و در اجتماعی بیش از 5 هزار نفری، جلوه‌ای ناب از عشق و ارادت به ائمه اطهار(ع) به ویژه علی بن موسی الرضا(ع) را به نمایش گذاشتند.
زرندی‌ها در وادی عشق به امام مهربانی‌ها همیشه پیشتاز بوده‌اند و در میزبانی از کاروان زیر سایه خورشید اعزامی به کرمان سنگ تمام گذاشتند و عشق و ارادت خود را به امام رضا(ع) و خادمانش و پرچم متبرک آستانش به شایستگی به نمایش گذاشتند. 
 

سرود آزادی 
دیار «نخل و آفتاب» هم امسال از همان روزهای نخست دهه کرامت چشم به راه حضور کاروان زیر سایه خورشید بود. کاروان خدام رضوی شهر به شهر و جزیره به جزیره استان هرمزگان را پیمودند تا فضا را معطر کنند به شمیم رضوی.  
حال و هوای بندرعباس، میناب، جاسک، پارسیان، تنب بزرگ و کوچک، سیری، ابوموسی و ... در این ایام هم دیدنی بود.
حضور کاروان خدام با سلام و صلوات، به همراه پرچم گنبد بارگاه ملکوتی ثامن الحجج در زندان جزیره قشم صحنه‌های به یاد ماندنی را رقم زد. افرادی که به هر دلیل و جرمی در بند بودند، بوسه بر پرچم متبرک حرم رضوی زدند و حاجات خود را به امام مهربانی‌ها گفتند و خادمین هم پیام رهایی را به گوش چهار زندانی جرائم غیرعمد رسانند و طعم آزادی را برای آنان به ارمغان بردند.
زندان مرکزی قزوین هم شاهد حضور خادمان امام رئوف بود و به یمن پرچم سراسر نور بارگاه نورانی حضرت ثامن الحجج اولیای دم با استعانت به حضرت رضا (ع) از قصاص خود چشم‌پوشی کردند و به واسطه‌ خوان کرامت امام رئوف، مرد 56 ساله‌ پس از ۴ سال از دار مجازات نجات یافت.
 

شمیم عطر حرم از راه دور
عاشقان و شیفتگان هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، همیشه رسم عاشقی را به امام رئوف خوب می‌دانند، چه زمانی‌که به زیارتش مشرف می‌شوند و چه زمانی که هزاران هزار فرسنگ از حرم دورند. آنها سال‌هاست با کاروان زیر سایه خورشید زائر شده‌اند. پیر و جوان، زن و مرد، کودک و بزرگ فرقی نمی‌کند، همه آمده‌اند تا بوی حرم را از کیلومترها دورتر استشمام کنند و به امامشان سلام دهند. 
کاروان خدام بارگاه منور رضوی همچون سال‌های گذشته با حضور در استان زنجان در دیدار‌های مردمی و جشن‌‍‌های دهه کرامت حضور یافتند و با برگزاری جشن تکلیف دختران، پخش صلوات خاصه در ساعت عاشقی 8 در تمامی مساجد و ادارات و ارگان‌ها و کارخانجات، عیادت از بیماران، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران شادی و نشاط معنوی را به مردم هدیه دادند.
 

«با شما سربلندیم»
بی‌تردید امروزه زیر سایه خورشید، تبدیل به یک رویداد بزرگ مردمی شده که از دل آن صدها اتفاق و جریان فرهنگی شکل گرفته؛ برپایی و شرکت در اردوهای جهادی، اهدای خون، دستگیری از بیماران بی بضاعت، تسویه حساب بدهی نیازمندان، آزادی زندانی و ده‌ها برنامه‌ دیگر حکایت از این دارد که این همدلی، مهربانی، امیدآفرینی و خدمت کریمانه که از جمله مصادیق سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت رضا (ع) است در حال گسترش است و گام‌های موثری در راستای تحقق شعار دهه کرامت امسال که «با شما سربلندیم» به یاری مجموعه‌های جوان مومن انقلابی برداشته شده است.


 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی