پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با همکاری سازمان کتابخانه های رضوی و موزه بزرگ خراسان صورت گرفت:
۱۴۰۳-۰۲-۲۹

گرامی داشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی با شعار موزه ها برای آموزش و پژوهش

سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با همکاری موزه بزرگ خراسان، آیین گرامیداشت روز جهانی موزه را با شعار موزه ها برای آموزش و پژوهش برگزار کردند. 

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم که در تالار برگزاری همایش های موزه بزرگ خراسان واقع در پارک کوهسنگی برگزار شد، یاد کردن از گذشتگان را یک خط راهبردی عنوان کرد که در قرآن مکرر به آن اشاره شده است.
 

موزه های رضوی دالان معرفی هویت اسلامی
وی با این بیان که نمی توان گذشته را فراموش کرد، گفت: جهت گیری قرآن در خصوص تاریخ ترییت و تعالی انسان است زیرا که شناخت این پیشینه در تمدن سازی حائز اهمیت است و بر این اساس در قرآن به مطالعه تاریخ دعوت می شوید. 
حسینی همچنین به احداث موزه جامع رضوی با زیر بنای بیش از۸۰ هزار متر مربع اشاره کرد و افزود: موزه های رضوی می تواند در چیدمان خود با الهام از آیات و احادیث، دالان معرفی هویت اسلامی و مکمل زیارت باشند.
وی به اجرای طرح به روزنمایی گنجینه های رضوی نیز پرداخت و گفت: موزه های رضوی 17 گنجینه دارد که در نظر داریم به مرور آنها را بازنمایی کنیم و آثار جدیدی را به نمایش بگذاریم .
حسینی تصریح کرد: این طرح امسال با موزه قرآن آغاز شده است و بعد از۴۰ سال نسخه های قرآنی این گنجینه بازیابی می شود و  با تلاش کارشناسان ۱۱۴ نسخه بر اساس آرایه های هنری، خطی و قدمت از میان ۲۳ هزار نسخه قرآنی استخراج شده به نمایش گذاشته خواهد شد. 
 

گرامی داشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی با شعار موزه ها برای آموزش و پژوهش


هم افزایی برای معرفی فراملی موزه های مشهد
سیدجواد موسوی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی دیگر سخنران این مراسم،  ارزش واقعی موزه ها به خصوص میراث دفاع مقدس را در معرفی ارزش هویتی آن به نسل امروز و حفظ آن برای نسل های آینده خواند که نیازمند همراهی و همکاری تمامی دستگاه های  فرهنگی است.
وی با اشاره به ثبت ۲۰۴۹ اثر تاریخی در استان خراسان به آماری تفکیک شده در خصوص آثار منقول و غیرمنقول بافتها، مجموعه ها،تپه ها و محوطه ها و دیگر آثار اشاره کرد.
 

رونمایی از منابع مطالعاتی موزه
در این مراسم که با رونمایی از مجموعه منابع مطالعاتی موزه و میراث فرهنگی نیز همراه بود، مجموعه آثار خانم سارا الهی عضو ایکوم یونسکو با عنوان «قدرت موزه ها»، «موزه، پایداری و سلامت»، «موزه دریچه ای به سوی روشنایی» که به ترتیب براساس شعارهای ایکوم در سال های 2022، 2023 و 2024تنظیم و به 6 زبان روسی، آلمانی، عربی، فرانسه، انگلیسی و فارسی ترجمه شده و کتاب «جام جهان بین» (گزیده ای از نفایس موزه رضوی در فهرست آثار ملی ایران) اثر حشمت کفیلی رونمایی به عمل آمد. 
رونمایی از سکه ولایتعهدی امام رضا(ع) ضرب شده در سمرقند به سال 202  هجری قمری، بازدید از نقاشی پرده کشی قهوه خانه ای که با نقالی همراه بود و اجرای برنامه نقالی به مناسبت گرامی داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی توسط دو نوجوان به نام های باران باقریان و امیر ارسلان کلانتری با موضوع  «دختران ایران زمین روایت گشسب بانو» از دیگر برنامه هایی بود که در ادامه این مراسم به اجرا در آمد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی