پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

حال و هوای حضور قرآن آموزان مهدالرضا(ع) در حرم مطهر رضوی     
۱۴۰۳-۰۲-۳۰

شکوفایی «غنچه‌های رضوی» در بوستان عالم آل محمد(ع) 

صدای همهمه و شادی کودکانه‌شان همه صحن را پر کرده است. غنچه‌های رضوی دسته دسته در جوار عالم آل محمد(ع) حلقه‌های قرآن آموزی تشکیل داده‌اند. گروهی سوره کوثر می‌خواند و گروهی صلوات خاصه امام رضا(ع)، حلقه دیگر نوآموزان زمزمه شعری امام رضایی بر لب دارند و حلقه‌ای دیگر دست‌های کوچکشان را به سوی آسمان بلند کرده‌اند و دعای فرج امام زمان(عج) را می‌خوانند. 

دنیایی از سرور و شادی در بین آنها موج می‌زند و دلیل خوشحالی کودکانه آنها این است که امروز کلاس درس‌شان را در حرم امام مهربانی‌ها برپا کرده‌اند و به قول خانم مربی میهمان آقا هستند.  
 

حضور"غنچه های رضوی"در حرم امام مهربانی
برگزاری پنجمین دوره محفل قرآنی"غنچه‌های رضوی" ویژه کودکان مهدالرضا(ع) همزمان با ایام دهه کرامت بهانه‌ای شده برای حضور جمعی از قرآن آموزان مهدالرضا(ع) در حرم مطهر رضوی همزمان با این ایام پر نور و سرور. در این طرح تا پایان اردیبهشت ماه روزانه 30 محفل قرآنی با حضور 700 قرآن‌آموز مهدالرضا(ع) در صحن پیامبر اکرم(ص) حرم مطهر رضوی تشکیل می‌شود. با اجرای این طرح در واقع کودکان مهدالرضا(ع) یک جلسه آموزشی کلاس درس خود را در حرم مطهر رضوی برگزار می‌کنند. کودکان در این محفل، برنامه روخوانی قرآن، آموزش سیره معصومین(ع)، آیات و روایات موضوعی، نقاشی و رنگ آمیزی و دیگر فعالیت‌های آموزشی که در کلاس درس خود داشته‌اند را انجام می‌دهند. 
 

زیباترین خاطره مشترک بچه‌های مهدالرضا(ع)
در بین حلقه‌هایی که غنچه‌های رضوی در این عصر زیبا و با طراوت بهاری در صحن پیامبر اعظم(ص) تشکیل داده‌اند، در جمع گروهی از بچه‌ها که زمزمه شعری امام رضایی برلب دارند میهمان می‌شوم. برای لحظاتی شعر را با آنها زمزمه می‌کنم"چه حرم نازی داری، چه حیاط خوشگلی، آقا واسه بازی داری، از تو خاطره دارم یادگاری...." شعرخوانی آنها که به پایان می‌رسد با مربی کلاس، خانم فهیمه غفاری از مسجد زین‌العابدین محله میرزا کوچک خان هم‌صحبت می‌شوم. او می‌گوید: هر سال یک جلسه از کلاس‌های درس بچه‌های مهدالرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) برگزار می‌شود و این شاید یکی از بهترین و زیباترین خاطرات مشترک بچه‌های مهدالرضا(ع) باشد چرا که همراه دوستان و مربی خود به زیارت امام رضا(ع) می‌آیند.
 

شعرخوانی کودکانه مهدیار برای بابا رضا
مهدیار رمضانی یکی از فراگیران مهدالرضا(ع) است که امروز همراه دوستان و خانم مربی مهربانش به زیارت امام رضا(ع) آمده است. مهدیار در حالی که دنیایی از شادی در چشمش موج می‌زند می‌گوید: وقتی خانم مربی به ما گفت که قرار است فردا همراه بچه‌ها به حرم آقا جان برویم خیلی خوشحال شدم و امروز آمده‌ام قرآن‌هایی که یاد گرفته‌ام را برای امام رضا(ع) بخوانم تا آقا را خوشحال کنم و بعد هم شروع می‌کند به خواندن شعر "بابا رضا". مهدیار در حای که نگاهش به گنبد طلایی دوخته شده و بال خیالش بر فراز آسمان حرم به پرواز در آمده نفسی تازه می‌کند و شعرش را اینگونه آغاز می‌کند. 

"دوست دارم صدات کنم بابا، دوست دارم صدات کنم بابا رضا 
یادته اون دفعه تو دفتر مشقم، به چه سختی یه دونه بابا نوشتم
حالا اومدم که جایزه بگیرم، این دفعه هشت تا امام رضا نوشتم..."
 

کلاس درس در محضر آقا امام رضا(ع) 
الهه کاملی مربی حلقه بعدی این جمع قرآنی است که می‌گوید: احساس می‌کنم امروز امام رضا(ع) نظر ویژه‌ای به کلاس ما دارد و این لطف آقا است که ما را میهمان این حرم با صفا کرده است تا خاطره این کلاس که یکی از آخرین جلسات کلاس درس ما در این سال تحصیلی است برای همیشه در ذهن من و بچه‌ها باقی بماند. این مربی پرتلاش قرآنی می‌گوید: ما همیشه در کلاس شعرهای امام رضایی می‌خوانیم برای همین بچه‌ها با امام رضا(ع) مانوس هستند و همه ما عشق و ارادت خاصی به محضر امام رضا(ع) داریم و امروز که کلاس در محضر خود آقا برگزار شده بچه‌ها حس و حال معنوی خاصی دارند و خود را در محضر آقا احساس می‌کنند. 

مرور آموزه‌های قرآنی مربی گرم قرآن آموزی به شیرین دخترکان است آیه‌ها و احادیث کاربردی  را که قبلا به آنها آموزش داده است را با هم مرور می‌کنند، تا حدیث "النظافة من الایمان"را می‌خواند بچه‌ها با صدایی بلند می‌گویند"پاکیزگی نشانه ایمان است"و بعد مربی آیه 31 سوره اعراف"َكُلوا وَاشرَبوا وَلا تُسرِفوا"  را می‌خواند و بچه‌ها ترجمه آن را می‌خوانند "بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید" و معصومه شریفی مربی کلاس مهدالرضا(ع) از مسجد فاطمه الزهرا(س) محله عبدالمطلب خوشحال و شادمان از اینکه بچه‌های کلاسش به این خوبی آیات و روایات را یاد گرفته‌اند و امیدوار است که این نوگلان با عمل به این آموزه‌های دینی زندگی قرآنی داشته باشند و همیشه عمل به دستورات قرآن را سرلوحه کار خود قرار دهند و در پناه قرآن و اهل‌بیت(ع) باشند. 
 

مهدالرضا(ع) از ابتدا تا کنون
هرچند مربیان کودک در این روزهای پایانی سال که شاهد به ثمر نشستن تلاش‌هایشان هستند از خوشحالی اشک شوق در چشم دارند ولی مسئولان و دست اندرکاران مجموعه مهدالرضا(ع) قطعا شادی مضاعفی در دل دارند و از دیدن این همه شور و نشاط و این همه موفقیت قرآن آموزان، خستگی کار یک ساله را از تن آنها می‌تکاند. یکی از این دست اندرکاران خانم بداغ آبادی مسئول مهدالرضاهای آستان قدس رضوی است که در حاشیه این محفل قرآنی بزرگ  می‌گوید: "غنچه‌های رضوی"برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ در حرم مطهر رضوی برگزار شد و تا سال ۱۴۰۲ همه ساله محفل قرآنی غنچه‌های رضوی در صحن‌های جمهوری اسلامی، ر واق امام خمینی(ره) و رواق دارالحجه برگزار می‌شد که امسال این محافل قرآنی را در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌کنیم. 
 

بیست و هفتمین دوره برگزاری کلاس‌های مهدالرضا(ع) 
این فعال قرآنی ابراز کرد: طرح مهدالرضا(ع) با هدف ترویج و گسترش معارف والای قرآنی در بین کودکان از سال 1377 در حال برگزاری است که در ابتدا معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی مسئولیت آن را بر عهده داشت ولی از سال 1396 با تاسیس مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، این مرکز اجرای این بخش را به صورت گسترده انجام می‌دهد.
بداغ آبادی افزود: سال آموزشی 1402-1403 بیست و پنجمین سال و بیست و هفتمین دوره برگزاری کلاس‌های مهدالرضا(ع) در 31 استان کشور است. در سال جاری بیش از 2 هزار نوآموز در مراکز آموزشی مهد الرضا(ع) سطح شهر مشهد آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و آیات و روایات کاربردی را به شیوه قصه و بازی فرا گرفته‌اند و به رسم هر ساله کلاس‌های مهدالرضا(ع) در مشهد و در آخرین روزهای سال یکی از کلاس‌های آموزشی خود را در حرم مطهر رضوی برگزار می‌کنند و امروز نیز شاهد حضور حدود 700 قرآن اموز مهدالرضا(ع) در  حرم مطهر عالم آل محمد(ع) هستیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی