پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۲-۳۱

یاری‌بخشی جهادگران رضوی به دامداران مناطق محروم لرستان

در دهه کرامت و در آستانه سالروز میلاد امام رئوف (ع) با همت کانون اردوهای جهادی عمرانی، 2200 راس دام سبک و سنگین منطقه عمومی میانکوه به مرکزیت قلعه نصیر مورد معاینه قرار گرفتند.

به گزارش آستان نیوز از لرستان، به مناسبت دهه کرامت و همچنین سالگرد عملیات حاج عمران، گروه‌های جهادی حوزه سلامت دام و طیور با حضور در روستای قلعه نصیر شهرستان پلدختر به انجام مجموعه اقدامات تخصصی سلامتی پرداختند. 
اسدالهی دبیر کانون اردوهای جهادی عمرانی در این زمینه بیان کرد: در این اردوی جهادی، انجام مجموعه اقدامات حوزه سلامت دام و طیور در سه محور انجام شده است تزریق واکسن دامداری‌های به جای مانده از طرح‌های واکسیناسیون همگانی که منجر به پیشگیری از بروز بیماری‌های ویروسی دارای تلفات بالا نظیر تب برفکی، PPR و آبله می‌شود، معاینه دام و طیور و ارائه نسخ تفکیکی همراه با ارائه توضیحات متناسب با میزان دانش دامدار به نحوی که موثر واقع شود و آموزش‌های اساسی به دامدار به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار که از محورهای اصلی این اردوی جهادی است. 
وی افزود: کل دام‌های روستا شامل 2000 راس دام سبک نظیر گوسفند، بره و بز بوده و همچنین 200 راس دام سنگین نظیر گاو و گوساله است که به منظور معاینه دام‌های ساکنین روستا و عشایر اطراف آن، در ساعات ابتدایی روز به منازل مراجعه کرده و بصورت موازی در قالب چندین گروه به معاینه و واکسیناسیون دام‌ها پرداخته‌اند.
وی خاطر نشان کرد: مشکل بسیاری از دامداری‌های سنتی، عدم شناخت فیزیولوژی دام و تغذیه کافی دام بوده که صرفا با رهاسازی دام در مرتع و عدم توجه به مناسب بودن گیاه‌های مراتع برای تغذیه کامل دام، برخی نیازهای تغذیه‌ای دام مغفول می‌ماند و نیازمند پیگیری جهت تغذیه تکمیلی هست.
اسدالهی گفت: با توجه به بررسی مراتع توسط گروه‌های جهادی، پیشنهاد شد که حدود 100 الی 150 گرم کنسانتره یا جوی دو سر به صورت بلغور برای دام‌های سبک از نوع بره و بزغاله و همچنین حدود 500 گرم کنسانتره برای دام‌های سبک بالغ نظیر گوسفند و بز توسط دامداران تخصیص یابد.
وی در ادامه افزود: پیشگیری مقدم بر درمان است و در بررسی میدانی، برخی دام‌ها دارای انگل بوده و متاسفانه از چشم دامدارها به دور مانده است.
دبیر کانون اردوهای جهادی عمرانی گفت: در این اردوی جهادی به دامداران تذکر داده شد که داروهای ضد انگل داخلی اعم از کرم کپک یا کرم‌هایی که در جگر قرار دارند را در اولویت اقدامات درمانی قرار دهند. 
اسدالهی در گفتگو با دامداران تاکید کرد که با توجه به نگهداری دام‌ها و طیور در کنار یکدیگر، احتمال بروز مخاطرات جانی بالا بوده و از آنجا که برخی دام‌ها در برابر بعضی بیماری‌ها حساس هستند، لزوم جابجایی محل نگهداری دام و طیور ضروری بوده و چنانچه امکان ساخت جایگاه نگهداری مجزا میسر نیست، جابجایی محل تغذیه دام‌ها توسط دامداران در اولویت قرار گیرد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی