پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۳-۰۱

پیشگامی آموزش زبان فراتر از کتاب و مدرسه در مدارس امام رضا(ع)

کانون زبان ‎های خارجه امام رضا(ع) از آغاز سال تحصیلی اخیر اقدامات مدون و برنامه‌ریزی شده‌ای را از تدوین کتب انگلیسی و بسته‌های مکمل تا برگزاری آزمون‌های مستمر و تحلیل نتایج برای ارتقای سطح دانش زبانی دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) به اجرا گذاشته است. 

 عباس خادم الرضا مدیر کانون زبان‎های خارجه امام رضا(ع) در گفت وگو با آستان نیوز به اهم اقدامات انجام شده طی سال تحصیلی اخیر در کانون زبان امام رضا(ع) زیر نظر بنیاد فرهنگی رضوی اشاره کرد و گفت: بالغ بر 5 هزار دانش آموز در مقاطع ابتدایی، متوسطه‌ اول و پایه دهم از متوسطه دوم تعیین سطح شده و از آن‎ها آزمون کتبی و شفاهی گرفته شد. 
وی ادامه داد: با آغاز سال تحصیلی، آموزش زبان بر اساس سطوح مختلف استانداردهای بین‌المللی(CEFR) شروع شد و دانش آموزان در کنار یادگیری سرفصل‌های درس ملی به یادگیری کتاب‌های بین المللی پرداختند. بسته‌های تخصصی آموزشی شامل کتاب اصلی، کتاب کار و محتوای صوتی و تصویری آموزشی تهیه و در اختیار همه 5 هزار زبان آموز مدارس امام رضا(ع) قرار گرفت. 
 

توجه به گستره و تنوع مخاطبان 
خادم الرضا در ادامه به ضرورت اطلاع‌‎رسانی و آموزش والدین اشاره کرد و گفت: در مهرماه سمیناری آنلاین به‌تفکیک والدین دانش آموزان ابتدایی و متوسطه برگزار شد تا در بدو امر اولیا با کم‌وکیف تغییر و تحولات صورت گرفته اعم از کتب کمک آموزشی، رویکرد نوین آموزش زبان انگیسی، فرایند تعیین سطح، بیان تفاوت‌های آموزش زبان با سال‌های گذشته و فراگیری صرف برنامه درس ملی آشنا شوند. 
وی با اشاره به بخش دیگری از فعالیت‌های صورت گرفته در این کانون زبان بیان کرد: کارگروه زبان انگلیسی متشکل از اعضای انجمن اولیا و مربیان و نمایندگان کلاسی تشکیل شد تا رابط انتقال دانسته‌ها، رویکردها و چالش‌های جدید به سایر مخاطبان آموزشی باشند. 
در گام بعد با تشکیل شوراهای دانش آموزی، جلسات متعددی با نمایندگان دانش آموزان برگزار شد و ضمن شنیدن نظرات و مشکلات آن‌ها، راه‌حل‌های ممکن مطرح شد تا مسیر جدید و تحولی یادگیری زبان انگلیسی در مدارس با فرازوفرود کمتری پیش برود.   
 

آزمون‌های هماهنگ ویژه هر پایه
مدیر کانون زبان امام رضا(ع) برگزاری آزمون‌های هماهنگ زبان انگلیسی را ویژه هر مقطع آموزشی، دیگر حرکت این کانون برشمرد و افزود: این آزمون‌ها در هر ترم دو بار با هدف آشنایی و آمادگی دانش آموزان با آزمون‌های نهایی و از کتاب درس ملی زبان و کتاب بین المللی مختص  آموزش کانون زبان امام رضا(ع) ترتیب داده شد. 
فایده دیگر این آزمون‌ها، پس از تحلیل و بررسی داده‌ها، شناختن نقاط قوت و ضعف دانش آموزان بود و جمع آوری شبکه مسائل دانش آموزان، بستر رفع اشکال و حل مسائل را برای کانون و نیز مدارس مهیا نمود. 
 

تلفیق آموزش زبان با امور تربیتی
خادم الرضا به نمونه‌ای از ابتکارات صورت گرفته در رابطه با تلفیق آموزش زبان انگلیسی با مفاهیم و مناسبت‌های ملی و فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: در نتیجه گفت‌وگو با راهبران آموزشی و معاونین پرورشی مدارس، ایده تلفیق مفاهیم آموزشی و تربیتی از جمله راه‌اندازی پویش‌های آموزشی ـ تربیتی در مدارس نظیر پویش «روز پدر» که از دانش آموزان خواستیم «یک جمله محبت‌آمیز به انگلیسی به پدرت بگو»؛ یا در پویشی به مناسبت شب یلدا «در کنار سفره یلدا، این شب رو به انگلیسی تبریک بگو»، ارائه طرح آموزشی «استیم» در قالب زبان انگلیسی، شروع کلاس‌ها با صلوات خاصه حضرت رضا(ع) به زبان انگلیسی، برگزاری رویدادهای نقاشی و طراحی در پایه‌های ابتدایی متناسب با مناسبت‌های ملی و مذهبی استخراج و مورد استفاده قرار گرفت.  
وی اضافه کرد: شبکه مسائل و دغدغه‌‎مندی‌های دانش آموزان و والدین آنها برگزاری جلسات متعدد و ارتباط‌گیری مستمر با راهبران آموزشی احصا و جهت رفع مسائل راه‌حل‌هایی پیشنهاد می‌شود. به عنوان مثال؛ میزان و نحوه انجام تکالیف درسی زبان برای دانش آموز و اولیا مورد سوال بوده که با استفاده از به‎روزترین رویکردهای آموزش زبان به آنها پرداخته و توضیحات خدمت مخاطبان آموزشی ارسال می‌شود.    
 

کمک هوش مصنوعی به آموزش زبان انگلیسی
وی با اشاره به مزیت‌های برگزاری وبینار «تاثیر هوش مصنوعی بر آموزش زبان انگلیسی» برای معلمان و دانش آموزان، گفت: این وبینار به منظور آشنایی معلمان با بسترهای نوین آموزش زبان، آشنایی با بازی‌های خلاقانه و جدید، اعمال تغییراتی در کیفیت تکلیف دادن، تهیه کاربرگ‌های آموزشی هم‌راستا با سرفصل‌های درسی، تفهیم تلفظ‌های واقعی به دانش آموزان، تمرین زبان با کمک هوش مصنوعی، رفع ایرادات و اشکالات و... مناسب استفاده حداکثری دانش آموزان و مدرسان بود. 
وی دیگر حوزه فعالیت این کانون را کمک به دانش آموزان شرکت‌کننده در محور ایفای نقش زبان انگلیسی جشنواره نوجوان خوارزمی عنوان و ابراز کرد: 10 جلسه مهارت‌افزایی در همه واحدهای  متوسطه اول امام رضا(ع) برای شرکت‌کنندگان تشکیل شد. علاوه بر این، برای آماده‌سازی بیشتر شرکت‌کنندگان، یک شبه‌جشنواره برگزار شد. در نتیجه این آموزش‌ها، رتبه‌های اول تا سوم نواحی4، تبادکان و چناران را دانش آموزان امام رضا(ع) کسب کردند و به مرحله منطقه راه پیدا کردند. 
 

اقداماتی در جهت آزمون‌های مرآت
خادم الرضا در بخش دیگری از این گفت‌وگو به عملکرد کانون زبان امام رضا(ع) بر نتایج آزمون «مرآت» اشاره داشت: با وجود عملکرد مثبت دانش آموزان متوسطه اول در آزمون مرآت با کسب امتیاز 70 درصد، دانش آموزان با امتیاز پائین‎تر از میانگین شناسایی شد و تمرکز و تمرین بیشتری بروی تقویت دانش زبانی آنها صورت گرفت.
گردآوری و تدوین گلچین سوالات گذشته مرآت و بارگذاری در بستر «پرس‌لاین» جهت پاسخگویی دانش آموزان دوره متوسطه اول در فرصت نوروزی از دیگر تلاش‌های کانون زبان بود که 90 درصد دانش آموزان به 70 سوال منتخب پاسخ دادند.  
وی اضافه کرد: پس از شناسایی نقاط ضعف‌ زبانی دانش آموزان سه پایه دوره اول متوسطه در آزمون‌‎های مرآت، کلیپ‌های آموزشی با محوریت پاسخ به این اشکالات تولید شد و همگی از آن استفاده کردند. 
مدیر کانون زبان‎های خارجه امام رضا(ع) در ادامه افزود: در گام بعد، از گلچین 70 سوال مرآت نیز آزمون شبه مرآت برگزار شد تا برآیند آن سطح زبانی دانش آموزان را نشان دهد.  
وی یکی از محورهای سال تحصیلی آینده را این طور تشریح کرد: به واسطه درخواست‌های زیادی که از مدارس مطرح مشهد داریم، قرار است در سال تحصیلی پیش رو، آموزش زبان را به سایر مدارس نیز انتقال دهیم که طبق بررسی‌های انجام شده، آورده‌های مختلفی به‌ویژه برندسازی کانون زبان امام رضا(ع) تحت عنوان بنیاد فرهنگی رضوی را به ارمغان خواهد آورد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی