پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

معاون پژوهشی دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س) تهران تأکید کرد؛
۱۴۰۳-۰۲-۳۱

لزوم بهره‌گیری از هنر رضوی در بخش‌های مختلف سبک زندگی ایرانیان

معاون پژوهشی دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س) تهران بر لزوم بهره‌گیری از هنر رضوی در بخش‌های مختلف سبک زندگی ایرانیان با تولید محصولات کاربردی تأکید کرد. 

احمد عابدینی در گفت‌وگو با آستان نیوز با اشاره به این‌که هنر تا به محصولات کاربردی مورد استفاده در زندگی مردم تبدیل نشود، نمی‌تواند سبک زندگی آنان را تحت تأثیر قرار دهد، اظهار کرد: با وجود پیشینه و قدمتی که کشور در حوزه هنر دارد، به جرأت می‌توان گفت سبک زندگی ما، متأثر از سبک زندگی غربی است. به بیان دیگر، سبک زندگی ما از هنرهای اصیل ایرانی جدا افتاده است.
وی ادامه داد: به طور مثال، اگر به وسایل مورد استفاده در منازل مردم نگاه کنید، از یک طرف ممکن است یک شیء قدیمی و سنتی ببینید و از طرف دیگر هم وسایلی که طرح و نقش آن‌ها هیچ ارتباطی با زندگی ایرانیان ندارد. این امر وجود التقاط را نشان می‌دهد. 
استاد گروه طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا(س) افزود: برای جلوگیری از این موضوع و بازگشت سبک زندگی ما به سبک سنتی متناسب با فرهنگ و ارزش‌های ایرانی باید هنرهای کاربردی تبدیل به محصول شده و وارد زندگی مردم شود. در این میان، برگزاری جشنواره گنجینه مهر می‌تواند به تحقق این امر بسیار کمک کند. 
وی گفت: در حقیقت تولید محصولات کاربردی مختلف، با استفاده از نقوش و آرایه‌های هنری حرم مطهر رضوی می‌تواند اهداف مورد نظر را محقق کند. در این میان، امتداد زیارت نیز می‌تواند یکی از این اهداف باشد. البته این امر بدان معنا نیست که فقط به طور مثال آثار تزیینی تولید شود. 
 

اهمیت برگزاری جشنواره‌ گنجینه مهر
داور نخستین جشنواره هنری گنجینه مهر در خصوص لزوم برگزاری این جشنواره نیز بیان کرد: به طور کلی جشنواره‌ها، شروع یک حرکت و جریان است به عبارتی برگزاری جشنواره به تنهایی کارایی خاصی ندارد، اما اگر این جشنواره به همان مکتب تبدیل شود، می‌تواند اثرگذار باشد. 
وی افزود: یعنی متولیان برگزاری جشنواره پس از دریافت آثار، از یک سو این آثار رسیده را تحلیل و بررسی کنند و از سویی دیگر، شرکت‌کنندگانی که آثار شاخص و خوب به جشنواره ارسال کرده بودند را انتخاب کرده و آنان را تشویق به تولید محصول کنند. انجام تمامی این مراحل می‌تواند به ایجاد آن جریان کمک کند. 
عابدینی تصریح کرد: امیدواریم آستان قدس رضوی در راستای شکل‌گیری مکتب هنر رضوی این مسیر را دنبال کند. در واقع، با پایان مراحل برگزاری نخستین دوره جشنواره گنجینه مهر، مراحل بعدی آن نیز انجام شود. 
همچنین وی گفت: بی‌تردید یک جشنواره هنری برای آن‌که به تمام اهداف خود برسد، نیاز به امتداد و استمرار دارد. بی‌شک اگر در نخستین دوره، تمام اتفاقات مورد نظر متولیان جشنواره رقم نخورد، در 10 سال آینده این امر با توجه و رعایت شروط و مراحل پس از پایان جشنواره، محقق خواهد شد.
در ادامه عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) اظهار کرد: در داوری نخستین جشنواره گنجینه مهر نیز بررسی شد؛ «آیا آثار به درستی از نگاره‌ها و نمادهای هنری موجود در حرم مطهر برگرفته شده است؟ هنرمندان این آرایه‌ها را با استفاده از چه هنری به محصول تبدیل کرده‌اند؟ و...».
این دکتری طراحی صنعتی افزود: در واقع مهمترین مسئله داوری جشنواره، بررسی این فرآیند بود. در این بین، برخی از شرکت‌کنندگان آثار زیبایی تولید کرده بودند که انتخاب بین چند اثر را سخت کرده بود.
 

نقش مکتب هنر رضوی
عابدینی در خصوص فعالیت‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با محوریت مکتب هنر رضوی نیز گفت: بی‌شک استفاده از هنرهایی که از گذشتگان به ما ارث رسیده به ویژه کنکاش در حوزه هنر رضوی با تأکید بر هنرهای بکار رفته در حرم مطهر رضوی، اقدام ارزشمندی است. 
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این اقدامات به مسیر خوبی منتهی شده و براساس آن آیین‌نامه و دستوراتی مدون شود و بتواند به هنرمندان برای تولید و خلق محصولات و آثار جدید کمک کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی