پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر ایران تأکید کرد؛
۱۴۰۳-۰۲-۳۱

اهمیت جشنواره هنری «گنجینه مهر» در امیدبخشی به دانشجویان هنر کشور

رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر ایران بر اهمیت جشنواره هنری «گنجینه مهر» در امیدبخشی به دانشجویان هنر کشور تأکید کرد. 

علیرضا شیخی در گفت‌وگو با آستان نیوز با تأکید بر ظرفیت علمی بالای دانشگاه هنر ایران اظهار کرد: برگزاری نخستین جشنواره گنجینه مهر به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با همکاری این دانشگاه، در راستای ادامه همکاری در ذیل انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین این دو نهاد هنری کشور رقم خورد. 
وی ادامه داد: عنوان این جشنواره از نام دو برند نهادهای متولی آن گرفته شده است چنان‌که دانشگاه هنر جشنواره‌های حوزه صنایع دستی خود را تحت عنوان «گنجینه» برگزار می‌کند و «مهر» نیز نام برند محصولات هنری رضوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است.
دبیر نخستین جشنواره گنجینه مهر گفت: از آنجایی‌که این مؤسسه بازار اقتصادی خوبی در حوزه هنر در کشور تدارک دیده است، از این رو یکی از اهداف برگزاری این جشنواره، فراهم کردن فضایی امیدبخش برای فعالیت هنرمندان به ویژه قشر دانشگاهی بود.  
دانشیار دانشگاه هنر ایران افزود: از تمامی ارتباطاتی که در دانشگاه هنر و همچنین در بسیاری از دانشگاه‌های هنری کشور داشتم برای اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری نخستین دوره این جشنواره و ترغیب جوانانی که در حوزه‌های مختلف هنری فعالیت می‌کنند، برای مشارکت در این جشنواره استفاده کردم. 
 

تجربه موفق در نخستین دوره
شیخی به ارسال 450 اثر به دبیرخانه نخستین جشنواره گنجینه مهر اشاره و بیان کرد: سطح آثار رسیده به این جشنواره در مقایسه با بسیاری از جشنواره‌های موضوع محور نشان داد که در نخستین دوره توانسته است از حد قابل قبول نیز فراتر رود. همچنین برخی از آثار جشنواره نسبت به جشنواره‌های مشابه از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار بود. 
وی ادامه داد: بنابر این جشنواره در گام نخست بسیار موفق برگزار شد. بی‌تردید آزمون و خطاهایی نیز در این دوره اتفاق افتاد که این کاستی‌ها در دوره‌های بعدی برطرف می‌شود و شاهد برگزاری جشنواره کامل‌تری خواهیم بود.
شیخی گفت: در انتخاب تیم داوری جشنواره نیز سعی شد از استادان و متخصصانی از گرایش‌های گوناگون هنری همچون صنایع دستی، گرافیک، هنرهای اسلامی و طراحی صنعتی و همچنین ساکن مناطق مختلف جغرافیایی استفاده شود تا داوری با نگاهی جامع در تمامی رشته‌ها در مجموع چهار بخش جشنواره انجام شود.
رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر تصریح کرد: تجاری‌سازی آثار منتخب، از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است که امیدوارم این امر نیز با حمایت‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تحقق یابد. 
 

از ارادت هنرمندان تا امتداد زیارت
شیخی با تأکید بر این‌که وجود مضجع شریف حضرت رضا(ع) در مشهدمقدس مایه افتخار همه ما ایرانیان است، اظهار کرد: هنرمندان مختلف همواره تلاش کردند ارادت و سرسپردگی خود را به آستان حضرت رضا(ع) در محدوده کاری خود و در قالب خلق آثار هنری متجلی کنند. 
وی در خصوص نقش هنرهای کاربردی در امتداد زیارت نیز گفت: بی‌شک بیشتر مسافرانی که به مشهدمقدس مشرف می‌شوند، در گام اول هدفشان زیارت حرم مطهر رضوی است و در زمان زیارت در این آستان مقدس نیز خاطرات خوشی برایشان رقم می‌خورد. 
دانشیار دانشگاه هنر ایران ادامه داد: در این میان، اگر زائران بتوانند شیء یا اشیایی را به عنوان سوغات از مشهد با خود به شهر و دیارشان به یادگار ببرند، مسلم است که آن سوغات، حس خوبی را به آنان منتقل می‌کند. 
وی افزود: در واقع، وقتی خاطراتی از یک تجربه زیستی در یک شهر برای زائران زنده شود، به نوبه خود می‌تواند کمک حال آنان باشد. البته وقتی آن شیء کاربردی باشد، در ارتباط بیشتر با زندگی روزمره زائران قرار می‌گیرد. بدین ترتیب، زمانی که این سوغات بخشی از خاطرات آنان را زنده کند، می‌تواند امتداددهنده مسیر زیارتشان باشد. 
گفتنی است، نخستین جشنواره هنری گنجینه مهر با موضوع «هویت‌بخشی به اسباب زندگی با الهام از نمادهای رضوی» با برگزاری مراسم اختتامیه آن و تقدیر از برگزیدگان در اردیبهشت ماه 1403 همزمان با دهه کرامت به کار خود پایان داد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی