پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۳-۱۱

جشن الفبا همراه بازی و ورزش و سنجش در مدرسه امام رضا(ع)

دانش آموزان به نوبت در ایستگاه‌های آموزشی و حرکتی قرار می‌گرفتند تا در حین انجام یک فعالیت جسمی‌ـ‌حرکتی، توان علمی و معلومات آن‌ها در حوزه حروف و اعداد محک بخورد.  

به گزارش آستان نیوز، امسال نیز جشن الفبای دانش آموزان پايه اول ابتدایی پسرانه امام رضا(ع) واحد8 به سبک و سیاقی متفاوت و خلاقانه در قالب ايستگاه‌های مهارت‌محور همراه با چالش آموزشی طراحی و اجرا شد. 
 

تازه آغاز راهه 
عنوان «جشن الفبا» در پایان سال تحصیلی، شاید این ذهنیت را برای دانش آموزان ایجاد کند که کار دیگر تمام شده و مرحله بزرگی را پشت سر گذاشته‌اند. اما عبارتی که در پیشانی ایستگاه‌ها جلب نظر می‌کرد، حرف دیگری به دانش آموزان می‌زد: «وقت شروع یک کار تازه است!»
جذابیت و شوروهیجان ایستگاه‌ها، نه‌فقط دانش آموزان که اولیای همراه آن‌ها را هم درگیر کرده بود و پابه‌پای فرزندشان در ایستگاه‌ها مشارکت و همراهی نشان می‌دادند.
 

سنجش سرعت در عین دقت
اما اولین ایستگاه با عنوان «یخ شکن»، یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها بود. دانش آموزان با رفتن در درون یک جعبه بزرگ و حرکت دادن آن شبیه یک تانک، باید به مفاهیم جانمایی شده در پیرامون نیز توجه می‌داشتند تا ضمن سنجش سطح توانایی‌های جسمی‌شان، تمرکز و توجه آن‌ها نیز محک بخورد. 
 

املای عملی 
ایستگاه دوم، «کلمه و جمله‌سازی» نام داشت. دانش آموزان در این بخش با دارت، دیواری از بادکنک را نشانه می‌گرفتند و با حروفی که از درون بادکنک‌ها بدست می‌آوردند، باید روی تخته، کلمه و جمله‌سازی می‌کردند تا از این طریق، دایره لغات و توانایی به کاربست آن‌ها در جمله را نشان دهند. 
 

جشن الفبا همراه بازی و ورزش و سنجش در مدرسه امام رضا(ع)


هماهنگی عصب و عضله
ایستگاه بعدی، «ترامپولین» نام داشت که دانش آموزان در حین جنب و جوش روی آن، باید به سوالات ریاضی مربی هم پاسخ درست می‌دادند. این فعالیت، سطح رشد هماهنگی دو نیکره مغز، مهارت‌های شنیداری و توانایی جمع و تفریق دانش آموز را می‌سنجید. 
 

ریاضی با بازی
از اینجا، دانش آموزان وارد ایستگاه «چسب و توپ» می‌شدند تا با ردیف کردن توپ‌های رنگی حاوی عدد کنار هم، رشد مهارت‌های خوانداری و دانش ریاضی خود را به شکل دیگری به نمایش بگذارند. 
در ایستگاه بعدی نیز با نام «دسته و دانه»، دانش آموزان باید یک‌به‌یک یا دسته‌ای از توپ‌ها را در حال لی‌لی به سبد مقابل منتقل می‌کردند تا از این مسیر میزان آشنایی آن‌ها با مفاهیمی نظیر یکان و دهگان و اعداد دو رقمی مورد ارزیابی قرار بگیرد.
 

عطر و طعم آموختن
 اما عطر و طعم ایستگاه آخر، خستگی فکری و جسمی سایر ایستگاه‌ها را از تن دانش آموزان می‌برد. وقتی قرار شد یک گِرده خمیر دست بگیرند و نان دستپخت خودشان را بپزند و بعد از پخت به خانه ببرند. ایستگاهی که با تقویت مهارت‌های عملی دانش آموز، او را با قدر و ارزش گندم، آرد و نان به عنوان برکت و نعمت الهی بیش از پیش آشنا می‌کرد.   
بعد از پشت سر گذاشتن 6 مرحله آزمون و خطا، بالاخره در جایگاه تقدیر و کسب امتیاز قرار گرفتند، لوح تقدیر جشن الفبا را هدیه گرفتند و با عکسی همراه معلم‌ و مدیر مدرسه، از کلاس اول و حروف و اعداد تا مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید خداحافظی کردند. 
گزارش از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی